EQ6-R AUTOGUIDAUS

Aloittaja vauve, 21.09.2018, 21:28:15

« edellinen - seuraava »

vauve

Mitä vermeitä tarvitaan autoguidaukseen? En ole koskaan guidausta kokeillut, en missään muussakaan jalustassa. Eli tarvittaneen jonkinlainen kamera, apuputki ja läppäri. Mitä kohtuuhintaisia mutta toimivia kokonaisuuksia ehdotetaan? Kiitos.

vauve

Tutkin tilannetta hieman. PHD2 lienee yleisin softa tässä? Erilaisia guidauskameroita näkyy olevan mm. Astroshopissa. Riittääköhän putkeksi EQ6-R:n etsinputki?. Varastosta löytyy myös vanha venäläinen'sniper'-putki 300/4,5.

Tane

 Noilla mitä luettelit pääset hyvin alkuun, harjoitus tekee tässäkin mestarin ja parannuksia voi suunnitella ajankanssa tilanteen ja oppimisen mukaan..
Celestron C14,

wm-x

Mikä sinun kuvausputki on?

Tarvitset guidaus kameran. Varmaan asi 120 mono on suosituin ja varmatoimisin edullinen vaihtoehto. En suosittele halvempia. Itse "säästin" muutaman kympin ja ostin altairastron vastaavan, mutta sen kanssa on ollut pelkästään ongelmia.

Ostin teleskope austriasta guidaus putken 180mm f3, maksoi 70e joten sekään ei kallis sijoitus ole. Mutta etsimellä tai tuolla kivääri optiikalla saatat päästä alkuun jos saat vain tuon kameran siihen kiinni.

PHD2 tosiaan kannattaa guidaus suorittaa. Kannattaa etsiä myös 2.9 versio(ilmainen) sharpcap ohjelmasta jolla saat napasuuntauksen helposti kohdalleen.

Tane

 Harmi kun on ollut Altair Astron kameran kanssa ongelmia. Olen käyttänyt parikymppiä niitä aivan halvimpia kalliimpaa Altair GP224 värikameraa, täyttää hyvin guidaajan tarpeet kun saa mono tilaankin ja PHD:llä pin.2 että herkkyys varmasti riittää. Monipuolinen kamera ja sillä saa kuvattua väreissä planeettoja mikäli joskus kiinnostaa. Nyt on tullut markkinoille tästäkin usb-3 versio.
Myös olen käyttänyt ASI kameroita, ne oli alunperin kolmensadan hintaluokassa(siksi varmaan kiinnostuin enemmän edullisemmasta Altairista) mutta nyt ovat jo tulleet nekin alle kahdensadan. Menee guidausputken kanssa, mutta itse pidän Altairista kun sen kapea rakenne käy ainakin minun OAG guidaus sovituksiin paremmin ja on enemmän säätövaraa suhteessa pääkuvauskameraan. Tarkoitan tuolla että ASI:n leveämpi rakenne ottaa kiinni focuseriin tai filtterikiekkoon kun etenkin newtonilla ne säätövarat on aina minimissään...
Celestron C14,

Otsoone

Itse tilasin Wishiltä guidauskameran ja 60mm putken  :rolleyes: Täyttää ihan hyvin guidauksen aloittamisen tarpeet ja hinnat ei päätä huimaa

vauve

Kiitokset neuvoista! Tilasin tuon Asi 120 monon, postikuluineen alle 180 €. KYSYMYS: Voiko sen liittää guidaussovelluksessa suoraan putken päähän (T2), vai pitääkö välissä olla okulaari?

RL

Ei tarvitse okulaaria väliin toimiakseen.

vauve

KYSYMYS ASIANTUNTIJOILLE: Kun jalusta on kalibroitu 3 tähden menetelmällä, niin kohteet löytyvät GoTo:n avulla helposti. Mutta: pitkissä valotuksissa esim. 1000 mm putkella tähdet (ilman autoguidausta) eivät (tietenkään) pysy pistemäisinä. ONKOHAN NIIN, että seurannassa vain rec- moottori pyörii, eli jalusta ei kalibroinnista huolimatta osaa dec- ohjauksella kompensoida napasuuntausvirhettä. Olen havainnut, että mitä tarkempi napasuuntaus on, sitä pidempiä valotusaikoja voi käyttää. Minuuttien valotus vaatinee aina autoguidauksen.

vehnae

Juuri näin, useimmat jalustat seuraavat vain RA-akselia käyttäen. Kolmen tähden kalibrointi vaikuttaa vain GOTOn osumatarkkuuteen. Kertaluokkaa kalliimmista jalustoista (esim. 10Micron) alkaa sitten löytyä tuollaisia dual axis tracking -ominaisuuksia, jossa jalusta osaa kompensoida napasuuntausvirheen lisäksi ilmakehän refraktion, mahdollisia putken taipumia sun muuta.

vauve

#10
Kiitos vastauksista. Tarvittaisiin taas tiedeyhteisön apua. Tuli siis hankittua kamera ZWO Asi 120mm, ja putkeksi ZWO Asi mini: https://astronomy-imaging-camera.com/product/zwo-minguider-scope. SharpCap on installoitu ja toimii, samoin PHD2 ladattu. Scope istuu mukavasti etsinputken kannakkeeseen. Minkälaisilla lähtöarvoilla tuota autoguidausta kannattaisi lähteä haarukoimaan, eli PHD2- asetukset? EQ6-R:n kyydissä SW 1000/200 mm PDS, aluksi kuvaus järjestelmäkameralla polttotasofokusoinnilla.

einari

Oletuksilla kannattaa lähteä liikkeelle.
Sinne asetuksiin pitää laittaa guidepolttoväli ja guidekameran arvot.
Ja Guide assistanttia kannattaa käyttää.
120 mm guidepolttoväli 1000mm kuvauspolttovälille on vähän niukanpuoleinen mutta toivottavasti riittää.
___
Tapio

wm-x

PHD:lle tärkein on että asetat guide kameran pikselit ja polttovälin kohdalleen. Laita sitten guide käyrästä kuvaa tänne niin voidaan katsoa. Se guide assistant tosiaan kannattaa ajaa, saat alustavat arvot kohdilleen.

Guidauksen kannalta on tärkein napasuuntaus. Eli tee napasuuntaus sharpcapillä. 2.9 versio oli muistaakseni se ilmainen.

vauve

Siis napasuuntaus Sharpcapilla autoguidausputken läpi? Putken pitänee olla hyvin tarkasti tuntiakselin suuntainen? Suuntaus alt- az- ruuveilla mekaanisesti?

vehnae

Systeemin loistavuus on siinä, että jalustan tai guideputken tai minkään ei tarvitse olla mitenkään suunnattu. SharpCap mittaa kahden eri asennossa otetun kuvan perusteella kuvan pyörähdyskeskipisteen (ts. mihin jalustan rektaskensio-akseli osoittaa), ja korjauksen voi tehdä visuaalisesti siirtämällä napasuuntaussäädöillä kuvassa merkityn tähden Sharpcapin osoittamaan kohtaan.