Lacerta Photorobotin puhdistus ja säätö

Aloittaja LauriT, 25.10.2019, 16:30:50

« edellinen - seuraava »

LauriT

Ostin käytetyn Lacerta Photorobot -seurantamoottorin T&A:n myyntipalstalta ja välittömästi virrat kytkettyäni ihmettelin, kun akselin liike oli jäykkää ja tartahtelevaa. Avasin setin ja syykin paljastui nopeasti: rattaat olivat liimaksi muuttuneen rasvan peitossa ja rasvan seassa oli melkoisesti alumiinisilppua! Tämän tasoiseen työn laatuun on jo tottunut kiinalaisten vempaimien osalta, mutta näemmä unkarilaiset eivät ole sen parempia.

Bräkleenillä rasvat sai kohtuu helposti liuotettua irti, jonka jälkeen rasvasin rattaat ja liukupinnat AeroShell 22:lla, joka on kokemuksperäisesti osoittautunut parhaaksi seurantamoottoreiden rasvaksi, tosin on melko kallista. Ikiruuvin asennon säätö oli värkkäystä, kun insinööri ei ollut miettynyt asiaa ihan loppuun asti. Lopputuloksena seuranta on nyt tasaista ja moottorin äänikin on selvästi matalampi. Mitäköhän ovat unkarilaiset miettineet, kun ovat valinneet moottorin käyttöjännitteeksi melko harvinaisen 6 Volttia, jota varten pitää värkätä kenttäkelpoinen virtalähde. Kun tuohon vielä liittää punapistetähtäimen, niin laajakulmakuvausta varten saa riittävän tarkan napatähtäyksen aikaiseksi hetkessä.

Kymmenkunta jalustaa purkaneena voin sanoa, että isommista seteistä sisuskalut ovat olleet likaisimmat Celestron AVX:ssä. Puhtaimpia ovat olleet iOptronin ja Sky-Watcherin sisuskalut. Tosin Sky-Watchereissa puolestaan on ikiruuvit kiristetty niin kireälle, että soi. Likaisuuden osalta tämä Lacerta vie kyllä ehdottomasti kärkipaikan! Kannattaa siis aina avata uusikin moottori ja vaihtaa jäykät rasvat notkeampiin, samalla tulee tehtyä puhdistus ja välysten säätö. Ohjeita purkamiseen löytyy melko helposti netistä.

https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p7266_Lacerta-Photo-Robot---motorized-panorama-head-with-stepper-motor-and-controller.html

Mikko_L

Lainaus käyttäjältä: LauriT - 25.10.2019, 16:30:50
Mitäköhän ovat unkarilaiset miettineet,
Eikös tuo nyt ole ihan normi Syntan RA-matovaihde ja sen EQ3-2 RA-moottori.  Sama se minkä jälleenmyyjän merkki siinä päällä lukee. 

-Mikko
36/50/76/127/250mm