skywatcher Newton 200 planeetat visuaali katselussa

Aloittaja aloittelija 123, 14.08.2018, 19:37:40

« edellinen - seuraava »

aloittelija 123

Hei,  itselläni on  ed 80 linssi ja maksutov 127 putki  ja en mielestäni saa kovinkaan hyvin planeettoja näkyviin.    Paras tulos on ollut jotain 2 jupiterin raitaa ja nekään eivät kovin selkeitä.  ajattelin että jos tolla saisi  vähän parempaa visuaali kuvaa planeetoista kun noila edellisissä.

jperala

Miten seeing, jos huono niin lasin suurentaminen ei tuo mitään uutta tilanteeseen. Itsellä 60mm linssi jolla saan ne 2 raitaa näkyviin jupiterista, olosuhteet vaikuttaa aika paljon siihen mitä sieltä näkyy. Jos ensin pohtisit mikä on suurin ongelma tällä hetkellä kahden olemassa olevan putken kanssa ja sen jälkeen vasta kalustoa lisää jos siltä tuntuu ?
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Erik Pirtala

Nykyään et saa oikein millään putkella hyvää (visuaali)kuvaa planeetoista. Jupiter, Mars, Saturnus, Venus ovat kaikki kovin matalalla, jolloin ilmakehän väreilyt ja seeing vaikuttaa kuvanlaatuun siten, että tarkkaa kuvaa ei tahdo saada. Matalalla olevilen kohteiden  kanssa erotuskyvyn rajoittava tekijä on juurikin seeing eikä apertuuri, eli putken kokoa kasvattamalla ei saada enempää detailia esiin.

Mulla on 200/1000 Newton ja Jupiter näytti keväällä sen läpi ihan samalta kuin yli puolet pienemmällä linssiputkella - kaksi raitaa ja pitkään kärsivällisesti tuijottamalla pieniä hetkiä jotain pienempiäkin.

Vaihtoehdot:

a) Odota useita vuosia että planeetat alkaa hiipimään kohti kesän tähdistöjä

b) Yritä kuvata planeettoja herkällä videokameralla. Tämä on toki kalliimpaa, eikä niin hauskaa kuin visuaalikatselu.

Kuvaamalla satoja, tuhansia ruutuja lyhyellä valotusajalla ja pinoamalla ne, voidaan seeingin vaikutusta eliminoida poimimalla ne lyhyet rauhallisen ilmakehän hetket talteen. Näin saadaan kaivettua esiin yksityiskohtia mitä silmällä ei okulaarin läpi näe. Toki mitään eeppisiä kuvia ei matalalta saa, mutta esimerkiksi Tanen Jupiter- ja Saturnus kuvat tältä kaudelta ovat olosuhteisiin nähden ihan huikeita.

VP

Eipä se apertuuri tuo muuta iloa vallitsevaan seeingiin kuin sen että näkee paremmin kuinka huono seeing onkaan. :rotfl: Hyvällä seeingillä esim. oma 12" newtonini toki pyyhkii lattiat 5" linssiputkellani. Matalalla oleviin kohteisiin olen kuullut että n. 20 sentin apertuuri jopa toimii paremmin kuin isot tuubat. En tiedä onko perää joten tämä "tieto" kannattaa sulatella sellaisena kuin se onkin, mutua.

-V

Timpe

Ville on oikeassa tuossa "Matalalla oleviin kohteisiin olen kuullut että n. 20 sentin apertuuri jopa toimii paremmin kuin isot tuubat" -arvelussaan. Ihan loogisesti ajatellen mitä suurempi apertuuri putkesta löytyy, sitä suurempi alue taivaalta tulee löytää ns. hyvän seeingin aluetta. Apertuurin kasvaessa kasvaa myös todennäköisyys, että kuva-alalla osuu "pahoja viboja" eli heikkoa seeingiä. Ja kun katsotaan alas horisonttiin, näkökentän täyttää lähinnä ilmakehä ja sen sisäiset värinät, joiden takana se planeettakin näkyy. Mitalin toinen puoli on tietysti se että suurella putkella tulee käytettyä helposti suurempaa suurennusta, minkä keli edes sallisi. Jos jollakin olisi esim. pikkuinen linssiputki ja ISO Newton, tuon voinee osoittaa todeksi käytännössäkin, kun katsoo samalla suurennuksella kummallakin putkella samaa kohdetta. Vai onko tuo suuren apertuurin heikko seeingkin sellainen urbaani legenda, jota monet vanhat parrat vain toistavat muististaan? Testatkaapa joku tuokin asia :wink:
- Timo Inkinen

VP

Kiitos selvennyksestä Timpe. :azn: Tähän lisäyksenä nyt kun tarkemmin ajattelen asiaa niin sekin seikka että iso rööri jäähtyy hitaasti ja itse ainakin aloitan käytön liian aikaisin useimmiten jolloin seeing on "huono" vaikka oikeasti kyse on putken jäähtymisestä. Putken oma lämpöväre pilaa kuvan todella helposti omien kokemusteni mukaan.

-V

Tane

 On visuaali aihe mutta tyrkytän taas kuvia kun omasta mielestäni niillä on asia parempi ja varmempi todentaa. Minulla siis oli viime keväänä kaksi Heq-5 jalustaa rinnakkain ja toisessa SW 200f5 newton, toisessa Bresser Messier akromaatti 152f8. Kuvasin molemmilla yhtäaikaa sekä kahdella planeettakameralla; värillä ja monolla(Altair 224 ja Touptek 130). Välissä molemmissa 3x barlowit viritetty siten että kuvat tulivat noin samankokoisiksi.
Celestron C14,

Tane

 Kun minulla on ollut nuo linssiputket Bresser Messier akromaatti 152f8 ja APM ed 152f8(vain linssi ja omatekele putki) niin olen vertaillut niitä. Viime talvena sain mukaan kisaan GSO 200f5 newtonin. Muuten sama mutta hieman paremmin heijastava peili kuin SW200. Taitaa heijastus prosentit olla 90 vastaan 94. Kuvat ovat maakohteesta noin 150 metrin päästä. Käytössä samoja kameroita kuin edellä oli planeettakuvissa välissään taas se 3x barlow. Peiliputkessa normaali 63mm apupeili.
Akromaatilla kuvasin fringekiller suotimen kanssa ja ilman.
Vaikka lähellä horisonttia olevissa planeetoissa newton ei taida olla parhaimmillaan niin se ei johdu huonommasta optiikasta vaan ennemmin huonommasta kyvystä selvittää näkemisolosuhteet.
Celestron C14,