heq 5 jalustan virta lähde.

Aloittaja aloittelija 123, 07.09.2019, 14:54:31

« edellinen - seuraava »

aloittelija 123

Moi, soveltuisikohan tämmönen veneakku heq 5 pron virtalähteeksi hauen leuka adapterilla

Pappis

Auton akkua tuo vastaa, ja soveltuu. On vaan aika raskas liikutella. Joku 10-20 Ah akku riittäisi kyllä yöksi tai pariksi, ehkä jopa muutamaksi yöksi (kalustosta riippuen).

väre

Kannattaa miettiä jotain muuta kytkentää hauenleukojen sijasta. Kokemuksesta voin sanoa että ne irtoavat kohtuu pienestäkin hipaisusta.
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

Pappis

Lainaus käyttäjältä: väre - 08.09.2019, 10:49:35
Kannattaa miettiä jotain muuta kytkentää hauenleukojen sijasta. Kokemuksesta voin sanoa että ne irtoavat kohtuu pienestäkin hipaisusta.
Mulla on myös hauenleuat, ja eivät ole irtoilleet. Hankit vaan tarpeeksi jäykät, ettei irtoile tuulevirestä. Itse sijoitan akun jalustan alle, keskelle, niin ei ole sellaisessa paikassa, minne tulisi "potkiskeltua".

väre

Tuokin on totta. Tarkennetaan vielä että mulla tulee virtaa useampaan paikkaan, ongelma tuli kun yritin saada useammat hauenleuat samaan aikaan kiinni.
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

naavis

Lainaus käyttäjältä: väre - 08.09.2019, 12:30:38
Tuokin on totta. Tarkennetaan vielä että mulla tulee virtaa useampaan paikkaan, ongelma tuli kun yritin saada useammat hauenleuat samaan aikaan kiinni.

Kannattaa harkita jonkinlaisen virranjakoboksin rakentelua, jos kolvi pysyy kädessä. Voi sitten boksin kiinni akkuun ja loput laitteet boksiin.

Disco Volante

Helpoin ratkaisu on ehkä tämä. Täytyy vaan tarkistaa millä elektroniikalla se tulee. Tässä Motonetin versiossa oli jännitemittari, sulakkeet, tupakansytkäri, 2x USB ja 12V +- navat. Helppo kantaa kun kahva on keskellä ja ei tarvitse murehtia jos sattuisi tulemaan akkuvuoto.
Bresser Messier AR-152L & AR-102S, Skywatcher AZ-EQ6 Pro, Bresser EXOS-2 Synscan EQ-5 Pro
RTL-SDR/VSRT, HOC 76.2 x 1250
ZWO ASI294MC Pro & ASI224MC, 2 x T7 (W2568A), EOS 600D

Disco Volante

LainaaKannattaa harkita jonkinlaisen virranjakoboksin rakentelua, jos kolvi pysyy kädessä. Voi sitten boksin kiinni akkuun ja loput laitteet boksiin.

Aivan. Elämä helpottuu kummasti kun ei tarvitse taistella johtojen kanssa jokaikinen kerta. Yksi johto akusta pitää riittää. Jos on joku sääskipesä akun päällä nousee myös riski että oikosulkee jotain kun kopeloi pimeässä. Ei ehkä aluksi, mutta sitten kun rutiinit yllättää.

3D-printtasin Mini-PC'lle ja virranjakoboksille kiinnitykset. "Boksina" toimii tavallinen halpa t-sytkärin jatkopiuha neljällä ulostulolla. Ei se muuta vaadi että saa kaikki laitteet toimimaan.
Bresser Messier AR-152L & AR-102S, Skywatcher AZ-EQ6 Pro, Bresser EXOS-2 Synscan EQ-5 Pro
RTL-SDR/VSRT, HOC 76.2 x 1250
ZWO ASI294MC Pro & ASI224MC, 2 x T7 (W2568A), EOS 600D

Osku

Jos pimeässä, tai miksei valoisassakin, ottaa akusta virtaa hauenleuoilla, niin ennemmin tai myöhemmin kytkee ne vahingossa väärin päin ja laitteen suojauksesta riippuen toimintasavut tulee ulos sekunnissa.
Kerran toimintasvut ulos laskeneena en enää käyttäisi puheena olevaa kytkentämenetelmää ilman vahingon estävää diodia virtapiirissä.

Mito

Akku pitää asentaa laatikkoon tai koteloon, missä se ei missään olosuhteissa pääse menemään oikosulkuun. Auton akusta saa oikosulussa muutaman sekunnin ajan useiden kilowattien tehon, mikä sulattaa oikosulun aiheuttajan ja kiehauttaa akkuhapon pihalle.

Osta tai tee akulle kotelo, jonne tulee ruuveilla kiristettävät johtimet napoihin. Johtimien toiseen päähän sitten sopiva jakolaatikko tarvittaville johdoille. Näin ei ole vaaraa väärinpäin kytkemisestä eikä oikosulusta kun kytkentä tarvitsee tehdä vain kerran hyvissä olosuhteissa. Kotelon tarvii olla tuulettuva ettei akku kuumene ladattaessa ja vety pääsee pois. Kovalla pakkasella akkulaatikon voi laittaa käytön ajaksi kylmälaukkuun niin ei kapasiteetti heikkene.

aloittelija 123

Jees , kiitoksia neuvoista MUTTA taas tarvisi lisää. Eli heq 5 ei lähteny päälle  siis ei ollenkaan ja tämä ensimmäinen testi kerta ( olen ostanu kyseisen jalustan käytettynä) valaisen vähän ongelmaa  kun testattiin tuotetta osto hetkellä se oli jollain perus tietokone tyypisellä virta adapterilla seuoraan seinässä kiinni( joku sellanen)  ja toimi hyvin ... Mutt nyt ku kokeilin ottaa suoraa virtaa auton tupakan sytyttimestä) että veneen akusta niin ei toiminutkkaan  huoh ...   :veryangry:  epäilen että pitäs ostaa uus virta piuha tai sit toinen vaihto ehto et  se mun adapteri oli väärää kokoa ...  noh oliskohan jollain foorumilaisella sattunut vastaavaa?

Timo Kuhmonen

oliko virtajohdon päässä sellainen 12V tupakkisytytin plugi, että siellä voisi olla sulake sisällä ?

aloittelija 123

Joo o sen vois kyllä kattoo ku sillä jalustallakin ikää on joku 10v

Osku

Lisäisin vielä tuohon Timo Kuhmosen kysymykseen sulakkeesta, että voitko itse, tai jonkun kaverin avulla varmistaa, että virta tulee sähkökaapelin siihen päähän, mikä kytketään jalustaan? Niin, ja tietenkin oikeanapaisena.

aloittelija 123

Joo  talossa kyllä sähkö mittari,  epäilen kyllä et toi sulake on vaa palanu ...  pyrin tässä selvittämään