vdB 2, TGU H774 P19

Aloittaja tuunari, 20.10.2018, 09:45:26

« edellinen - seuraava »

tuunari

Avasin uuden jutun tälle vähemmän kuvatulle kohteelle, joka sijaitsee kassiopeijan ja kefeuksen rajalla, NGC 7822:n lähettyvillä.
Sininen heijastussumu vdB2 löytyy kuvan oikeasta yläreunasta. Kuva-alaa hallitsee tumma pöly TGU H774 P19 (Tokyo Gakugei University Catalog).
Itse jäin ihmettelemään kuvan alaosan keskivaiheilla olevaa tuhnua josta en löytänyt tietoa. Onko se joku planetaarinen- vai emissiosumu?

Kalusto oli säädöitään "vähä sinnepäin" ja se aiheutti haasteita kuvankäsittelyyn. Flatit olivat surkeita ja napasuuntaus poskellaan. Kuitenkin väkisin olin kuvannut viitenä eri yönä ja dataa kertyi 18+ tuntia tästä himmeähköstä kohteesta.
https://www.astrobin.com/372504/
-pasi

wm-x

Maaginen tunnelma kuvassa! Hyvää työtä :cheesy:

Ransu

Upea kuva Pasi! Pieni salapoliisityö tuon mysteerikohteen kohdalta Simbadissa antoi tällaisen vastauksen : Teutsch GN J0018.0+6549 -- HII (ionized) region
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Timpe

Komea aloitus syvän taivaan uumeniin, näin sitä pitää mennä sinne mihin moni muu ei ole mennyt!  :cool:
Tuollaisesta 18 tunnin valotuksesta löytyy sangen paljon katsottavaa, kuten tuo "mysteerikohde". Hyvä bongaus!
vdB 2 tarkemmin annotoituna täältä: http://www.irida-observatory.org/CCD/VdB2/VdB2.html

Valotuksistasi pitää sanoa, että nuo ovat "väärin valotettuja" (samalla tavoin kuin palokunta voisi sanoa jo sammuneesta palosta väärin sammutettu  :tongue:)
Astrolumina LRGB: 66x300" -20C bin 2x2
Astrolumina Luminance: 76x600" -20C bin 1x1


Tässä olisi siis kokeiluun pari "lintsausvinkkiä", millä pääsisit helpommalla samaan huikeaan lopputulokseen:
1.) Kokeile joskus kuvata 1x1 binnaten nuo värikuvatkin, niin saat laskettua psedoluminanssiin mukaan RGB-signaalin luminanssidatan. Naavis kertonee lisää tuosta kikkailusta. (Tuo auttaa luminanssikuvan kohinanhallinnassa selvästi ja säästää kokonaisvalotusajassakin.)
2.) Omissa yötaivaissani on myös mukana jo niin paljon valosaastetta, ettei allekirjoittaneen kannata kuvata 10min osavalotuksia enää lainkaan, kun saman lopputuloksen saa tuplamäärällä 5min valotuksia. Tuostakin voinee joku Komakallion "kuvankäsittelyvelhoista" kertoa lisää. Millaiset yötaivaat tuunarilla ovat kuvauspaikassaan?
- Timo Inkinen

vehnae

Komea kuva! Ei se nyt kovin väärin ole valotettu kun lopputulosta katsoo :).

Mutta joo, on totta että ainoa binnauksesta saatava hyöty on että kameran lukukohinan osuus kuvassa on pienempi. Kun osavalotuksessa on kerätty riittävästi valoa jotta lukukohinan osuus kuvasta on pieni, ei osavalotusten pituuden kasvattaminen tuota enää parempaa lopputulosta jos kokonaisvalotusaika säilyy muuten samana.

Pikainen matikka millä tätä voi arvioida, etukäteen pitää tietää kameran bias-taso (biasruudun keskiarvo), lukukohina ja gain. Oletetaan bias-tasoksi 500 ADU, lukukohinaksi (RN) 9e- ja gain 0,4e-/ADU (veikkaus mitä se voisi KAF-8300:lla olla). Nyt kun mitataan osavalotuksen taustataivaan kirkkaudeksi vaikka 1500 ADU, niin tiedetään että kuvassa on signaalia kertynyt 1500 - 500 ADU = 1000 ADU edestä. Elektroneiksi muunnettuna tämä on 1000 ADU * 0,4e-/ADU = 400e- eli tämän verran taustataivaasta on saatu signaalia.

