Tähti kuvaus, autoguidaaminen

Aloittaja aloittelija 123, 27.12.2018, 20:52:55

« edellinen - seuraava »

aloittelija 123

Hei ajattelin tässä aloittaa tähtikuvauksen pikkuisen vakavammin eli tutustua tohon auto guidaamiseen (jalustaa joka soveltuu siihen ei vielä ole mutta ostetaan heti kun kerkeen) eli miten se auto guidaaminen käytänössä tapahtuu oon ymmärtänyt et pitää olla jalusta sit putki ja kamera ja tietokone mut tarviiko 2 kaukoputkea ja pitääkö olla erillinen guidaus kamera  ja itse asiassa toinen kysymys millasta läppäriä kannattaa autp guidaukseen käyttää? riittääkö halvassa tehot vai pitääkö olla kallis?

Timpe

Lyhyesti näin:
Tarvitaan...
1.) Kuvausputki, johon kuvaukseen käytetty kamera tulee kiinni.
2.) Guidausputki, johon autoguide-kamera tulee kiinni. (Tämä voi olla sama kaukoputki kuin kuvausputki, jos käytetään off-axis-guidausta (OAG).)
3.) Jalusta, minkä seurantaa ohjataan guidauskameran kuvasta laskettavilla korjauskomennoilla. Sopivat kaapelit autoguide-kameran/jalustan/tietokoneen välille.
4.) Kolmoskohtaan tarvitaan kaveriksi yleensä jonkinlainen tietokone ja lisäohjelmistoa, mutta markkinoilla on myös muutamia (joten kuten toimivia) stand-alone-guider laitteita, joissa on yhdessä paketissa rajoitettu "älykkyys" jalustan ohjaukseen. Nuo poistavat tietokoneen tarpeen, mutta tuovat sitten muita ongelmia mukanaan.  Tietokoneohjelmaksi sopii vaikka ilmainen PHD2.

Googlaamalla selvität sitten loput periaatteet:
esim. https://themcdonalds.net/richard/wp/astrophotography-equipment-autoguiding/

Käyttöön tuleva kannettava tietokone voi olla vanhakin ts. autoguidauksen toteutus ei vaadi konetehoja paljoakaan ja se toimii samassa koneessa kuin kuvauskameran ohjaukseen myöhemmin tarvittavat lisäohjelmatkin. Yleensä onkin enemmän kyse riittävistä USB/Serial porteista ja sään kestävyydestä, kuin tietokoneen laitetehoista.
- Timo Inkinen

945q

Muakin kiinnostaa tämä asia. Olen hakkimassa ensi viikolla Skymax 127 FLO:lta jos täältä palstalta ei tule muita tarjouksia. Kuitenkin olen miettinyt kannattaako jalustaksi ottaa se EQ3-2 vai maksaa 250€ enemmän PRO GOTO jalustasta. Pelkät moottorit saisi reilu 100€ Ja sitten olisi vielä se kameran hankkiminenkin edessä.

einari

Jalustaan kannattaa aina panostaa kun se on tämän harrastuksen perusta (melkein kirjaimellisesti).
Mainittakoon että Skymax 127 ei ole niitä parhaita vaihtoehtoja tähtikuvaukseen - katseluun ja planeettoihin kyllä mutta koska polttoväliä on paljon ja valovoimaa vähän niin syvään taivaa sopii huonommin (esim kuin joku linssiputki).
___
Tapio

945q

Lainaus käyttäjältä: einari - 30.12.2018, 15:25:26
Jalustaan kannattaa aina panostaa kun se on tämän harrastuksen perusta (melkein kirjaimellisesti).
Mainittakoon että Skymax 127 ei ole niitä parhaita vaihtoehtoja tähtikuvaukseen - katseluun ja planeettoihin kyllä mutta koska polttoväliä on paljon ja valovoimaa vähän niin syvään taivaa sopii huonommin (esim kuin joku linssiputki).
Joo, palneetat mulla oli se 1. kohde ja alunperin mietinkin linssiputkea sen vuoksi. Päädyin kuitenkin tuollaiseen yleisputkeen kun en tiedä mihin suuntaan homma etenee. Mulla on joskus skidinä ollut sellainen vaalee venäläinen kaukoputki. Oli sellaisessa isossa puulaatikossa. En muista oliko se tuo TAS vai joku muu. Siitä on niin pitkä aika.

