Lokakuu 2018

Aloittaja CSB, 26.10.2018, 23:00:27

« edellinen - seuraava »

CSB

Täysikuu 25.10 SW 80ED + 1.6 Nikon telejatke, 24 ruuttu pinottu AS

Ransu

Erittäin hieno täysikuu :cool:
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Pappis

#2
Aamulla 02.10.2018 keli oli paras aikoihin: Kuulaan läpinäkyvä ja rauhallinen. Kuu mollotti kaakkoisella taivaalla ja siitä näki heti ulos astuessa, että nyt on hyvät näkymät. Kuu näytti niin kolmiulotteiselta, pallolta. Palasin sisälle hakemaan kameraa, ja laitoin kaluston kuntoon. Kuvasin pari minuutin videota, ja reilut sata yksittäiskuvaa. Innoissani en edes huomannut, että olin pukeutunut liian kevyesti vartin kuvaussessiota varten (olin lähdössä töihin). Illalla sen sitten tajusin, nyt olen vilustunut. Sairastin pahimman flunssani vuosiin, ja sain jopa keuhkokuumeenkin päälle. Tervehdyttyäni  tämä kuvasetti on ollut mulle henkisesti vähän vaikea pala. Mutta, ei siitä pääse mihinkään, kun on hyvää materiaalia, sitä on päästävä käpistelemään.

Videoiden prosessointi ja kuvien stäkkäys on vielä opetteluvaiheessa, joten tässä alustavaa tarjontaa tuolta aamulta. Paras yksittäiskuva (ISO 100, 1/100 s), Canon 77D ja C6N, prosessointi DPP4 (RAW => JPG).

T. Öhman

Keuhkokuume on kyllä kova hinta, mutta komea on kuvakin! Hyvä nähdä näitä paikallisen iltavalaistuksenkin kuvia silloin tällöin. Näin kulmamonttumiehenä itseäni miellyttää tuo Deslandresin neliömäisyyden huikean hyvä erottuvuus tässä valaistuksessa. Ja Lexell siinä samalla tietysti näkyy nätisti.

Samoin viehättää tuolla pystymmän valon puolella maren koostumuserojen selkeys, etenkin Sinus Rorisin suunnalla.

Teemu

Timpe

Komea Kuu-kuva Jarkolta, tuota katselee mielikseen pidempäänkin. :smiley:
- Timo Inkinen

Pappis


Pappis

Tässä alustava pinotulos 112 kuvan sarjasta. Esiprosessointi DPP4:lla (RAW => TIF, säädöt samat kuin yllä olevalle yksittäiskuvalle), keskitys ja croppaus PIPP:llä, 50% (56 kpl) stäkätty AutoStakkertilla ja wavelet-prosessointia RegiStaxilla (auto-linear-gaussian, deringing dark+bright). Kuvatekstit Paint.Net:llä. Kuva on PNG:nä noin 3 megaa.

Mä en ole oikein tottunut näin hyviin keleihin ja/tai tuloksiin, joten mun on ollut vähän vaikea opetella tuota RegiStaxin wavelet-prosessointia. Yritän välttää keinotekoisuuden ja yliterävöinnin näköä, joten käytännössä yritän kuvasta "riisua huntua tai sumua" pois ja korjaukset jäävät pieniksi. Olen etsinyt layer kerrallaan "hyvää tulosta" ja verrannut tuohon "parhaaseen yksittäiskuvaan". Käytännössä tein tähän vain 1. ja 2. layerin terävöityksen.

Tiedostan, että kuvani resoluutio on käytännössä "undersampled", sillä 6" putkellani pitäisi täydellisellä peilillä päästä teoreettisesti noin kaarisekunnin resoluutioon. Kuun näennäinen optinen halkaisija (n. 30 kaariminuuttia) on mun kuvassa noin 2000 pikseliä. Joten, odotukseni eivät ole kovin suuria. Mutta kait tällaisesta pinosta saa silti vielä jotain enemmän irti (kuvan näyttämättä liikaa prosessoidulta) kuin yksittäiskuvasta?!

Kiinnostaisiko ketään "velhoa" kokeilla, saako kuvastani enemmän irti? Jos, niin lähetä sähköpostiosoitteesi mulle yksityisviestillä, niin mä lähetän sulle tuon täyden resoluution pinotun PNG-kuvan sähköpostin liitteenä. Paluupostissa kaipaan sun versiota kuvasta (mieluiten RegiStaxin waveleteillä ehostettuna, sekä ruutukaappausta wavelet-ikkunasta, josta näkyvät sun käyttämät säädöt. Jos susta oli apuja, tunnustan sen kyllä täälläkin!

Pappis

Ari Haavisto tarttui haasteeseen, ja oli isoksi avuksi. Opin rutkasti lisää käyttämistäni ohjelmista ja joistakin omista virheistä, sekä RegiStaxin waveleteistä. Erityisesti auttoivat Arin kommentit kuvamateriaalin laadusta ja sitä myöten prosessoitavuudesta. Kun tietää materiaalin antavan myöten, sitä uskaltaa itsekin yrittää enemmän.

Oheiseen kuvaan on pinottu 112 kuvasta puolet (56 kpl) AutoStakkertilla, prosessoitu RegiStaxilla (waveletit), ja pientä viimeistelyä GIMP:llä. Tässä foorumikoossa ero ei ole iso, mutta tämä ja aiempi löytyvät AstroBinistä isompana.

Pappis

Astra Imagella (kts. https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=17703.0) "paranneltu" versio. Meniköhän jo yli?!