Tarkennuksesta (järkkäri + kaukoputki)

Aloittaja hessuj, 26.10.2023, 15:11:06

« edellinen - seuraava »

hessuj

Moi,

Pahoittelut, jos tätä kysytään usein.. En löytänyt suoraan vastausta haulla.

Kytken vanhan Canon EOS 350D järkkärin oheisen kuvan mukaiseen Maksutoviin. Kytkentä tapahtuu suoraan kulmaprisman tilalle T2 renkaalla. Kameran ja putken väliin jää kaukoputken oma kiinnitysadapteri (se johon kulmaprisma kiinnitetään). Tarkennan kuvan silmän avulla, kameran etsimen kautta, mutta putken omalla tarkennuksella (tietysti).

Ongelma: En saa tarkkoja kuvia. En edes esim. kuusta.

Kuvat näyttävät etsimen läpi katsottuna tarkalta, mutta kuvasta tulee epätarkka. Putken ei pitäisi heilua kuvatessa. Jalusta on kyllä heppoinen, mutta laukaisen kameran kaukolaukaisimella. Olen kokeillut useita eri valotusaikoja. Varotoimista ja tarkennuksesta huolimatta kuvista tulee "mössöä".

Onko vika kuvaajassa vai kaukoputken tarkennuksessa? Eikö etsimen läpi näkyvä kuva pitäisi olla "kuranttia kamaa". Eli sama, mikä tallentuu kuvakennolle? Pitääkö kameran ja putken etäisyyttä kasvattaa? Minulla on jemmassa yksi loittorengas, jonka voisin vielä tuohon väliin laittaa. Vai pitääkö etäisyyttä kenties lyhentää... vai mikä nyt mättää? Onko setuppi vain yksinkertaisesti täysin väärä?


siro46

Kokeile tarkentaa kameran takanäytöltä - mielellään suurennoksella. Ainakin Canonin kameroilla saa kymmenkertaisen suurennoksen. Kuvaa myös näyttö päällä, niin peilin heilahdus ei täräytä putkea. Näillä konsteilla pääsee jo melko tarkkaan kuvaa. Lisätarkkuutta voi hakea käyttämällä Bahtinovin maskia. Niitä voi ostaa valmiina tai tehdä itse (laskentasofta löytyy esim. täältä: https://satakagi.github.io/tribahtinovWebApps/Bahtinov.html) tai yhdistämällä kamera usb-kaapelilla tietokoneeseen ja käyttämällä sopivaa ohjelmaa (esimerkiksi Canonille Backyard Eos tai useammalle merkille Astrophotography tool eli ATP). Näissä ohjelmissa on tarkennusavustaja, joka näyttää tarkennuksen tason.

-Matti

einari

Canon 350D lienee sen verran vanha kamera että siinä ei ole Live view mahdollista.
Bahtinov maskia kannattaa silti käyttää, mutta pitää vaan ottaa erillisiä valotuksia tarkennukseen.
___
Tapio

jperala

Käytä aina ajastettua laukaisua, et saa koskaan tarkkaa jos painelet laukaisinta. Maksutovissahan tarkennus tapahtuu peiliä siirtämällä eikä kuten linssiputkessa jossa siirrät kameraa ylös tai alas, voi olla että peili ei vaan liiku tarpeeksi ja kuva jää aina epätarkaksi. Pienikin väpätys putkessa kertautuu kuvassa, se on vaan kokeile ja testaa missä ongelma. Onko tarkennus jommassa kummassa päässä "tapissa" ?
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Ransu

Käytätkö silmälaseja?Jos käytätä ja suoritat tarkennuksen ilman laseja niin onhan kamerasi etsimen diopterisäätö tehty niin että kuva on tarkka autofokus kameraoptiikalla ilman laseja? Säätö löytyy heti siitä etsimen sivusta, pieni rulla, saattaa olla sen kumisuojuksen alla.
Yhdistelmän fokusvaran riittävyyden voit testata kirkkaaseen tähteen tarkentamalla, eli meneekö tähden kuva tarkennettaessa rinkulaksi tarkan kohdan molemmin puolin. Jos menee niin fokusvara on riittävä.
Yleensä näissä maksutoveissa, SCT putkissa fokusvaran  kanssa ei pitäisi tulla ongelmia.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

siro46

Minulla tuli oiken kunnon lapsus ensimmäisessä vastauksessani, kun en katsonut mikä kamera oikeasti oli kyseessä. Myöhemmät vastaukset ovat tässä tapauksessa paljon hyödyllisempiä kuin minun uudempiin kameroihin sopivat ehdotukseni.
Silti jatkan tarkennusmaskeista. Jos ei heti halua ostaa Bahtinovin maskia eikä tekemiseen sopivia välineitä löydy, niin ns. Hartmanin maski voisi olla hyvä tarkentamisen harjoitteluun tai testaamiseen. Siinä ei tarvita kuin pyöreitä reikiä, jolloin mattopuukolla syntyy jo ihan toimiva maski. Lisää Hartmanin maskista täällä: http://www.goldastro.com/goldfocus/focus_techniques.php

-Matti

hessuj

Kiitokset kaikille vastauksista!

