Tolppajalusta vaiko kolmijalka kuvaukseen?

Aloittaja papamiguel, 02.11.2007, 13:07:57

« edellinen - seuraava »

papamiguel

Tässä kun kuvaussysteemille mietiskelen päivitystä, niin mitä vaihtoehtoa kokeneet konkarit suosittelisivat syväntaivaan kuvaamista varten. Putki / putket osastolla Scopos (tai muu ED) SCT:n rinnalla ja kuvaus esmes Artemiksen ccd:llä... Eli onko suositeltavampaa laittaa tolpan nokkaan koko satsi vaiko kolmijalalle?

Ja onko suosituksia vaihtoehdoilla Cel CG-5 / CGE tai Vixen Sphinx / Atlux tai EQ5 / EQ6 jne? Suuntausten helppouden puolesta olen miettinyt Celestronin  jalustoja, mutta mielipiteitä tietysti kuulisin konkareilta!


PetriKe

Olen itse käyttänyt kannettavaa tolppajalustaa Astro-Physicsin kanssa. Vaatii luonnollisesti suht tasaisen ja tukevan alustan, mutta toimii. Tolpan ollessa ontto, voi sitä tukevoittaa hiekkasäkeillä tms. Kolmijalka ei ole niin nirso alustan tasaisuuden suhteen.

Jalustan merkki ja malli onkin sitten aivan toinen juttu. Itse valitsisin edelleen kalleimman mahdollisen jalustan mihin kukkaron nyörit venyy ja ostaisin siitä vielä vähän kalliimman (ainakin toistaiseksi hinta ja laatu ovat olleet jalustojen kohdalla suhteessa toisiinsa). Jalustan merkitys syväntaivaan kuvaamisessa on huomattava. Tukeva, varmatoiminen ja tarkka jalusta tekee kuvaamisesta paljon helpompaa ja tuloksia alkaa tulla nopeammin kuin heppoisella ja epätarkalla. Huono jalusta voi tappaa koko innon kuvata yhtään mitään.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Timo-Pekka Metsälä

Tolppa vs. kolmijalka riippuu eniten siitä, onko tarvetta liikutella systeemiä. Kiinteä tolppa on paras vaihtoehto mutta vaatii ympärilleen observatorion. Tukeva kolmijalka on kätevin, mikäli joutuu kantamaan kamoja metriä pitemmän matkan.  Itse jalustamurikan tai "kääntöpään" merkin valinta onkin sitten toinen kysymys. Itse suosittelen pysymistä erossa kiinalaisista, mutta käsittääkseni jotkut ovat saaneet sellaisillakin kuvia.

papamiguel

Tulee ehkä sellaisen pienen apon kaveriksi tuo ja siinä mielessä olen miettinyt sitä kolmijalkaa. Kun pitäisi molemmat hankkia, niin ajattlein, että jalustaan niin paljon kuin rahkeissa on varaa ja sitten joku esmes Baaderin apo siihen rinnalle. Eikös se silloin toimisi aika hyvin vielä järkkärinkin kanssa??