Sywatcher EQ6 jalustan korkeussäädön modifikointi

Aloittaja henkkac, 28.02.2016, 22:56:36

« edellinen - seuraava »

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 10.12.2016, 20:31:31
Minulla on pelkkä kemiallinen metalli + rautapala kestänyt. Yllä oleva systeemi kestänee myös hyvin, jos ei tuo kulmarauta anna periksi.

Ok, eli laitoit vaan rautapalat suoraan kiinni kemiallisella metallilla tuohon kynteen??
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

wm-x

Kyllä juuri näin. Taisin ajaa rälläkällä siihen metallin palaan vähän viirua että pitää kemiallinen metalli paremmin. Myös sitä jalustan kynttä käsittelin vähän hiomalaikalla. Kannattaa ainakin se maali ottaa siitä pois ja vähän karhentaa pintaa. Onnistuu ihan hiakkapaperillakin.

Muista myös puhdistaa pinnat hyvin ennen kemiallisen metallin laittoa. Bräkleenillä tai vastaavalla liuottimella. Se on yllättävän hyvää ainetta oikein käytettynä.

VeskuP

Ok. Taidan kokeilla noin. Ajattelin jo tuossa hitsaamistakin, mutta tuo kiinan mikälie metalliseos ei vaan mahda siitä oikeen tykätä :grin:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

wm-x

Tämä toimenpide on varmaan uskallettava tehdä omalle eq6. Minulla kesti kemiallinen metalli hyvin. Onko kenelläkään tullu huonoja kokemuksia?

KEW


wm-x

Lainaus käyttäjältä: KEW - 19.09.2017, 15:18:50
Miksei reilusti ruuveilla kiinni ?

https://kwikstedt.kuvat.fi/kuvat/Rakentelu/EQ-6+muokkaus+1.JPG
Tuo on ainakin vielä hyvin kiinni.

Kaj Wikstedt

Olet hienosti hienosti toteuttanut tuon! Minua vain epäilyttää jousto. Tosin sinun systeemissä sitä ei varmasti ole.  En myöskään mielellään tekisi mitään pysyviä muutoksia jalustaan.

Lithos

Minun EQ5 jalustoissani toimii kemiallinen metalli ja rautapala edelleen hyvin, ei ole irtoillut... tiedä sitten onko EQ6 kuinka paljon haastavampi siinä mielessä.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

wm-x

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 19.09.2017, 18:57:07
Minun EQ5 jalustoissani toimii kemiallinen metalli ja rautapala edelleen hyvin, ei ole irtoillut... tiedä sitten onko EQ6 kuinka paljon haastavampi siinä mielessä.

Eiköhän tuo toimi. Eikä tule varmasti joustoa sieltä. Minulla kun on pysyvä tuo jalustan paikka niin ei se varsinaisesti pääse liikkumaankaan.

Tein jo alumiinista sopivan kappaleen. Sitä rälläkällä työstäessä tajusin vain että tämähän on pehmeämpää kuin itse jalusta  :oops:.
Noh ehkä tuo toimii, kun toivottavasti monesti ei napasuuntausta tarvitse tehdä.

Santtu

Olisin kysellyt vähän vinkkejä omaan EQ5 jalustan modifiointiin. Mikä olisi helpoin tapa korjata kyseisen kuvan ongelma.

LauriT

Itse sain latitudesäädön yli 70 asteeseen yksinkertaisesti hiomalla osan lipasta pois, ks. kuva. Ja edelleen on erittäin jäykkä eli toimenpiteestä ei ole mitään haittaa. Varmaan saisi vielä pari astetta lisää, mutta itselleni 70 astetta riittää.

VeijoT

Laitoin Heq5 pro jalustalle tolppajalustan. Huomasin että tuo pitkä korkeuden säätö ruuvi napatähtäimen viressä taipuu. Täälläkin näyttää olleen sitä korjattu, mutta eri tavalla.
Sain korjattua tuon melko helposti yhdellä tuki ruuvilla altapäin, tuon ruuvin kanta nojaa juuri tuohon pitkään  korkeuden säätö ruuviin sivusta.
Nyt ei ruuvit enää taipuile, vaikka kuinka vastapuolen ruuvia kiristäis.

Tuolla kuvassa tuo tuki ruuvi on merkitty numerolla 3.

http://avaruus.kuvat.fi/Kuvausvalineet/Heq5_Tolppa/index.html

Veijo T