Sään seurantaa 2019.

Aloittaja Pekka Lehtelä, 02.01.2019, 17:08:20

« edellinen - seuraava »

mistral

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lehtelä - 05.05.2019, 04:36:15
Taivas täysin pilvessä kunnes 20 minuutin räntäsateen jälkeen taivas selkeni noin klo 2.30. Aamu alkoi sarastamaan mutta kesäkolmio näkyi tietysti hyvin ja joitakin tähdistöjä jo melko vaalealta taivaalta. Lämpötila -2 astetta, tuulta 1-2 m/s ja hieman jäi lunta maahan räntäsateen jäljiltä. Lintujen upean aamukorsentin jälkeen voi aina hyvillä mielin mennä nukkumaan.

Pekka

Kylmää on ollut, ero suuri hyvin lämpimään ilmaan verrattuna. Sinulla unirytmi siirtynyt harrastuksen vuoksi, aamulla nukkumaan  :grin:

Pekka Lehtelä

#61
Lainaus käyttäjältä: mistral - 05.05.2019, 11:44:33
Kylmää on ollut, ero suuri hyvin lämpimään ilmaan verrattuna. Sinulla unirytmi siirtynyt harrastuksen vuoksi, aamulla nukkumaan  :grin:
Olen ihan pienestä saakka ollut illanvirkku ja aamuntorkku ja sen vuoksi olen tehnyt elämäni aikana päivätöitä noin pari vuotta ja olin aina väsynyt aamuisin ja myös koko päivän. Sen jälkeen olen tehnyt  täysin epäsäännöllistä työtä joka tosin sekin ollut ilta- ja yöpanoitteista. Joten harrastus ei ole siirtänyt minun unirytmiä vaan toisinpäin eli olen valinnut harrastukset joka sopivat minun unirytmiin. Mikäpä siis sopisi minulle paremmin kuin kaukoputkella tähtitaivaan tiirailu vaikka minulla on tietysti muitakin harrastuksia mutta ei yhtään sellaista jota pitäisi tehdä ennen puolta päivää. Nyt kun olen eläkkeellä voin vapaasti toteuttaa itseäni ja minulle tosiaan sopii valvoa klo 4-5 asti ja mennä vasta sitten nukkumaan. Siksi kirjoittelen näitä "sää raportteja" sillä varmaan aika harvalla tähtiharrastajalla on samanlainen unirytmi kuin minulla ja mahdollisuus seurata säätilaa öisin.

Pekka

Pekka Lehtelä

Viimeisiä viedään mutta viime yönä oli taas selkeää mutta aika vaalea alkaa yötaivas olla, lämpötila-2 ja kaakkoistuulta 1m/s. Onkohan tämä tähtitaivaan katselu/kuvaaminen kaukoputkilla muuttumassa suurinpiirtein sellaiseksi, että elo- syyskuussa hyvät olosuhteet, talviaikana taivas lähes aina pilvessä ja sitten myöhään keväällä taas pitkään selkeää kuten nyt?

Pekka

Tane

 On tainnut olla tuollaista jo pitempäänkin. Esim. 1974 tammikuu oikein vieläkin tunkee mieleen jatkuvana pilvisyytenä. Mutta kevättalvi korvasi selkeine säineen. Elo-syyskuun seutuun on kuulaita öitä jos ei syysmyräkät satu ennättämään.  Ja maaliskuu tai huhtikuu ovat selkeitä jompikumpi, harvemmin kumpikin samana vuotena. Usein loka-marraskuulta alkava pilvisyys kestää maaliskuulle vallitsevana muutamaa poikeus yötä lukuun ottamatta ja silloin huono havinto jakso siis keskitalvella on pitempi kuin kesän valoisa aika ainakin ihan eteläisessä suomessa. Mutta näillä mennään ja viimekin kesänä pystyi täällä etelämpänä havaitsemaan lähellä horisonttia olevia planeettoja melkein joka heinäkuun yö jos viitsi...
Celestron C14,

mistral

Kirkkaat kelit on harvinaisia (ja hyvä seeing vielä harvinaisempaa) koska päivällä lämmin ilma kylmenee ja jossain määrin tulee usvaa. Olen huomannut sen kun pimenee, taivas ei näytä ollenkaan siniseltä vaan harmaalta. Veikkaan että usvaisuus tekee sen, tietty myös värien himmeneminen pimeässä vaikuttaa. Mutta sitten pimeässä värit kuitenkin näkyy eim Albireossa ja Marsissa.

