Mitä rasvaa SCT:n baffeliin?

Aloittaja Aksu, 26.12.2019, 19:47:19

« edellinen - seuraava »

Aksu

Olen lähipäivinä purkamassa C9.25:ni peräpään liittyen toisessa ketjussa kuvaamaani tuuletinasennusprojektiin. Putkella on jo ikää, ja pääpeilin liike fokusoidessa hiukan takkuavaa, joten ajattelin että voisin vaihtaa baffelin rasvat samalla kun joudun peilin vetämään ulos joka tapauksessa. Mutta mitä tilalle? Rasvalta vaadittavia ominaisuuksia ainakin nämä:

- mahdollisimman vähäinen taipumus valumiselle ja liuottimen/öljyn separoitumiselle (rasva- tai liuotinroiskeet peilissä tai korrektorissa kuulostaa pahalta ja näyttää vielä pahemmalta)
- mahdollisimman vähäinen taipumus "outgassing" -ilmiölle (ts. rasvasta ei saa haihtua liuotinta joka tiivistyy kalvoksi peilien tai korrektorin pinnalle)
- suht laaja toimiva lämpötila-alue Suomen oloihin

Kaapista löytyy Aeroshell 64:sta jota joskus tilasin jalustarasvaksi. Lämpötila-alue on hulppeat -73 - +121 C, joten kohta 3 on check. Rasvoista en ymmärrä mitään, mutta jotenkin maalaisjärjellä luulisin että jos ko. rasva kelpaa suihkumoottorirasvaksi stratosfääriin, niin liuotin/öljy ei voi alkaa haihtumaan kovin helposti, päättelenköhän oikein?  :huh: Eli outgassing- ja separoitumisriskin luulisi olevan erittäin pieni?

Onko täällä kellään kokemuksia baffelirasvan vaihdosta, hyviä tai huonoja? CN:stä hakemalla löytyy kaikenlaisia voiteluehdotuksia, joita varmaan saa USAsta lähirautakakaupasta, mutta tänne kusti polkisi turhan pitkään, kun pitäisi saada projekti käyntiin ensi viikolla. Baaderillakin on Machine Grease #4 (https://www.baader-planetarium.com/en/baader-machine-grease-4-ultra-range-(-50°c–60°c).html), jota suosittelevat juuri tähän tarkoitukseen, mutta selvää lienee, että kyseessä on jonkun muun firman rasva, joka on Baaderilla pakattu pieniin ja helkutin kalliisiin purkkeihin... Eikä kerkiä Saksastakaan tuo tähän hätään tulemaan.

Uskallanko siis läästiä Aeroshellit putken sisään??  :shocked:
Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

mistral

Olen aina luullut että baffeli tarkoittaa heijastusten estoa. Eikö hienoissa kaukoputkissa ole kapeat renkaat putken sisäpuolella, ne heijastaa hajavalon takaisin ulos. Ja tietty musta väri kanssa.
SuperLube on yksi synteettinen rasva mitä ollaan käytetty mutta en tiedä soveltuuko optiikan puolelle. Onnisella on putkien liittämiseen tarkoitettua liukastetta jota käytin lähes nollakelillä, oli notkeaa mutta ei aavistustakaan sopiiko optiikkaan. Jarruihin myydään tappirasvaa joka ei ole öljypohjaista koska kumit ei kestä sitä. Saattaa olla silikonia mutta en tiedä separoituuko litkumpi silikoni.

Jos Aeroshell on säilynyt purkissa separoitumattomana eli pintaan ei ole noussut öljyä, silloin sen puolesta uskaltaisin laittaa sitä. Jotain vuosi sitten keskusteltiin Aeroshellistä ja muistelen että jossain laadussa oli rikkiä mukana mikä syö messinkirattaita mutta en tiedä sen enempää.

Aksu

Lainaus käyttäjältä: mistral - 26.12.2019, 22:04:36
Olen aina luullut että baffeli tarkoittaa heijastusten estoa.

Joo mutta noissa kaupallisissa SCT- ja MCT-putkissa joissa tarkennus perustuu liikkuvaan pääpeiliin, baffeli koostuu kahdesta sisäkkäisestä putkesta ja peili on kiinni ulommassa ja lyhyemmässä. Baffeliputkien välissä on rasvaa jotta peili+ulkoputki liukuvat paremmin ja tasaisemmin. Rasvaus on oleellinen fokusoinnin tasaiselle toiminnalle.
Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Aksu

Hmmm.. Shellin sivuilta löysin lisätietoa että Aeroshell on 'litium-saippua-rasvaa'. Silikonipohjaiset rasvat eivät kuulemma ole saippuarasvoja. Aina oppii uutta  :grin: Lisäksi siellä sanotaan lupaavasti että Aeroshellit ovat 'multi-purpose' rasvoja, joiden hyviin ominaisuuksiin kuuluu mm. 'Low oil separation or 'bleeding', because of the high gelling efficiency'.

Tästä huolimatta, kun nyt tutkin tuota omaa Aeroshell-tuubiani, niin tuubia puristelemalla rasvan ja tuubin seinämän väliin saa tiristettyä hieman kirkasta öljyä, joka toisaalta ei kyllä lähde valumaan. Samoin rasvaa sormien välissä hieroessa sormenpäät tulevat selvästi kirkkaan öljyisiksi, vaikka tökötti itse on mustanvihertävää. Nyt kun tietäisi, onko tuo ns. normaali voitelurasvaan liittyvä ilmiö :undecided: Liian tönkkö rasva on varmasti huonoa tähän käyttökohteeseen, koska se tulee kahden toisiaan vastaan liukuvan pinnan väliin, ja tosiaan sen pitäisi luoda matala liukukitka vielä aika kovissa pakkasissakin...
Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Aksu

Lainaus käyttäjältä: mistral - 26.12.2019, 22:04:36
Jos Aeroshell on säilynyt purkissa separoitumattomana eli pintaan ei ole noussut öljyä, silloin sen puolesta uskaltaisin laittaa sitä. Jotain vuosi sitten keskusteltiin Aeroshellistä ja muistelen että jossain laadussa oli rikkiä mukana mikä syö messinkirattaita mutta en tiedä sen enempää.

Pinnassa ei öljyä mikä varmaan hyvä merkki, mutta tosiaan tuubin reunoilla rasva 'kiiltävämpää' ja öljyisempää kuin pinnalta. En tiedä voiko siitä sitten vielä mitään päätellä. Joo toi 64 taitaa olla sitä mistä Timpe varoitti että huonoa messingille, mutta tässä baffelihommassa se ei varmasti haittaa. Rattaisiin en sitä tuon varoituksen takia enää laittaisikaan. Jos se toimii baffelille, niin multa löytyy riittävästi varmaan 10.000 SCT:n rasvaukseen  :tongue:
Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

mistral

Kävin autosta etsimässä Super-lubea, löytyi se normi nlgi-2 synt. rasva, ei ollut separoitunut. Jossain on vielä nlgi-00 litkua mutten löytänyt. Sehän on kuin kermavaahtoa mutta nyt ei tiedä separoitumisesta. Nlgi-2 on -45-450 Farenheit'ia alueelle. Varmaan Aeroshell on notkeampaa.