Tähdet ja Avaruus 7/2018

Aloittaja Pekka Lehtelä, 21.10.2018, 00:44:10

« edellinen - seuraava »

Pekka Lehtelä

Taas tuli postilaatikkoon taattua laatua ja paljon mielenkiintoisia juttuja mutta tällä kertaa mielestäni nousi esille Marko Pekkolan varsin osuva pääkirjoitus tästä järjettömästä kellojen siirtelystä kaksi kertaa vuodessa.

Pekka

Kuin kuvastimessa

Siitä olen samaa mieltä, että pääkirjoitus nousi esille, mutta omalta näkökannaltani juuri päinvastaisesta syystä: negatiivisimpana kirjoitelmana mitä olen koskaan tästä lehdestä lukenut.

Tämänkin lehden lukijoissa on sekä pysyvän kesäajan että pysyvän normaali- tai talviajan kannattajia. Itse lukeudun ensiksi mainittuihin mm. siitä syystä, että minulle päivänvalo on erittäin tärkeää henkisen vireyden edistäjänä, kaamosmasennuksen päihittämisessä. Ja kaamosmasennuksella en tässä tarkoita mitään kevyttä alavireisyyttä vaan todellista ongelmaa. Toinen henkilökohtainen syy on aamu-unisuus ja iltavirkkuus.

Siksi oli suorastaan vastenmielistä lukea hyvän lehden pääkirjoituksesta tyrmäävää tekstiä sitä kantaa kohtaan, joka itselläni ja olettaakseni useilla muillakin lehden lukijoilla on. Kesäaikaa sanotaan kirjoituksessa jopa tragediaksi - itselleni se on ollut kaikkea muuta, täysin päinvastaista. Ikää on sen verran, että muistan edelleen kesäajan käyttöönottoa edeltäneen lapsuusajan, jolloin aikaisin kesän lopulla tulleet pimeät illat veivät mielialaa matalammalle, kun koulupäivän jälkeen ei ollut enää valoisaa aikaa kuin lyhyesti, loppusyksystä ei ollenkaan.

Iltavirkulle ei ole ongelma, että tähtitaivasta pääsee katselemaan tuntia myöhemmin. Lisäksi en olisi odottanut perusteluna kirjoittan kannalle sitä väsynyttä, muiden medioiden foorumeilla niin tavallista jänkkäystä siitä, miten talviaika-termi on väärä ja normaaliaika ainoa oikea. Tähtieteen lehden lukijat kyllä tietävät, miten kellonajat ovat täysin sopimuksenvarainen asia eivätkä mikään luonnon "normaali".

Kellojen kääntelystä tunnilla edestakaisin vuoden mittaan olen samaa mieltä; olen vakaasti kannattanut siitä luopumista jo parin vuosikymmenen ajan. Se ei kuitenkaan ole sama asia kuin kesäajasta luopuminen, vaan olen samassa yhteydessä kannattanut pysyvää kesäaikaa.

Olisin odottanut pääkirjoitukselta asian käsittelyä eri puoliltaan sen sijaan, että nyt jouduin lukemaan vastakkaiseen näkökantaan ylimielisesti suhtautuvan, pamflettimaisen mielipidekirjoituksen. Mielestäni pääkirjoitus oli todella kaikkien aikojen limbo tästä lehdestä lukemistani kirjoituksista. Ei aiheeltaan sinänsä, vaan miten siinä täysin unohdetaan vastakkaista mieltä olevat lukijat.

Terminaattori

Sananvapaus on päätoimittajallakin.

Terveisin yksi, jolta kesäaika yhdistettynä syksyn pimeyteen pistää aina sisäisen kellon sekaisin. Ei tätä väsymystä enää jaksaisi, jos ei tietäisi, että ensi viikonloppuna päästään taas Suomen aikaan.

