Modailua ja 3D tulostelua

Aloittaja Zalama, 08.01.2019, 20:06:15

« edellinen - seuraava »

Zalama

Hei

Ongelmana on ollut minulla, että osamani käytetty 8" f4 putki ei sovellu Canonin järkkärin kanssa kun ei saa kennoa tarkennettu tarpeeksi lähelle. Tuli nyt mieleen, että 3D tulostimella tulostaisi suoraan uuden "alustan" johon kiinnittäisi tuollaisen huomattavasti lyhyemmän helical tarkentimen.

3D tulostelin nyt ensimmäisen testiversion PETG:llä joka voi mahdollisesti olla liian hauras, mutta tällä hetkellä vielä säädöt meneillään Nylonin tulostamiseen joka onkin sitten kestävyydeltään aivan toista luokkaa. Yksi vaihtoehto olisi saada jostain metallinen M36x1 kierre jonka sitten kiinnitän 3D tulostettuun alustaan.

Onko ketään tehnyt jotain vastaavaa vai vaikuttaako hullulta idealta?

Nyt alkuun tilasin tälläisen halvan tarkentimen niin eipä mene paljoa rahaakaan hukkaan jos ei toimi.




RL

Helpompi on varmaan lyhentää putkea pääpeilin puolelta muutaman sentin. Näin itse tein. Kameran saa focukseen, mutta okulaareilla käytän 2" jatkoholkkia.

naavis

Itse ainakin taipumaongelmien kanssa tapelleena pelkäisin, että tuollainen muoviosa taipuu kameran ja muun fokkarin perässä olevan tilpehöörin painosta.

Zalama

Lainaus käyttäjältä: RL - 08.01.2019, 21:42:07
Helpompi on varmaan lyhentää putkea pääpeilin puolelta muutaman sentin. Näin itse tein. Kameran saa focukseen, mutta okulaareilla käytän 2" jatkoholkkia.

Itseasiassa jo yli puoli vuotta on ollut valmiina leikkausviivat putkessa ja pääpeili irti. Siinä kohtaa vaan aloin jänistämään kun on peruuttamaton muutos.

Lainaus käyttäjältä: naavis - 08.01.2019, 21:49:44
Itse ainakin taipumaongelmien kanssa tapelleena pelkäisin, että tuollainen muoviosa taipuu kameran ja muun fokkarin perässä olevan tilpehöörin painosta.
Tosiaan saa nähdä onko tuollaista vaikutusta. Materiaalivaihtoehtojakin on useampia mistä sitten testata ja kaikilla hieman omia hyviä ja huonoja puolia. Kaapissa on useampia ja muitakin tulee ihan muutenkin tilattua. Hiilikuiduilla "vahvistetusta" muovista saa ennenkaikkea jäykkyyttä (ei niinkään lujuutta toisin kuin voisi luulla).

Itse lähinnä lähdin tekemään myös kokeilun halusta =)

Octopus

https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/de/info/p10307_TS-Optics-PHOTOLINE-2--1-0x-Flattener-for-Refractors-and-Apos.html

Luultavasti yksi linssi välissä saisi kuvan siirtymään kennolle. En tiedä olisiko linkin vehje juuri oikea. Eli linssi ensimmäiseksi kiinni putkeen ja muut siihen perään.

Murtsi

Lainaus käyttäjältä: Octopus - 09.01.2019, 16:18:00
https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/de/info/p10307_TS-Optics-PHOTOLINE-2--1-0x-Flattener-for-Refractors-and-Apos.html
Luultavasti yksi linssi välissä saisi kuvan siirtymään kennolle. En tiedä olisiko linkin vehje juuri oikea. Eli linssi ensimmäiseksi kiinni putkeen ja muut siihen perään.

Ei toimi tuolla flatnerilla, se on tarkoitettu linssiputkelle ja tässä on kyseessä newton mallinen peiliputki. Paras ratkaisu tähän pulmaan on juurikin tuo putken lyhentäminen, toimenpide ei muuta putken toimintaa muutoin, kun siirtää polttopistettä kauemmas jolloin kameran saa tarkentumaan, jos sitten haluaa käyttää okulaareja, niin ei muuta kuin väliin vain loittoja. Tämä toimenpide on kaiken lisäksi helppo toteuttaa, eikä aiheuta lisää taipumia mihinkään, päin vastoin tukevuus paranee, kun putki lyhenee.

Nämä asiat tulivat jo aiemminkin mainittua, mutta ajattelin kertoa tämän vielä varmistukseksi.

einari

Eikös jossain malleissa pystynyt peilin säädöillä saamaan peiliä lähemmäs putken suuta ?
Mahtaako tässä olla se mahdollisuus ?
___
Tapio

Zalama

Lainaus käyttäjältä: einari - 09.01.2019, 19:49:23
Eikös jossain malleissa pystynyt peilin säädöillä saamaan peiliä lähemmäs putken suuta ?
Mahtaako tässä olla se mahdollisuus ?
Ei valitettavasti ole. Sen olisin heti ensimmäiseksi tehnyt.

Ja vaikka tuo flatteneri olisi toiminut en olisi lähes 200€ laittanut sellaiseen. Itselle tupannut tämä puuhastelu olemaan pääasia koko tässä harrastuksessa eikä niinkään kuvat. Plan B on tosiaan putken lyhennys.

Zalama

Nyt on palaset paikallaan enkä nyt mitään havaittavaa taipumaa huomaa. Venee vielä tovi ennenkuin pääsee valoja ottamaan kun uutta EQ6 virtalähdettä odottelen.



Zalama

Jos tuo toimii niin haitaksi ei liene että lähtee yli 400g painosta pois verrattuna vanhaan.