Sky-Watcher HEQ5 Pro huolto ja säätö

Aloittaja LauriT, 14.01.2019, 23:44:31

« edellinen - seuraava »

LauriT

Tilasin kesällä HEQ5 Pro:n edullisesti Englannissa ja siihen Rowan Engineering:n belt modin. Tänä syksynä pääsin vihdoin testaamaan jalustaa ja ihmettelin belt modista huolimatta epätasaista toimintaa varsinkin guidattuna. Päätin purkaa jalustan ja selvittää syyn. Purkaminen oli melko simppeli ja syy ongelmiinkin selvisi: kiinalaiset olivat kiristäneet kaiken mahdollisen ihan tappiin. Ikiruuvien laakerit olivat niin kireällä, että rahinan melkein kuuli. Lisäksi pakkasessa jähmettyvää rasvaa oli ikiruuveissa ihan liikaa ja rullaliukulaakerit olivat melko kuivia.

Säädin kaikki kireyden mielestäni sopiviksi ja tänä iltana laitoin jalusta guidaukselle. Seurantakäyrä oli huomattavasti rauhallisempi ja jalusta toimi hyvin myös ilman guidausta, vaikka en vielä olekaan koskenut backlashiin tai remmien kireyteen. Olen toiveikas, että näillä muutoksilla ja säädöillä muutaman satasen jalustasta saan laadukkaan työkalun astrokuvaukseen. HEQ5:n puolustukseksi täytyy todeta, että tämä jalusta on huomattavasti paremmin suunniteltu kuin edellinen Celestron AVX, jossa oli halvat kuulalaakerit siellä, missä olisi pitänyt olla laadukkaat liukulaakerit.

anttijuntti

Kuinka tehty HEQ5 modaus  että pelittää Rovaniemellä? Itse märehdin modausta samaiseen jalustaan.

LauriT

Eipä ollut koko talvena mitään ongelmia jalustan kanssa, vaikka useina öinä oli yli 20 astetta pakkasta ja jalusta oli koko ajan ulkona. Rasvana käytin melko arvokasta AeroShell 22:sta, jolla on erinomaiset pakkasen ja kosteuden sieto-ominaisuudet.

anttijuntti

Kääntyykö latitude 66 asteeseen? Minulla ei mene paljoa yli 60 asteen.

LauriT

Alkuperäisenä säätyy juuri ja juuri tarvittavaan 66.30 asteeseen, mutta purkamalla jalustan alaosan ja viilaamalla sen latitude-ruuvien liikutteleman kielekkeen ohuemmaksi saa helposti jopa 2-3 astetta lisää latitude-säätövaraa ylöspäin.

Tane

 Minulla oli kerran Eq-6 jalustassa alla olevan kuvan mukainen modaus. Jos on kieleke siirrettävä kokonaan tai...Täällä omassa ketjussa lisää https://avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=15096.0
Celestron C14,

LauriT

Oheisissa kuvissa näkyy, miten sopivasti hiomalla sain reilu 4 astetta lisää säätövaraa.

anttijuntti

Purettuna on pöydällä ja samaan ajatukseen oon tullut, viilaa tai rälläkkää nokkaan niin kääntyy muutaman asteen. Kiitos!