Mikko_L

Hmm, minä olen aamu-uninen, tarkoittaa sitä että kesäajassa GMT+3 joudun heräämään tunnin aikaisemmin pimeään.  Talviajassa GMT+2 olenkin vähemmän aamu-uninen koska herääminen ja auringonnousu sattuvat paremmin yksiin.  No minulla on myös joustavat työajat joten loppujen lopuksi aika sama mitä kello sattuu näyttämään.  Mutta onhan se ollut luova ratkaisu aikanaan että jos halutaan ihmisten heräävän aikaisemmin aamulla, niin siirretään vain kaikkien kelloja tunti eteenpäin.  Ei suinkaan niihin virasto- tai kouluaikoihin voi koskea koska jossain perustuslaissa tai Mooseksen kirjassa lukee että ne on 8-16 aina ja iankaiken.  :angel:

-Mikko

PS. Älkää nyt pahoittako mieltänne tästäkin, se vie yöunet vielä varmemmin kuin kellojen siirtely  :smiley:
36/50/76/127/250mm

mistral

LHC-juttu oli mielenkiintoinen, hyvä tilannekatsaus kun se on toiminut jo pidempään ja nyt tiedetään paljon enemmän suuren energian törmäyksistä. Tietysti sitä odottaa että jonain päivänä löytyisi uusi hiukkanen ja fysiikka nytkähtäisi askeleen eteenpäin.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Kuin kuvastimessa - 22.10.2018, 20:51:44
Tämänkin lehden lukijoissa on sekä pysyvän kesäajan että pysyvän normaali- tai talviajan kannattajia. Itse lukeudun ensiksi mainittuihin mm. siitä syystä, että minulle päivänvalo on erittäin tärkeää henkisen vireyden edistäjänä, kaamosmasennuksen päihittämisessä. Ja kaamosmasennuksella en tässä tarkoita mitään kevyttä alavireisyyttä vaan todellista ongelmaa. Toinen henkilökohtainen syy on aamu-unisuus ja iltavirkkuus.
Minä puolestani vastustan kellojen jatkuvaa siirtelyä. Luonnollisin aika minulle on se kun aurinko on puolen päivän aikaan etelässä. Se toteutuu normaaliaikaan Joensuussa. Omat aktiviteettini voin sovittaa päivän valoisaan aikaan. Jos pitää tehdä pihahommia, niin  menen töihin ja lähden vähän aiemmin. Jos kuvaan tähtiä yöllä kahteen asti, laitan suosiolla kellon soimaan vasta seitsemältä. Oma henkilökohtainen aika ei ole tiukasti sidoksissa siihen mitä kello näyttää. Muista lähteistä olen kuullut että normaaliaika olisi voittamassa äänestyksen siitä mikä aika otetaan käyttöön.

Kaizu
Kai Forssen

MarkoM

En voi sanoa mitenkään pitäväni kylmästä, loskasta, lumesta ja tuntikausien pimeydestä (eikä yli +25°C lämpökään pidemmällä ajanjaksolla mitään kivaa ole), mutta kyllä mieluummin valitsen ihan normaaliajan juurikin sen vuoksi, että pimeys tulee tuntia aikaisemmin, mikä on etenkin alkusyksystä ja loppukeväästä ihan hyvä asia. Tähän aikaan vuodesta ja keskitalvella sillä seikalla ei ole enää niinkään väliä, kun pimeys tulee kuitenkin muutenkin melko varhain.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Pappis

Lainaus käyttäjältä: mistral - 25.10.2018, 23:35:28
LHC-juttu oli mielenkiintoinen, hyvä tilannekatsaus kun se on toiminut jo pidempään ja nyt tiedetään paljon enemmän suuren energian törmäyksistä. Tietysti sitä odottaa että jonain päivänä löytyisi uusi hiukkanen ja fysiikka nytkähtäisi askeleen eteenpäin.
LHC-artikkeli kuvaa oivasti yhtä hitufyysikon perusominaisuutta: 1. Anna niille tykki. 2. Ne löytää jotakin. 3. Ne tahtovat isomman tykin (tutkiakseen sitä jotakin vähän tarkemmin). 4. Palaa kohtaan yksi.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: MarkoM - 26.10.2018, 21:21:04
...kyllä mieluummin valitsen ihan normaaliajan juurikin sen vuoksi, että pimeys tulee tuntia aikaisemmin, mikä on etenkin alkusyksystä ja loppukeväästä ihan hyvä asia.

2nd to that!
Eikä se Marko Pekkolan pääkirjoitus ollut mikään tarkoituksella tehty provosointi aiheesta. Tai ainakaan en sitä sellaisena lukenut, kun en rivien väleihin tai yksittäisiin sanoihin tuossa tekstissä takertunut... :rolleyes:

t. "Eräskin oikeasti provosoivaa tekstiä tänne kirjoittanut!"
- Timo Inkinen