Uusi aloittelija

Aloittaja ispa, 21.04.2019, 00:06:38

« edellinen - seuraava »

ispa

Olen ollut kiinnostunut avaruudesta nuoresta lähtien. Moni harrastus on alkanut kokeilemalla tietokoneohjelmaa. Niin nytkin kun olen asentanut
Kstars -tähtientutkimisohjelman. Ohjelma vaikutti monipuoliselta enkä tiennyt paljoakaan sen ammattislangista. Olen asettanut oman sijaintini ohjelmaan ja silloin tällöin vilkuillut tietokoneen näytöltä, millaisia planeettoja ja tähtiä taivaalla mahtaa juuri silloin olla - jos ei ole pilvistä. Kaikki kiinnostus on ollut tietokoneen äärellä olemista. Ulos luontoon en ole lähtenyt kaupunkioloissa. Toki nuoresta asti olen osannut paikallistaa Otavan täthikuvion äitini antamien ohjeiden mukaan. Paljon muuta en kuun lisäksi ole taivaalta osannut nähdä. Paitsi jotain satelliittien kulkua hyvin harvoin.

Tuli katsottua YouTubesta Avaruuden Ihmeet ja Mysteerit #2. Siinä oli kerrottu 1991 VG:stä. Ohjelmassa sanottiin, että se ohittaa maapallon läheltä seuraavan kerran vuonna 2017. Koska se on lähellä nykyaikaa, aloin ottaa selville siitä enemmän. Wikipediasta löytyikin tietoa 1991 VG:stä. Siellä sanotaan näin: "1991 VG also passed 0.0568 AU from Earth on 7 August 2017". Kun otin yhden referenssin esille, sieltä näkyi viimeinen observointipäivä 2017-06-01. Selvä ristiriita.

Samaisesta referenssistä löysin lukeman ".00181957 au". Päättelin sen olevan etäisyys maasta. Tarkemmin ottaen se on Earth MOID. Laskin, että tuo etäisyys olisi 45 maapallon sädettä. Eli tuo on ohittanut maapallon noin 21 maapallon kokoisen pallon matkan päässä. Aika lähellä.

Näistä syntyi sitten kiinnostusta hakea lisää tietoa avaruudesta. Ja päädyin tänne foorumille.

Harrastan tietokoneohjelmia ja niiden kääntämistä suomeksi kaiken muun harrastuksen lisäksi. Tuossa ohjelmassa mainittiin Space Engine, joka on vain Windows-koneille tarkoitettu ohjelma. Toinen oli Stellarium, josta on juttua täälläkin. Toistaiseksi käytän aiemmin mainitsemaani Kstars-ohjelmaa.
Ilpo Kantonen

mistral

Jos asut valosaasteen keskellä, ehkä kuitenkin voit käydä jossain pimeämmässä paikassa kiikaroimassa. Yksi tapa harrastaa on opetella tähtikuvioita ja tietysti planeettoja. Oikeastaan kiikari antaa paljon fotoneita koska sen kenttä on hyvin laaja verrattuna vaikka 1000mm polttoväliseen putkeen. Fotonit vaan tulee niin monesta tähdestä että kyse on "maisemasta" eikä yksittäisistä kohteista. Tässä ollaan perusharrastuksessa mutta erikoistuminen voi mennä kaksoistähtibongaukseen, planeettakuvaukseen, galaksikuvaukseen, fysiikkaan, kosmologiaan, filosofiaan jne

Javs86

Lainaus käyttäjältä: ispa - 21.04.2019, 00:06:38
Siellä sanotaan näin: "1991 VG also passed 0.0568 AU from Earth on 7 August 2017". Kun otin yhden referenssin esille, sieltä näkyi viimeinen observointipäivä 2017-06-01. Selvä ristiriita.

Näistä syntyi sitten kiinnostusta hakea lisää tietoa avaruudesta. Ja päädyin tänne foorumille.

No ensinnäkin tervetuloa joukkoon ja mielenkiintoisen harrastuksen pariin! Harrastustapoja on yhtä monta, kuin on harrastajiakin.

Mutta toisekseen... Tuohon ristiriitaan... Kyseessähän on vain viimeinen havainnointi päivä, eli ei ole oikeastaan mitään ristiriitaa, nimittäin nuohan liikkuvat omilla kiertoradoillaan ja niitä voi havaita myös pidemmältäkin esim. Kaukoputkien avulla! Kohteen ei ole pakko siis olla lähellä Maata/ohittamassa Maata. Kyseinen havainto on vain siis tehty ennen ohitusta. Ohituksen jälkeen kohde (asteroidi jne.) taas alkaa loittonemaan Maasta pois päin ja silloinkin kohteen havainnointi on mahdollista, kunhan on siis muuten näkyvissä (eli ei Auringon takana/horisontin alapuolella). Matkat ovat aika käsittömättömän pitkiä ja vaikka asteroideilla ja komeetoilla on suuria nopeuksia, niin niiden matkustelu tuolla avaruudessa (meidänkin Aurinkokunnan mittakaavassa) kestää todella pitkiä aikakausia.
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

ispa

Kyllä. Asun valosaasteen keskellä. Ja lintukiikarit minulla ovat olleet joskus. En nyt muista missä ne ovat. Jäi tuosta edellä pois, että matematiikkakin kiinnostaa minua. Ursan Taivaanvahtia olen useinkin katsellut varsinkin revontulien takia. On siellä muutakin mielenkiintoista ollut, tosin pääosin ilmakehään tai sen lähialueisiin liittyen. Eiköhän tämä pikkuhiljaa tästä laajene. Etenen sen mukaan kun on aikaa. Kiitoksia hyvistä vastauksista.
Ilpo Kantonen

mistral

Hyvä jos löydät ne kiikarit, tähtien määrä hyvinkin 200-kertaistuu.