Mikä putki

Aloittaja aloittelija 123, 02.08.2019, 21:18:07

« edellinen - seuraava »

aloittelija 123

Moi, tuli tässä käytyä vähän kirpiksellä ja aika mielen kiintoinen löytö tuli tehtyä. Olisko kellään hajua mitä sieltä tuli mukaan   :grin: tosiaan D 152ja focal length990

Tane

On Teleskopservicen kuuden tuuman akromaatti 2000-luvun alusta. Tuolloin tuli 1200mm ja 990 mm polttovälin versiot ja tämä lyhyempi on harvemmin nähty käytettyjenkin markkinoilla(itse asiassa ensimmäinen jonka näen ja olen toistakymmentä vuotta seurannut tilannetta aika tarkkaan). Oliko sen verran hyvä ettei kierrätetä...Katsomalla sen läpi syksyn pimeinä öinä tuo selvinnee. F6,5 polttovälillään soveltuu syvätaivas havainnointiin mutta jo tarpeeksi pitkä planeetoillekkin, selvä yleisputki. Värit paremmin halinnassa kuin lyhimmässä nykyisessä kuusituumaisessa f5 akromaatissa.
Celestron C14,

blaatu

Vau!

Kuka kumma on voinut myydä kirpparilla tämmöistä peliä .....
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

jperala

Ilmeisesti tämä, kyselin myyjältä tietoja useasti mutta ei koskaan antanut mitään infoa, ei ollut mahdollisuutta lähteä hakemaan niin jätin väliin.

https://www.tori.fi/varsinais-suomi/Kaukoputki_58470057.htm?ca=18&w=3
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

aloittelija 123

kiitoksia vastauksista, ite yrittäny googlata mut köyhin tuloksin. tosiaan linkin kirpikseltä kävin ostamassa oli kuulemma jonkun tyypin jäämistöä( jos nyt oikein ymmärsin)  pitänee testata tässä piakoin....   :azn:

aloittelija 123

ja sitten vähän kuvia

aloittelija 123

ja vähän testi kuvia

aloittelija 123

testi barlowin kanssa

aloittelija 123

Huoh jostain syystä 3 samaa kuvaa ...

aloittelija 123

Mutta ei ainakaa testi kuvien perusteella vois sanoa että mitään sinistä väriä näkyisi...  kun okulaarien läpi katsoi niin jossain vivahteli aavistuksen verran sinistä väriä mutta ei todellakaan paljoa. Vaikuttaa ihan laatu peliltä.

Osku

Se värivirhe tulee parhaiten esiin, kun kuvassa tai kohteessa on suuria valoisuuseroja ( mustaa valkoisella, tai päin vastoin ). Katso putkella puitten latvoja vaaleaa taivasta vasten eri okulaareilla, niin huomaat sinisen värin neulasten, tai lehtien ympärillä. Tämä on normaali ominaisuus lähes kaikilla tämän päivän acromateilla johtuen verrattain pienestä polttoväli/linssin halkaisija suhteesta. Mitä suurempi on linssin halkaisija ja putken valovoima, sitä pahempi on värivirhe ja päin vastoin. Esin. 60mm f/15 acromatilla ei ole havaittavaa värivirhettä, mutta 152mm f/15 putkella kyllä on. Valovoimaisemmilla enemmän.
Joka tapauksessa hyvä ostos.

Tane

 Baaderin fringe killer suodin poistaa minun 6"f8 akromaatilla noin puolet sinivioletti halosta mutta tekee muuten kuvan kellertäväksi. Jos kuvaan vaikka planeettaa mustavalkokameralla niin väri ei haittaa ja fringe lisää kontrastia niin paljon että on välttämätön siinäkin. Olen kokeillut kuvata myös kontrasbuuster ja semiapo filttereillä mutta ei yhtä terävää vaikutusta minun planeettakuvausyrityksissäni.
Celestron C14,

blaatu

Ah se olikin virtuaalinen kirppis, minä ensin kuvittelin oikeaksi kirppariksi! ... ja ihmettelin.

Kapistusta on varmaan tehty TS:n lisäksi usealle eri tuotemerkille samassa tehtaassa. Ulkonäön perusteella samaa sarjaa voisivat olla

Antares 152 f/6.5
Explore Scientific 152mm f/6.5

Katso myös

Meade  AR6 f/8
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

Tane

 Jos vielä tähänkin yhteyteen tuputan tätä tutkimusaineistoani(jota minulla riittää yli omien tarpeidenkin) akromaatin käyttäytymisestä värien maailmassa. Osku on edellä kertonut miten suuret valoisuus erot tuo värivirheen parhaiten esille. Minulla on siitä esimerkki kuvia. Bresser Messier 152f8 akromaatilla ja wep kameralla niin fringe killer suotimella kuin ilmankin. Tuon lisäksi on  mahdollista eliminoida värivirhe lähes kokonaan ja saada akromaatti ainakin ED tasoiseksi. Sen tein erityisellä kolmilinssisellä Cromacor systeemillä joka laitetaan tarkennuslaitteen sisään. En ole käyttänyt sitä planeetta kuvauksessa koska Chromacor on erittäin kriittinen pääobjektiivin suhteen. Minulle ei vielä ole osunut niin tasaisesti valmistettua kiinalinssiä että Chromacor antaisi värivirheettömyyden lisäksi myös tarpeeksi terävän kuvan. Pitäisi olla ainakin Istar tai vastaava. Kun Chromacorit tuli markkinoille Kiina akromaattien kanssa 2000 luvun alussa niitä oli kolmea eri tyyppiä riippuen että oliko kaukoputken objektiivi yli, ali vai oikein korjattu. Minulla oli pari Chromacoria tuolle oikein korjatulle mutta sellaista linssiä ei ihan sattunut minun akromaateissani olemaan. Chromacor asia on muuten jo vanhentunutta, kerron vain että sellainenkin on joskus ollut. Ehkä se vielä puoltaa oikeuttaan 8" ja yli tuumaluokan akromaateilla kun vastaavan kokoinen apo maksaa muuten kymmeniä tuhansia.

Chromacor on kolmilasinen järjestelmä joka keskittää akromaattilinssin läpi tulevan valon värit samaan pisteeseen kuten triplet apo tekee. Etuna että pienenä tarkennuslaitteeseen mahtuvana kustannukset on murto-osa. Haittana ettei pysty korjaamaan koko kuvakenttää, vain keskiosan. Ei sovellu tähtikuvakseen, soveltuu planeettakuvaukseen ja visuaalihavaintoihin planeetoille, kaksoistähdille ym. pienille kohteille.
Celestron C14,