Tuo Canon EOS 350D on tosiaan niin vanha kamera, että siinä ei ole "live view" kuvaa saatavilla. Pitää siis silmällä katsoa ihan siitä "oikean" etsimen läpi. Ransun vinkki kuulostaa siltä, että vika voisi olla jossain siinä kohdassa prosessia. Käytän silmälaseja ja kun katson etsimen läpi ja tarkennan kuvan, se näyttää terävältä. Mutta jospa se ei oikeasti olekaan, vaan se on terävä vain siinä etsimessä (diopterisäädöstä johtuen). Kaukoputken kuva näkyy siis "livenä" sieltä etsimestä ja siksi olen äimänä, kun mielestäni se on siellä terävä ja kun valotan "ruudun", niin eipä olekaan enää.

Käytän kameran kanssa siis langallista kaukolaukaisinta. Olen käyttänyt myös ajastettua laukaisua ja arvelen, että vika ei ole siinä kohdalla. En siis laukaise kameraa siitä normaalista laukaisimesta, joka on kamerassa itsessään. Bahtinovin maski löytyy myös. Se on sellainen kaupasta ostettu, mutta siitä puuttuu vielä jonkinlaiset kiinintystapit, jolla sen saisi kaukoputken linssin eteen ja pysymään paikallaan siinä. Maskissa on urat kiinnitysruuveille ja olen jossain nähnyt sellaisia kumitulpilla varustettuja "ATK-ruuveja" siihen kiinnitetyn. Sellainen setuppi pitänee viritellä siihen. Käsivaralta olen koittanut maskia joskus linssin edessä pidellä, mutta siitähän ei tule mitään. Etenkin, kun pitää kurkistella kuvaa vielä sieltä kameran etsimestä, tönimättä kaukoputkea. Putki heiluu yllättävän pitkään pienestäkin hipaisusta :-)

Kiitos vielä kaikille ajasta ja vaivannäöstä vastauksissa. Pitää tutkia tuota diopteriasiaa. Tänään olisi kuukin himmentymässä, mutta pilviä on niin maan perusteellisesti taivaalla tietysti. :-)

Timo Kantola

#7
Peilin nosto ennen kuvaa auttaa tärähdyksen minimoinnissa (Manuaali Sivu 94 ja 150). Peilin nosto toiminto päälle, ja aikalaukaisu. Kun laukaisimesta painetaan, peili nousee yläs, ja suljin avautuu vasta 10s. kuluttua, vaimentaa huomattavasti täräystä.

https://files.canon-europe.com/files/soft29413/manual/EOS_350D_IM_FIN_toc.pdf

Päivällä voi treenaa jonkun kaukaisen puunlatvan kuvaamisessa, katsoo ekan kuvan kameran läpi mahdollisiman tarkaksi, ja sitten ottaa sarjan kuvia aina hitusen fokusointia siirtämällä - löytyiskö sarjasta tarkempia kuvia kun silmämääräisesti tarkennettuna? Jos löytyy, niin sitten kuu kuvauskin pitää tarkentaa sarjalla kuvia, jossa fokusta siirrelty ja toivoa että joku osuu kohdalleen.

EDIT,  kuva olisi kiva, mistä näkisi että millaista "mössöä" se kuu kuva on.
Timo Kantola

hessuj

Tässä muutama esimerkkikuva tältä illalta. Taivaalla pilviverhoa ja pusikkoakin edessä. Silti olisi pitänyt tulla terävämpiä. Mukana testikuva katulampusta ja lopuksi kuva kaukoputken tekstistä Canonin omalla autofocus putkella. Eli kyllä kamera siis tarkentaa osaa, mutta minä en nyt jostain syystä...

Konffasin kuvaukseen päälle nyt myös peilin noston (kiitti vinkistä). Se on siis näissä kuvissa päällä.


hessuj

Tässä vielä pari kuvaa illan setupista.


Timo Kantola

Kun fokusoi kuuhun, niin meneekö fokus kummallekkin puolelle.. eli epäterävästä tulee terävä, ja jos jatkaa fokusointia samaan suuntaan, niin tuleeko jälleen epäterävä näkymä? Eli riittääkö fokusointivara?
Timo Kantola