Joka tapauksessa, ehkä kannattaa hommata se putki eka ja kamera + moottorit vasta myöhemmin.

tero

Hei,
Jatkan tätä ketjua, kun saman asian äärellä itsekin olen.

Tarvitsisin apua guidauspaketin (putki + kamera) hankkimisessa. Laitteistona minulla on HEQ5 Skywatcher Pro synscan + Skywatcher explorer 150 PDS 6" f/5 Newton ja käytän maccia.

Millainen olisi hyvä ja edullinen setti tähän käyttötarkoitukseen?

Käsittääkseni skywatcher 150 PDS (D=150 mm, F=750 mm) putkelle 50 mm:n guidausputki olisi riittävä (esim. Telescope-Expressin myymä TSL50-AG -setti, https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p10291_TS-Optics-Guiding-Set-50-mm-Guide-Scope-and-ASI120MM-Mini-guiding-camera.html) Tuossa setissä guidausputken polttoväli on 180 mm.  Jos olen ymmärtänyt oikein, niin guidausputken polttovälin pitäisi olla vähintään 1/10 varsinaisen kaukoputken polttovälistä?

Saman firman sivuilta löytyy myös Skywatcher Mercury 707 - 70/700 mm Refractor OTA -putki, jonka pitäisi sopia myös guidausputkeksi ja tämä olisi hinnaltaan edullisempi kuin muut myytävät guidausputket (https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p8702_Skywatcher-Mercury-707---70-700-mm-Refractor-OTA.html). Onko kokemusta kuinka hyvin tämä sopisi guidausputekeksi?

Millainen guidauskamera sopii macille? Tuossa em. TSL50-AG setissä oleva ASI120MM -kamera ei ole ilmeisesti täysin yhteensopiva macin kanssa: "ASI120MM/MC camera is not compatible very well with Mac OSX" (https://astronomy-imaging-camera.com/software-drivers). Saman mallin ZWO ASI120MC-S USB3.0 malli puolestaan on mac-yhteensopiva, tosin kamerakin on kalliimpi :/

Tarvittavien piuhojen osalta on myös vielä selvitettävää: millaisella liittimellä olevat piuhat sopii macciin, jotta jalustaa/putkea voi ohjata tietokoneella ja tuo guidaus toimisi. Kiitos jo etukäteen kaikesta avusta! :)

Pappis

Otapa yhteyttä Teleskop-Expressille, ja kerro jo olemmassa oleva rautasi, ja kysy susoituksia! Halutessasi voit toki mainita myös budjettisi.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: tero - 02.01.2019, 15:48:55
Laitteistona minulla on HEQ5 Skywatcher Pro synscan + Skywatcher explorer 150 PDS 6" f/5 Newton ja käytän maccia.
Millainen olisi hyvä ja edullinen setti tähän käyttötarkoitukseen?
Käsittääkseni skywatcher 150 PDS (D=150 mm, F=750 mm) putkelle 50 mm:n guidausputki olisi riittävä (esim. Telescope-Expressin myymä TSL50-AG -setti, https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p10291_TS-Optics-Guiding-Set-50-mm-Guide-Scope-and-ASI120MM-Mini-guiding-camera.html) Tuossa setissä guidausputken polttoväli on 180 mm.  Jos olen ymmärtänyt oikein, niin guidausputken polttovälin pitäisi olla vähintään 1/10 varsinaisen kaukoputken polttovälistä?

Etsin-guideri olisi tarpeeseesi oikein hyvä, mutta unohda nuo kaupalliset ratkaisut. Tosi-miehet pulttaavat tuollaisen KWIQ guideputken tavalla tai toisella kiinni pysyvästi kuvausputkeensa, sillä etsinputken laajasta kuva-alasta löytyy aina seurantatähtiä valittavaksi saakka. Guide-ongelmat saa poistettua käyttämällä kohtuullisen herkkää kameraa ja panostamalla guide-putken kiinnitykseen kuvausputken kylkeen.
Ks. Lauri kertoili aikoinaan guidaus-kokemuksiaan tänne ketjuun: https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=7260.msg64367#msg64367
Ja kuvan kera tuollainen KWIQ guideri: https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=6220.msg60004#msg60004

Itse olen ollut pitkään OAG-guider systeemin käyttäjä (300/1500 Newton taipuilukuvauksista lähtien), mutta sellaisen käyttö vaatii oikeasti herkän kameran käyttämistä seurantatähtien löytämiseen myös muualta kuin Linnunradan tähtikentistä. OAG-guidaus ottaa näet huomioon kaikki mahdolliset kuvauspeilin vääntyilyt pitkien aikavalotusten aikana, mutta se vaatii osansa juuri noiden kameravaatimusten takia (SX Lodestarin 500 eurolle löytynee nykyään jo muitakin vaihtoehtoja?-).

