Peilin aluminointi

Aloittaja Mauno, 17.07.2019, 15:17:57

« edellinen - seuraava »

Mauno

Hei!
Tietääkö joku missä voisi pinnoittaa pääpeilin uudestaan tyhjiöaluminoinnilla.
Hioin itse 150mm:n peilin vuonna 1975 ja nyt tein siihen uuden putken. Muutama vuosi sitten tein toiseen putkeen seurantajalustan valokuvausta varten.
Sama jalusta käy tähän uuteen putkeen. Nyt on koko putkisysteemi itse yehty. Peilin alumiinipinta on 44:n vuoden aikana haalistunut niin, että se pitäisi pinnoittaa uudestaan. Mistähän löytyisi apu?

Mauno

jperala

SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Mauno

Teknofocus ei enää aluminoi

mistral

Jos Teknofokus ei aluminoi, voi tulla kalliit rahdit ulkomaille. Kyllähän Suomessa on paljon teknologiaa mutta onko alumiinipinnoitusta. OrionUK:n pinnoitteet on niin ohuita että valo pääsee hiukan läpi, ilmeisesti siksi että pinta on mahdollisimman tarkka - vaatinee suurta ammattitaitoa.

Jukka Määttänen

Peilin tyhjöaluminointiin laitteiston puolesta kykeneviä  firmoja on Suomessa useampiakin, noin puolenkymmentä muistuu näin äkkiä mieleen. Näitten kanssa vain on se ongelma, että kun niiden laitteet ovat omaan sarjatuotantoon suunniteltuja ja sitä niillä myös tehdään, niin sinne väliin on "ulkopuolisen" jokseenkin mahdotonta saada yksittäistä peiliä pinnoitettavaksi.

Kaupallista metallointia on edellä viitattujen ainakin tehnyt (entinen) Suomen Metallointi, http://www.vacmeteu.com/vproducts.html  En tiedä mikä on firman tilanne nykyään. Jos tekevät, niin kannattaa kyllä tarkasti selvittää kykenevyys etukäteen.

Alumiinin pinnalle on syytä höyrystää suojakalvoksi esim. MgF2 -kerros. Erityisesti kaukoputkikäyttöön sopivista pinnoitteista löytynee foorumilta parempaakin tietoa. Minulla itselläni on 60-70 -luvun taitteessa valmiina hankittu peili, joka noin 30 vuotta sitten aluminoitiin uudestaan silloisen työnantajani laitteistolla firaapelihommana. Siinä on MgF2-suojakerros. Peili on edelleen virheetön, joskin se on kaikki nämä vuodet ollut laatikossa kuivissa sisätiloissa.

Pieni valon läpi näkyminen pinnoitteesta on normaali ilmiö. Toimivan Al-pinnan paksuus on muistaakseni 100nm paikkeilla, joten jotakin neulanreikävirhettä voi hyvinkin pintaan jäädä. Alumiinikerroksen paksuntaminen ei auta, heijastus alkaa huonontua jostain parinsadan nanon paksuudesta alkaen. Tavanomaisissa perushöyrystyskoneissa, joilla pinnoitetaan esim. valaisimien heijastimia, ei ole pinnoitteen paksuuden mittausta prosessissa itsessään, vaan sopiva alumiinin määrä selvitetään kokeellisesti etukäteen ja sitä sitten toistetaan tuotannossa.

Jukka




Mauno

Kiitos hyvästä ja kattavasta tietopaketista.
Peilin pinta ei ole vielä aivan käyttökelvoton.
Olen koekuvannut peilillä päivänvalossa ja siinä se toimii hyvin. Pitää testata vielä tähtikuvauksessa koko laitteistoa, soveltuuko se kuvaukseen.
Jos se tuntuu toimivan, pitää harkita pinnoitusta.

Mauno