No niin, ensivalo on otettu tuolla APO-putkella ja huomasin heti, että tuo TSOAG9 antaa kallistusta kuva-alalle.
Analysoin ensimmäisen käsin tarkennetun tähtikuvan heti kuvauskoneen CCDI:llä ja näkymä oli niin räikeästi vinossa ettei tuollainen voinut tulla muualta (mittasin 0,2...0,3mm kallistuksen tuon OAG:n laipasta). Tässä vertailukuva analyysistä, kun myös toinen testikuva oli otettu (olin purkanut tuossa vaiheessa OAG:n ja kasannut uudelleen. Samalla otin välistä pois 5 mm T2 loittorenkaan, jotta sain selville mihin suuntaan kallistus muuttuu, kun backfokus-etäisyys pienenee 75,5mm -> 70,5mm. Tuolta tuli selvä lopputulos, jonka mukaan oikea backfocus-etäisyys on jossain 74mm tienoilla, kuten myyjä minulle kertoi.

En lähtenyt virittämään tuota backfokus-etäisyyttä keskellä yötä, mutta päätin ajaa FocusMaxiin uuden profiilin tuolle tarkentimelle. Tässä on sitten moottoritarkennuksen tuloksena saatu testikuva tuolla "väärällä" backfocus-etäisyydellä:

Hämmästyin jo tarkennusvaiheessa putkesta tulevia pieniä FocusMaxin mittauslukemia ja kun latasin tuon 15s testikuvan Maxim DL:n ikkunaan olin ällikällä lyöty.

En näet ollut saanut RCT-putkestani koskaan tuon terävyystason kuvia. Absoluuttimittaukset ovat pielessä, koska tuolla on vielä ohjelmissa käytössä vanha 0,83"/px lukema erotteluna, mutta pienen pienetkin tähdet piirtyivät kuvaan hienosti ja terävästi. Olin hyvin tyytyväinen tuohon, vaikka OAG tuottikin vielä kallistusta kuva-alaan

Tässä CCDI-mittaus kuvasta väärällä kaarisekunti/pikseli lukemalla:

Kasasin tänään tuon OAG:n kokonaan uuteen uskoon eli siis näin:

Tästä kuvasta näkyy hyvin kuinka kauas kuva-alasta tuo OAG-prisma päätyy:
(pohjalla pilkistää QSI:n luminanssisuodin ja sen keskellä KAF-8300 kenno, tuo kierre on M82 Riccardin 0.75x lyhennintä/tasoitinta varten eli se piirtänee vielä tuonne prismaankin teräviä tähtiä)

Odottelen uteliaana uusia testikuvia siitä, kuinka tuo TSOAG9 nyt käyttäytyy, kun kennon backfokus-etäisyyskin on mielestäni oikealla hehtaarilla. Ja nyt sitä pystyy säätämään tuolla Baaderin Varilock 20-29mm säätö-loitolla.

Ai niin, mainitsin joskus että tuo TMB putki on tehty
Kruppax -nimisestä materiaalista. Voit lukea täältä sen eduista:
http://alpha-lyrae.co.uk/2014/01/01/the-apm-tmb-105-f6-2-triplet-apochromatic-refractor/"...a tube manufactured from a phenolic compound called Kruppax 50..." (clip) ...The advantages of using Kruppax 50 is the material is more sympathetic to the expansion and contraction of the lens cell than aluminium, resulting in minimal focus shift and having superior thermal properties to aluminium, it does not dew as easily.Tässä alla näkyy käytännössä tuon Kruppaxin yksi etu alumiiniin nähden. Ensin "hiukan" kastetta/kondensaatiokosteutta havaintosuojassa pakkasyön jälkeen...

Entäpä sama asia putken pinnalla? Vertaa kosteuskuormaa putkessa ja sen alumiiniosissa:

Ei aivan kuiva putki, muttei kyllä noin tippuvan märkä rakenne kuin nuo alumiinirakenteet kaikkialla muualla.
Tarkennuksen pysyvyys jää vielä nähtäväksi, mutta tuo oli hyvä alku Suomen oloihin Kruppax-putkelle.