Sateenkaari 18.10.2007

Aloittaja -Jarz-, 25.10.2007, 00:41:52

« edellinen - seuraava »

-Jarz-

Sattui onneksi olemaan kamera mukana, kun huomasin koillisessa vähän ennen ilta kuutta aika näyttävän sateenkaaren. Aika harvoin olen nähnyt tuplakaaria, mutta tuossa sekin oli selvästi näkyvillä.


Kuva otettu Pohjois-Espoossa ja kamerana Pentax K10D 18mm f5.6 1/90s. Kuvasta säädetty valoisuusarvoja pienemmälle, jotta sateenkaari tulisi selvemmin esille.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Reijo Teränen

meikäläisen tuplasateenkaari parvekkeelta.
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

-Jarz-


Hieno kuva Reijo, mutta mistäköhän johtuu tuossa kuvassa kaarien väliin jäävän taivaan tummuus muuhun osaan taivasta verrattuna. Johtuneeko kamerasta vai onko tuohon jokin luonnollinen selitys? Tuosta omasta kuvastani en samanlaista tummuuseroa huomaa.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

dirty

Lainaus käyttäjältä: -Jarz- - 26.10.2007, 00:07:23
Hieno kuva Reijo, mutta mistäköhän johtuu tuossa kuvassa kaarien väliin jäävän taivaan tummuus muuhun osaan taivasta verrattuna. Johtuneeko kamerasta vai onko tuohon jokin luonnollinen selitys? Tuosta omasta kuvastani en samanlaista tummuuseroa huomaa.

On oikea luonnonilmiö. Selitys selitys löytyy esim. täältä. Kyse on siitä, että sadepisaran sisällä tapahtuu sekä yksinkertainen ja kaksinkertainen kokonaisheijastuminen. Ulos tulevien valonsäteiden väliin jää tyhjä alue, joka näkyy sitten tummempana taivaana.   
Harri Hytönen

Reijo Teränen

Dirty antoi oikein tieteellisen selityksen  kysymyksellesi.Minä olen vaan olettanut että se johtuu noista prisman väreistä,vasemmalla puolella on vaaleammat värit niin ne loistaa enemmän ja toisella puolella on tummemmat värit niin taivaskin on tummempi. :D
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

-Jarz-

Jep, kiitokset Harrille faktoista :).
Kun tarkemmin katsoo kuvassani oikealla olevaa pilveä katulampun kohdalta ja miten sateenkaari jakaa sen kahtia, niin kyllähän se oikea puoli on tummempi kuin sateenkaaren vasemmalle puolelle jäävä pilven osa. Pilvipeite on Reijon kuvassa niin tasainen, että siinä tuo tummuusero on kuitenkin paljon selkeämmin havaittavissa.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Joke

Tuplakaari heinäkuussa -07 (älkää antako päivämäärän kuvassa hämätä, kameran asetuksia ei ehtinyt modata).


Kuvattu perusdigillä (Kodak) takapihan terassilla Kempeleessä.
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

Timo Kuhmonen

Joke -> Nytpä tuli erilainen kaarikuva  :o Tuo ylempi kaari kiinnitti heti huomioni.
Erityisesti siksi koska ei ole  koko pituudeltaan tasaisella etäisyydellä pääsateenkaaresta. Itsekin olen tämmöisiä yrittänyt bongata, mutta toistaiseksi tuloksetta  :(

Onkos tässä ylempi nyt viralliselta nimeltään heijastussateenkaari...? Kiinnostaisi kuulla kommetteja muiltakin. On vaikeaa (?) kuvitella että linssin aiheuttamat geometriavääristymät olisi kaaria yläosastaan noin paljon etäälle "puskeneet" ?

EDIT: mielestäni hiekompi kaari on hitusen verran liian lähellä pääkaarta, ollakseen aito sivusateenkaari.

Millaiset oli kuvausolosuhteet, kerrotko lisää:
oliko kuvauspaikan takana joku järvi, jonka takaa aurinko paistoi...?
oliko ilma tyyntä kuvaushetkellä ?

Joke

Minkäänlaisesta linssin geometriavääristymästä ei ole kysymys. Tuplakaari näytti paljaalla silmälläkin juuri tuollaiselta.

Kuvauspaikan lähellä ei ole minkäänlaista vesistöä. Asutusalue sijaitsee hieman korkeammalla kankaalla. Ilma oli tyyni, lämmin ja kuvauspaikalla aurinkoinen. Kellonaika oli jotain välillä 20.00-22.00. Sadepilvet eivät tulleet päälle.
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

Joke

Pistetään vielä yksi kuva samasta tilanteesta...

Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

dirty

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 28.10.2007, 22:35:19
EDIT: mielestäni hiekompi kaari on hitusen verran liian lähellä pääkaarta, ollakseen aito sivusateenkaari.

Himmeämmän kaaren värit menevät myös samassa järjestyksessä pääkaaren kanssa. Vrt. esim. Jartz:in ja Reijo Teräsen kuvat. Himmeämpi kaari ei siis ole syntynyt kaksinkertaisen kokonaisheijastumisen tuloksena. Olisiko mahdollisesti kyseessä kaksi erillään olevaa sadealuetta, jotka synnyttävät molemmat oman kaarensa?
Harri Hytönen

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: dirty - 29.10.2007, 18:03:20
Olisiko mahdollisesti kyseessä kaksi erillään olevaa sadealuetta, jotka synnyttävät molemmat oman kaarensa?
Jos oletaan, että on kaksi erillistä sadealuetta, vaikkapa toisessa eri pisarakoot. Kumpikin sadealue on havaitsijasta eri etäisyydellä.
Tässä tapuksessa olen ymmärtänyt, että efekti näkyisi ainakin kaaren leveyden muuttumisena. Kaaren paikka ei muuttuisi mitenkään.

Muitakin efektejä saattaa (?) syntyä, mutta niistä minulla ei tietoa / taitoa kertoa enempää. Jos olin väärässä, asiaa paremmin tuntevat korjatkoot...

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Joke - 29.10.2007, 12:04:10
Pistetään vielä yksi kuva samasta tilanteesta...


Itse tulkitsin ilmiön olevan heijastusateenkaari, oheisen linkin takaa löytyvien tiejojen & mallikuvien perusteella:
http://www.atoptics.co.uk/rainbows/reflect.htm

Edellä sanottiin "Kuvauspaikan lähellä ei ole minkäänlaista vesistöä"
-> katsoin kartalta Kempeleen sijainnin. Siellähän on kohtuu lähellä länsipuolella meri. Kävi mielessä josko ilta-aurinko on heijastunut tyynestä meren pinnasta ?

Edeleen odotan jonkun "ilmakehä gurun" vahvistusta kommentilleni. Kiinnostaisi minuakin saada selville ylemmän kaaren alkuperä... Mielenkiintoinen tappaus tämä.

dirty

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 29.10.2007, 19:14:05
Itse tulkitsin ilmiön olevan heijastusateenkaari, oheisen linkin takaa löytyvien tiejojen & mallikuvien perusteella:
http://www.atoptics.co.uk/rainbows/reflect.htm

Lienet oikeassa. Linkin takaa löytyi paljon tätä muistuttavia kaaria.
Harri Hytönen

Lauri Kangas

Kyseessä on tosiaan heijastussateenkaari, joka on ikäänkuin vedenpinnasta heijastuneen auringon kuvajaisen aiheuttaman sateenkaari. Voi huhhuh mikä kuva. :)