Kirjoittaja Aihe: Stellarmate  (Luettu 652 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tarzan

• Periodinen komeetta
  • **
Stellarmate
« : 03-09-2019, 08:20:49 »
Onko kukaan muu käyttänyt Stellarmatea kuvauskaluston ohjaamiseen? Kyseessä on siis Rasperry Pi:n päälle tehty Asiairia vastaava avoimempi yksikkö.

Itse en ole saanut pakettia tositoimiin, mutta kuivaharjoittelussa Sonyn DSLR, fokuseri ja mountti liikkuvat, ja kuvat siirtyvät kovalevylle. Guideria en ole vielä päässyt testaamaan, koska se on vielä matkalla. :)

Asennus oli hieman työläs ja PC yhteys ei meinannut alkaa toimia, kunnes se sitten alkoi. En mielestäni tehnyt mitään eri tavalla aiempaan, mutta ehkä joku palomuuri tai reboottaus auttoi.

Stellarmate tottelee ainakin kstars ja Sky Safari ohjelmistoja mountin ohjaamiseen. Laitteet kytkeytyvät indi serverin kautta. Purkin saa kytkettyä kodin wifi verkkoon, joten hubin kanssa ei tarvitse sählätä.

Poissa pvahimaa

• Meteoroidi
  • *
  • Optics expert
Vs: Stellarmate
« Vastaus #1 : 24-11-2019, 09:19:28 »
Viikolla ostin Raspberry Pi4:n ja hommasin siihen Stellarmate OS:n. Wifissä oli haastetta, hotspot toimii moitteitta, mutta tukiasemaan yhdistäminen ei onnistunut aluksi. Stellarmaten facebook-sivuilta bongasin avun.

Kamerana minulla on Canon 450D, asetukset piti olla siinä kohdallaan, että toimii ok. Eli manual, bulb. Peilin lukituksen kanssa en saanut toimimaan oikein. Mutta kuvat onnistuivat ilman lukitustakin, kun minulla on nyt valotusajat useimmiten 60-90s.

Olen käyttänyt hommaa sekä kännykällä että läppärillä. Kuvatessa käytin kännykällä. Testasin sekä Stellarmate App, että Vnc-yhteyttä. Tuo App on vähän niin ja näin toiminnaltaan, vnc:llä toimii paremmin. En käytä Stellarmate Appin Vnc:tä, vaan puhelimelle asennettua RealVnc-ohjelmaa. Sillä toimii melko hyvin.

Guidausta yms minulla ei (vielä) ole. Eilen testasin kuvaamista, ihan toimi ok kun laitoin ottamaan 50 kuvaa, rauhassa sai saunaa samalla lämmitellä. Välillä avasin yhteyden ja tsekkasin tilanteen. Siinä tuo vnc-yhteys on toimivampi, appin tieto päivittyy vain kun uusi kuva on valmis.

Tuollaisen kuvan sain aikaan, putkena Sky-Watcher 72ED, mountina Star Adventurer. Vähän kutistin kuvaa.
Sky-Watcher 72/420 + Reducer
Canon EOS M3 + sopivia objektiivejä
Sky-Watcher Star Adventurer
+ hiukan optiikan taustaa