Fyysikko tässä, aloitti 1990, valmistui 1995 ja väitteli 2000. Vastaan, koska kuvittelen, että minullakin on tähän jotakin sanottavaa.
Opinnot meni mukavasti, gradu ja väikkäri saivat hyvät arvosanat, mutta ei niitä tutkijan töitä Suomessa "maailmantappiin" riittänyt. Tässä on mielestäni pari periaatteellista ongelmaa. Ensiksikin, ei kaikille koulutetuille löydy Suomesta, eikä aina edes "toivemaista" tutkijan töitä. Opintojen aikana meille puhuttiin paljon, että parhaat saavat suorastaan valita mitä haluavat tehdä ja minne mennä. Käytännössä tilanne on se, että ollakseen "riittävän hyvä" valitsemaan, on lähdettävä tutkimaan jotain uutta ja/tai erikoista, tai tuotettava uutta ja jotenkin merkittävää tieteellistä tietoa, joka nostaa muiden kiinnostuksen itseesi. Tämä ei taasen takaa lopputulosta, siis että löytyykö aiheesta jotakin jatkamisen arvoista. Näin kävi itsellenikin: Pistin eräälle pitkään vaivanneelle ongelmalle pisteen, mutta kokeelliset tulokseni olivatkin erittäin hyvin mallinnettavissa teoreettisesti (eli joku muu sai tästä lisätekemistä). Toinen on sitten se, että tarpeeksi erikoistunut tutkija poraa jo niin pientä reikää, että sinne samaan reikään ei välttämättä mahdu kovin montaa kollegaa, mikä jälleen kaventaa työllistymispotentiaalia. Toki aina voi yrittää perustaa oman ryhmän vaikka näiden parin kollegan kanssa ja hakea sille rahoitusta, mutta tässä törmäämme pian taas ensimmäiseen ongelmaan, eli oletko rahoittajille osoittanut jo kyntesi (heille riittävän vakuuttavalla tavalla). Uusien ja esoteeristen alojen kohdalla tämä on ongelma vielä pitkään, ennen kuin ala tunnustetaan yleisemmin.
Minä tähtäsin alunperin muualle, mutta atomi-/säteilyfyysikko minusta sitten tuli. Reilu vuosikymmen kului yliopistolla tutkijana yli 30 määräaikaisuuden putkessa. Lyhin pätkä oli viikon (proffien hallinnollisen sekoilun takia), ja pisin 7 kk (opetusta lukukauden ajan). Käytännössä muidenkin mainitsema opetuksen ja tutkimuksen välinen jako toteutui, vaikka en vakinaista virkaa erinäisistä syistä saanutkaan ja jouduin sinnittelemään osan vuotta tutkimusrahoituksella. Omalta kannalta näin jälkikäteen sanoen tapahtui onnenpotku, kun joku demarihallitus päätti, että perustutkimukseen ei kannata satsata kun se ei tuota myytävää, ja leikkasi Akatemian tutkimusrahoja reippaasti, jonka seurauksena minun palkkani suurelta osin maksaneet tutkimushankkeet jäivät ilman riittävää jatkorahaa. Kun mulla ei ollut virkaa, jouduin jäämään työttömäksi.
Olin ensin 7 kk noin vuoden ikäisen likan kanssa kotona, mikä oli raskasta, mutta isä-tytär-suhteelle aivan mahtavaa aikaa. Sitten löysin koulutusta erittäin hyvin vastanneen säteilyfyysikon vakityön teollisuudesta, ja tuolla tiellä ollaan edelleen. Enkä vaihtaisi pois. En kaipaa takaisin yliopistolle tai tutkimusmaailmaan tuon jatkuvan tienestin epävarmuuden takia. Pankkilainasta on aivan turha haaveilla ilman virkaa. Nyt tienestit on vakaat ja taloa maksellaan. Tiedettä luen, seuraan ja harrastelen edelleen aktiivisesti monessakin eri muodossa. Ja teen myös työkseni sitä, mihin kouluttauduin, mutta vähäsen eri muodossa, käytännöllisemmin.
Erään meemin mukaan tiedemies on henkisesti lapseksi jäänyt aikuinen, joka jäi jumiin "miksi?"-kyselyvaiheeseen. Tällä kriteerillä olen itsekin edelleen "tiedemies", vaikka leivän pöytään tuokin kapitalismi. Näin on parempi, ainakin omalla kohdalla. Suosittelen siis: Älä luovu unelmistasi, mutta anna niille tilaa löytää tapa toteutua myös perinteisen/kovan tieteentekemisen ulkopuolelta.