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: mistral - 07.05.2019, 09:46:17
Kirkkaat kelit on harvinaisia (ja hyvä seeing vielä harvinaisempaa) koska päivällä lämmin ilma kylmenee ja jossain määrin tulee usvaa. Olen huomannut sen kun pimenee, taivas ei näytä ollenkaan siniseltä vaan harmaalta. Veikkaan että usvaisuus tekee sen, tietty myös värien himmeneminen pimeässä vaikuttaa. Mutta sitten pimeässä värit kuitenkin näkyy eim Albireossa ja Marsissa.
Unohdin laittaa em. yön kirjoitukseeni, että läpinäkyvyys oli hyvä sillä pohjoisesta oli virrannut puhdasta ilmaa eikä myöskään ollut sinun mainitsemaa usvaa/sumua.

Pekka

Pekka Lehtelä

Viime yönä pilvistä, puolipilvistä ja sitten taivas selkeni kokonaan noin klo 2.30. Lämpötila +2 ja etelätuulta 3-5m/s joten ei mennyt lämpötila pakkasen puolelle. Sumua/usvaa ilmassa ja aika vaalea taivas oli.

Pekka

Pekka Lehtelä

Mitä mieltä te tätä ketjua seuravaat olette. Kiinnostaisiko teitä jos laittaisin tänne lyhyitä juttuja myös kesäajankin säätiloista koska yöihmisenä voisin sen tehdä? Ja tottakai myös muilta foorumin jäseniltä ja paikkakunnilta olisi mukava saada tietoa sääolosuhteista. Onko tässä teidän mielestä mitään järkeä?

Pekka

Pappis

Kiinnostaa ja on järkeä!

J Piira

Kyllä tätä on mielenkiintoista seurata myös kesällä.


Jukka
- Jukka -

Pekka Lehtelä

Akaa 8-9/5 2019 selkeää kunnes meni klo 2.30 täysin pilveen, lämpötila +2.5 astetta ja etelätuulta 1-2 m/s. Jokohan yöpakkaset alkaisivat pikkuhilja olla ohi tältä keväältä.

Pekka

Pekka Lehtelä

Kiitos Pappis ja J Piira palautteesta! Laitan tänne nyt sitten juttuja myös ensi kesän öiden säätiloista ja katsotaan kiinnostavatko ne tämän ketjun lukijoita.

Pekka

Pekka Lehtelä

#72
Tänä yönä jälleen selkeää mutta lähdin koiran kanssa yölenkille vasta klo 2.45. Aamu jo sarasti ja taustataivas oli vaalea mutta seeing hyvä ja samoin myös läpinäkyvyys sillä Joutsenen Albiero näkyi kohtalaisen hyvin. Kesäkolmio näkyi tietysti hienosti ja Karhunvartijan Arcturus loisti komeasti taivaalla ja se onkin yksi minun suosikki tähdistä. Lämpötila +6.6 ja itätuulta 3-6 m/s sekä ensimmäinen lintu lauloi klo 2.58 mutta älkää kysykö mikä sillä eri lintujen tunnistamista niiden äänen perusteella en varmasti opi koskaan...

Pekka

Pekka Lehtelä

#73
Akaassa 12-13/5 pilvistä klo 2.30 saakka jolloin osa taivasta selkeni. Jotain harsoa tai usvaa oli mutta kesäkolmio näkyi kohtalaisen hyvin ja Isosta Karhusta näkyi "kauha" ja "häntä" mutta ei tassuja. Karhuvartijan Arcturus näkyi taas hienosti vaikka taivas aika vaalea oli. Lämpötila oli + 3.5 astetta ja lounaistuulta 1-2 m/s. Ensimmäinen lintu lauloi jo klo 2.42  ja klo 3.20 meni taivas täysin pilveen.

Pekka

Pekka Lehtelä

#74
Viime yönä pilvistä, puolipilvistä ja lopulta selkeää. Yksittäisiä tähtiä näkyi ja kuu pilviharson takaa. Kylmiä yöt vielä ovat sillä pakkasta oli -1.2 astetta ja pohjoistuulta 1m/s eli lähes tyyntä.

Pekka