SH2-173 aka. "Oopperan kummitus" -sumu

Aloittaja Timpe, 25.11.2018, 18:05:09

« edellinen - seuraava »

Timpe

Jiihaa, pääsen näemmä aloittamaan uuden aiheen, kun haen tälle kuvauskohteelle enemmän yleisnäkyvyyttä, kuin mitä se saísi tuolla SH2 -luettelon kohteita -yleisketjussa, missä on vain yksinäinen SH2-173 -kuva tästä kohteesta Jouko Kettusen kuvaamana. Käytin tähän kummitus-kuvaani yhteensä kuusi iltaa ja niistä kertyi 17h 50min edestä fotoneita. Ennätin tuupata havainnon jo Taivaanvahtiin, mutta pääasia tässä on että tämä on sen TMB 152 linssiputkeni virallinen ensivalo! Laskeskelin kuvaavani tähän reilut kymmenen tuntia viiden minuutin osavalotuksilla, mutta kun tuo matikkapää ei ole vahvinta osaamistani, niin unohdin sujuvasti tämän projektin aikana että kuvasin Ha-kanavaa itse asiassa kymmenen minuutin osavaloilla  :tongue: Lopputulokseen meni siis todella reilut kymmenen valotustuntia...



Verkkoa selaamalla huomaa nopeasti, että tämä on lähinnä Ha-kohde ja useimmat kuvaavat sen HaRGB-kuvaksi. Itse ajattelin mennä koko LHaRGB setillä tämän läpi lähinnä siksi, että saisin noista kuutamolla kuvatuista RGB kuvista lisävalot mukaan kokonaisluminanssiin ja samalla tähtiin vielä väriä. Kuvan LHaRGB-suhteet ovat siis tässä: 105min/490min/200min/145min/130min.
Ja kun tuota Ha-kanavaa oli noin runsaasti mukana, otin sen mukaan kuvan kokonaisluminanssiin PixInsightissa. Ja kuten kuvaussuhteista näkyy, kuvan "pihvi" löytyy juuri noista R/Ha kanavista.
- Timo Inkinen

pelti


wm-x

Hieno kuva! Todella upeat tähdet antaa tuo sinun kalusto nyt!


Sen verran silmään pistää tuo saturaatio, tuntuu että detailit jäävät saturaation "alle". Luulisi tuosta HA:sta tulevan vähän pinkkiä kuvaan. Ehkä vähän säätäisin värejä ja kohinanvaimennusta eritoten rgb kanaville.


Timpe

Kiitos!
Joo, saturaatio on osin tahallista (ja sen mahdolliset sivuvaikutukset tahattomia  :tongue:).
Menin aika pitkälle tuon kuvan LHaRGB-pinojen valotussuhteilla (105min/490min/200min/145min/130min) eli en lähtenyt suitsimaan punaista sumu-kylläisyyttä loppukuvasta. Mutta tuota saturaatiota saattoi tuolla PhotoShopissa muun päälle hitusen liikaa, joskin en näe tällä monitorilla suurta eroa liitekuvan (=viimeinen PI-käsittely ennen kuvan viemistä Photariin 16-bit TIF-muodossa) ja tuon verkkoon tuuppaamani jpg galleria-version välillä. Huomasin muuten tuota kuvaa lisätessäni pitäneeni sävyt melko hyvin linjassa aiemman kuvaamani Tulppaanisumu-kuvan kanssa. (Tuosta linkkikuvasta yksi klikkaus oikealle, niin kummitus tulee näkyville.)

Ha:sta tulevaa pinkkiä en ymmärrä, sillä Astrodon kertoo 5mn Ha:n olevan "deep red in color". Ja jos sitä on nyt valotuksissa moninkertainen määrä esim. vihreään ja siniseen väriin nähden, niin toki se punaisuus näkyy loppukuvassa.
Mutta myönnän samalla auliisti, että olin tuon käsittelyssä kumminkin siinä määrin huolimaton, etten tehnyt kuvalle lainkaan värikalibrointia, kun sinne jäivät melko luonnollisen väriset tähdet ilman erillistä kikkailua. Olisin itse kaivannut hiukan lisää sinistä väriä sinne mihin se kuuluu, mutta 130min valoilla sen puute lienee ymmärrettävää. Kohinanpoistossa olen pyrkinyt olemaan melko "luomu", kun minusta tuollainen tasainen "rakeisuus" ei näin ex-filmikuvaajan silmissä näytä niin kovin pahalta (ks. toinen liitekuva, jossa on nähtävillä 100% croppi kuvastani kohinoineen). (Aikoinaan 400 ASA filmi näytti tuolta luupilla katsottaessa... :grin:)

PS. Kuva-alaa täyttää hento Ha-sumu oikeastaan koko kuva-alalta (vrt. Nurinniskan SH2-173 kuva täällä pimeältä taivaalta kuvattuna), mutta saatanpa joskus vielä tehdä tuosta uuden loppuversion. Itselleni jäi tuosta kumminkin aika "hyvät vibat" eli olen tyytyväinen.
PPS. Lisäsin Taivaanvahtiin lisää käsittelyinfoa ja vertailukuvan luminanssista Ha:lla ja ilman.
- Timo Inkinen