Paljonko on sitten riittävästi? Kaikenlaisia nyrkkisääntöjä olen kuullut, kuten että signaalin pitäisi ylittää 10*RN tai 3*RN^2, mutta varsinaista "oikeaa" vastausta tässä ei ole. Jokatapauksessa, esimerkkitapauksen 400e- ylittäisi nuo kummatkin raja-arvot kirkkaasti (90e- ja 243e-). Ehkä tämän voisi kääntää niin päin, että jos signaalia on vähemmän kuin RN^2 niin sitten osavalotusten pidentämisestä tai binnaamisesta on todennäköisesti hyötyä lopputuloksen kannalta. Itse pidentäisin mielummin osavalotusta, koska väriruuduista saa tosiaan apua myös luminanssiin kuten Timpe tuossa vinkkasikin.

Murtsi

Oikein tai väärin valotettu, lopputulos on kuitenkin hieno  :cool:

Itse olen kuvannut värikanavatkin täydellä resoluutiolla, sen puolesta se tosiaan kannattaa, että myös niiden sisältämän luminanssinkin saa talteen, ikään kuin bonuksena kaiken päälle, suosittelen kokeilemaan, vaikka hyvinhän tuo näyttää onnistuvan noinkin...

Niin ja kannattaanee säätää myös kollimointi ja napasuuntaus kohdalleen, jos et niitä ole vielä kerennyt tekemään, siitä saa vielä sitten sen viimeisen silauksen kuviin.




tuunari

Hei,
Kiitos palautteesta!
Lainaus käyttäjältä: Timpe - 21.10.2018, 22:10:32
Valotuksistasi pitää sanoa, että nuo ovat "väärin valotettuja" (samalla tavoin kuin palokunta voisi sanoa jo sammuneesta palosta väärin sammutettu  :tongue:)
Astrolumina LRGB: 66x300" -20C bin 2x2
...
Millaiset yötaivaat tuunarilla ovat kuvauspaikassaan?

Osasin odottaakin että joku puuttuu tähän syntiseen binnaukseen. Itselläni on tapana tehdä tunteella, ja tässä tapauksessa oli vain kiire saada värejä kasaan, ennen kuin alkaa 4kk pilvisyysjakso.
Mielestäni Murtsi kuitenkin paljasti pahemman synnin, kun säätämättömällä kalustolla olen kuvannut. Timpe varmaan samaa mieltä...

Pimeimmillään SQM-mittari näyttää 20.92 ja 10min valolla L-filsulla taustataivas kerää dataa n. +2500 ADUa. Bias n.380.

-pasi

Timpe

Lainaus käyttäjältä: tuunari - 24.10.2018, 10:17:37
Pimeimmillään SQM-mittari näyttää 20.92 ja 10min valolla L-filsulla taustataivas kerää dataa n. +2500 ADUa. Bias n.380.

Vertailun vuoksi oman 5 min kalibroimattoman luminanssikuvan tausta näyttää Maxim DL:n tilastoissa 7400 ADU:a ja BIAS ruudusta 248 ADU:a (kuvan päiväys 15.3.2018, taisi olla vielä lunta maassa jonkin verran). Toisaalta 17.10.2017 kuvattu 5 min luminanssi tuotti noin 4000 ADU:n taustataivaan ilmeisen "pimeältä" kaupunkilaistaivaalta. Ja 10 min luminanssi syyskuussa 2017 tuotti 5500 ADU:a taustataivaalle. Selvästi heikommat lähiötaivaat siis täällä Hyvinkäällä kuvaten... :undecided:


Lainaus käyttäjältä: tuunari - 24.10.2018, 10:17:37
Mielestäni Murtsi kuitenkin paljasti pahemman synnin, kun säätämättömällä kalustolla olen kuvannut. Timpe varmaan samaa mieltä...

Itse asiassa syynään vain omia kuviani tarkemmin pyrkien tekniseen täydellisyyteen. En näet katsonut kuvaasi tuolta kannalta ennen kuin Murtsi nosti asian esiin (minulle tekniikkasi oli ok eli en kiinnittänyt huomiota epäolennaiseen (=kuvasta löytyy pienen pieni tähtien soikeus kuva-alan oikeassa reunassa ja tähtien epäsymmetrisiä diffraktiopiikkejä ihmettelin myös hiukan, kun ne olivat erilaisia eri puolilla kuvaa)).
Upea loppukuva kaiken kaikkiaan, ettei jäisi tärkein epäselväksi!  :cool:
- Timo Inkinen

tuunari

Kiitos!
Lainaus käyttäjältä: Timpe - 24.10.2018, 20:23:27
tähtien epäsymmetrisiä diffraktiopiikkejä ihmettelin myös hiukan, kun ne olivat erilaisia eri puolilla kuvaa)).

Näitä myös itsekin ihmetellyt... Mutta en lähtenyt tutkimaan asiaa tarkemmin, kun muutakin tekemistä.
-pasi