Syksyn Kuu

Aloittaja jmantyla, 23.07.2006, 00:20:45

« edellinen - seuraava »

TommiK

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 22.08.2006, 17:37:17

Kuusta puheenollen: huomenna aamulla klo 0500 tienoilla pitäisi olla mahdollista havaita erittäin kapea nouseva kuunsirppi
alle vuorokausi ennen uudenkuun aikaa, joka on 23.8. klo 22.10.

JM


Harmillisesti saderintama nousee Askolan ylle ja ilmatieteen laitoksen pilvikarttojen mukaan aamulla ei ole
odotettavissa kirkasta taivasta.

Tommi

PS. Askolassa koko kesän aikana kolme pilvistä yötä ja neljäs osui juuri Plejadien maksimiin.
Taivas pilvessä koko yön kuten viime vuonnakin. Vuosi odottelua... taas kerran....
"Modern music is as dangerous as narcotics" -Pietro Mascagni

tommihl

Tässä minun otokseni kuusta 16.8.06.
Gso dobson 12", Nikon coolpix 4500, 32mm okulaarin läpi kuvattuna.

Väreistä en oikein osaa sanoa, koska mulla on lievä värisokeus.
Kuvat saattavat näyttää minusta ihan hyviltä, mutta muut näkevät ne aivan eri sävyissä.
En tiedä huomaako sitä tästä kuvasta?

Kuu oli vielä aivan liian alhaalla kuvaamista ajatellen ja ainakin minun nähdäkseni se vaikuttaa väreihin.




Tommi Laine

portsu73

Nyt tuli S-W:llä testattua kuvaamista. Kamera suoraan okun edessä vapaalla kädellä.

http://www.freewebs.com/portsu73/S%2DW%20kuu.jpg
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530

Sombrero

Ei paha portsu73! Omat kädet tärisevät kyllä niin paljon, että en saisi noin hyvää kuvaa käsivaralla aikaan. ;D
Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein

A Kuittinen

#19
Käsivaralla myöskin.




Pilvet meinasivat häiritä välillä, joten valotusajat olivat luokkaa 1/20 ja 1/30 kuvahan kerkeää monesti heilahtaa tuossa ajassa... Pitää ottaa uusiksi joskus kun on selkeää. :)

jucas80

#20
Tässäpä minun syksyn kuu.



Canon 350d ja konuksen linssi 900mm polttotasolta.



2x barlowin kanssa, kuvaa cropattu jonkun verran.




MarkoM

#21
Pääsinpä tuossa viime yönä kantamaan korteni kekoon:



Hieman rajatumpi versio:



Sky-Watcher Skymax-127 Maksutov (127/1500mm) + Canon 10D polttotasolla.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

TommiK

Viime yön satoa.

Ensimmäinen pinottu Photarissa 4 kuvasta: (MTO1000AM, Pentax istDL)



Toinen yhdistetty kahdesta kuvasta: (MTO1000AM, Vivitar x2, Pentax istDL)



Tänä iltana lisää, nyt kun whitebalance on manuaalisesti säädetty päivänvalolle.
Saa nähdä muuttuuko värit paljon, laitan huomenna kuvia nähtäville.

Tommi
"Modern music is as dangerous as narcotics" -Pietro Mascagni

jmantyla

Iltaa.
Kari Kuure välitti Tampereen Ursan listalla tietoa Kuun kartastosta, joka on maksutta imuroitavissa seuraavasta osoitteesta:
http://www.astrosurf.com/avl/UK_download.html
Imutin sieltä tänään Basic-version. Nyt ei tarvitse miettiä mitä kraattereita, vuoristoja ja tasankoja näkyy visuaalihavainnoissa tai kuvissa.
Otin eilen 10.9. seuraavan kuvan:

Tekniset tiedot: Tal 100RS + Pentax *istD 1/90 s. ISO200.
Innostuin vertaamaan dslr-kameraa ja vanhaa kunnon Philips ToUcamia.  Leikkasin cropin alkuperäisestä 3008x2008 kuvasta kokoon 640x480:

Sitten kuvasin saman Hercules- ja Atlas-kraattereiden alueen Philips ToUcamilla.  Tässä paras yksittäisotos 55 kuvasta:

Tekniset tiedot: Tal 100RS + Philips ToUcam 1/100 s. ISO?. (ToUcamissa ei ole vastaavia asetuksia kuin dslr-kameroissa.)

On se vaan ihmeellinen kamera tuo Philips ToUcam.  Sen kuvan laatu ei pärjää dynamiikan ja värikylläisyyden osalta dslr-kameroille, mutta Kuu- ja planeettakuvauksessa se ... ihmetyttää.  Esimerkiksi Hercules -kraatterin sisällä oleva pieni kraatteri erottuu paremmin ToUcamin kuvassa, toisaalta dslr-kuvassa on syvyyttä ja laajuutta.

JM

TommiK

Plejadien peiton yhteydessä kuva kuusta. Pinottu PS 12 kuvaa (a 1/180 sek), Pentax ist D, MTO 1000AM

"Modern music is as dangerous as narcotics" -Pietro Mascagni

Tomi

#25
Kuu 15.11. 2006



Kuva on otettu vanhalla Olympus C700 kameralla (2,1 Mpix, 10x optinen zoom +digitaalinen)
Pinottu 15 kpl 1ms valotuksia aukolla 6,3 ja cropattu 50 %. Unsharp mask 3 pikseliä 100 %.
Tomi

zenix

Minun ensimmäinen kuva kaukoputkella. Otettu suoraan okulaarin läpi (Joka näkyy hienosti kuvassa :D )
Yksi kuva, ainoastaan kuvan kokoa ja rajausta on muokattu.
S-W 80ED Pro + 20mm
Fuji F11 Automaatilla


zenix

Siirretty toiseen thrediin

Shred

Laitetaampa sitten omakin otos syksyisestä kuusta esille.

Ei vain riitä tuo 300mm putki edes 1.4x TC:n ja kameran kropin kanssa tuottamaan suurta ja tarkkaa kuvaa kuusta.
Kyseinen kuva on todella rankasti kropattu ja terävöitetty, eikä siitä tuota suurempaa tai yksityiskohtaisempaa saanut.

rafael

Tervehdys , olen ihan ummikko tässä valokuvauksessa , haluaisin aloittaa kuusta tämän valokuvauksen, mutta en oikein ymmärrä noita valotusaikoja , mitä esimerkiksi tarkoittaa , 1/20 s , 1/30 s tai 1/180 s , onko ne sekunnin murto-osia vai mitä , ei minun kameralla joka on ihan tavallinen,varmaankaan päästä tuollaisiin valotuksiin.Onhan siinä se B asema että aikavalotuksia voi  saada kun painaa nappia tarpeeksi kauan . Sitten on vielä se aukko , minkälaisella aukolla te niitä kuvia otatte . Minä joudun ottamaan käsivaralla suoraan okulaariin jos se onnistuu, empä tiedä , mutta toivottavasti asiat selkenee.kiitti vaan etukäteen, ::)