Ja tuosta Mac-käytöstä en osaa sanoa mitään muuta kuin, että kannattaisi hankkia kuvauskäyttöön joku halpa, satasen-pari maksava, iäkäs Windows 7 -kannettava ja virittää se kuvauskoneeksi yleisesti käytössä olevilla vakio-ohjelmilla. Ei sinne pakkaseen kannata mitään Maccia varustaa ja pääset jatkossa kuvaustouhuissa paljon Mac-maailmaa helpommalla...  :tongue:
- Timo Inkinen

vauve

Kokemuksia off axis- guidaamisesta? Käykö tuollainen esim. Newtoniin 1000/200 mm PDS, kamerana Zwo ASI 120 mv-kamera? EQ6-R Pro. Miten guidauskamera fokusoidaan? Kiitos tiedoista. https://www.telescopehouse.com/zwo-off-axis-guider-adapter.html

Timpe

Guide-kamera fokusoidaan kertaalleen samaan fokukseen kuin pääkamerakin ja sen jälkeen nuo liikkuvat yhdessä kimpassa ts. voit unohtaa OAG-kameran kokonaan.
Muutoin autoguidaamisen onnistuminen lienee kiinni toteutuksen laadusta.

Yleisesti sanoen muutaman rakentelu-iteraation jälkeen oppii kasaamaan tarvittavat palikat tehokkaasti oikeaan järjestykseen. Kannattaa kysyä tarvittavat osat myyjältä, sillä T2 loittoja ei voi olla koskaan liikaa käytössä (varalla). Homma lähtee liikkeelle OAG:n valinnasta ja tuon antamasi linkin välineillä luulisi pääsevän hienosti alkuun. Tuossa on näet kyseessä liki sama erillinen OAG-palikka, mitä myydään TSOAG9 nimellä esim. Teleskop Servicellä. ZWO-paketissa pääset helpommalla ja mietittäväksi jää lähinnä se kuinka pitkän (lyhyen) loiton tarvitset omalle kuvauskamerallesi. Useimmiten tuon OAG:n eteen tulee vielä jokin lyhentäjä/tasoittaja/komakorjain/tms. , mikä määrää omall backfokus-etäisyydellään tarvittavat loittomillimetrit muulle systeemille. Mutta jos tuota optista osaa ei ole kuvauskokoonpanossa, niin OAG:n kasaus on helppo ja suoraviivainen juttu, sillä tuon kuvauskameran loppu-loiton/sovituksen voi jättää niin lyhyeksi kuin mahdollista.
- Timo Inkinen

Tarzan

#10
Muoks. Nyt sain tarkennuksen toimimaan. Backfokus oli vain todella kaukana. En usko, että numeroni olivat oikein.

Disco Volante

Monessa guidausputkessa on ulosvedettävä teleskooppinen loppuputki että saa perussäädöt kohdilleen. Oletko tarkistanut sen? Melko varmaan niin, koska tuo Mini on melkein tippumaisillaan. Teleskooppiputken lukkoruuvi pitäisi löytyä jostain.
Bresser Messier AR-152L & AR-102S, Skywatcher AZ-EQ6 Pro, Bresser EXOS-2 Synscan EQ-5 Pro
RTL-SDR/VSRT, HOC 76.2 x 1250
ZWO ASI294MC Pro & ASI224MC, 2 x T7 (W2568A), EOS 600D

Tarzan

Siinä minissä on jatkoputki nokassa, joka on kokonaan tarkentimen sisällä. Ei siis huolta :) Mutta tarkentimessa olisi kyllä hyvin varaa tunkea kamera syvemmällekin. En vaan jaksa nyt säätää, kun tarkennus löytyi noin. Muutan sen myöhemmin.