Bresser PC okulaarin ajurit, modaus ja käyttö

Aloittaja Regulus, 23.10.2007, 21:12:47

« edellinen - seuraava »

Regulus

Onko joku löytänyt kyseiseen laitteeseen toimivan ajurin. Eihän tommosella tee mitään, kun kuva vaihtuu 2 kertaa minuutissa. Laitteen mukana tuleva CD sisältää juuri tuollaisen ajurin. Bresserin sivulta löytyy ajuri MicrOcularille, jonka sanotaan olevan sama laite. Tuo ajuri ei skulaa Bresserin kanssa ollenkaan. Millä ajurilla muut ajelee? Läpsykässä on Win XP.

Joke

Kyseinen PC-okulaari on varmaankin tullut mikroskoopin mukana.

Kuva vaihtuu 2xmin? Miten se nyt noin hidas voi olla? Minulla okulaari toimii ihan hyvin ???

Softana olen käyttänyt tyypillisesti K3CCD:tä, mutta silloin tällöin myös MicrOcular:in AmCap:iä. 
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

Regulus

Ihan sellaisenaan ostin ilman mikroskooppia tahi muuta kojetta omaan pakettiin pakattuna. AmCapin ja muidenkin ohjelmien kanssa pätkii. No selvisi ainakin, että jollain toimii. Vehkeessä voi siis olla jotain mätää.

Joke

Kannattaa tsekata tästä osoitteesta: http://www.meade.de/support/mikrookularpc-okular.html löytyvä dokumentti: INA4959000GB0107BRESSER_01.pdf, jossa on selitetty PC-okulaarin asennus seikkaperäisesti (englanniksi).
Dokumentin lopusta löytyy puhelinnumero, johon voi ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa.
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

maleficium

Onko kukaan yrittänyt saada tätä PC-okulaaria Macilla toimimaan? Tilasin tämmöisen ja minulla on kyllä PC myös käytössä, mutta mielummin tallentaisin mäkillä kun siinä ei ole akku ihan loppuunkulunut...

Lithos

Elikkäs tällainen kysymys siltä varalta että tästä asiasta joku foorumilla tietää

Löysin tuolta netin perukoilta sivun jossa joku kaveri oli rekistereitä puukottamalla saanut Bresserin PC okun tukemaan valotusta 8-10 sekuntiin asti ja käytti sitä guidekamerana. Toimii kuulemma OK kunhan sen lämpötila on -10 asteen tietämissä, mihin useimpina talvina pääsee täällä ilman peltieriäkin (ja sellainen löytyy myös joten voisi kyllä käyttää sitäkin). Tilanne on kuitenkin se että sinnikkäästä googlauksesta huolimatta en ole löytänyt ohjetta siitä miten KO modifikaatio tehdään. Rekisterejä osaan kyllä editoida (jos windowsin rekistereitä tarkoitetaan) mutta en tiedä mihin pitäisi tehdä muutoksia ja millaisia, joten jos joku täällä tietää olisin kiitollinen tiedosta. Siinä olisi halpa guideri jos millään tavalla toimii.

Tieto tällaisesta bresserin käytöstä on täällä (sieltä selviää myös mikä piiri etc. KO laitteessa on siitä kiinnostuneille ja löytyy muutamia aika hienoja kuvia)

http://www.deepfield.at/equipment/#webcam

Toivon että tämä on oikea alue vaikka tuo on kylläkin CMOS eikä CCD kamera. Kiitos jo etukäteen siltä varalta jos joku jotain tietää tai osaa ohjata oikeaan suuntaan. Toinen mahdollisuus olisi jos esimerkiksi Linuxissa Video4linux tai vastaava mahdollistaisi paremman kameran kontrollin, jokin tieto tästä kiinnostaisi myös, ei minulla mikään pakko ole windowsia kuvaus koneella pitää.

Edit: ja tietysti postasin väärälle alueelle *hakkaa päätä seinään* voinko itse siirtää tämän web kamerat osastoon jollakin konstilla vai täytyykö moderaattoreita vaivata? Anteeksi tästä.

- Mika
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

MarSad

Erehdyin hankkimaan Bresser PC Okularin ja jouduin heti vaikeuksiin.

Sen väitetään toimivan sekä Win XP:llä eyyä Win 7:llä. Vanhalla XP-läppärillä se todellakin toimi. Kun sen sijaan yritän asentaa sen uudelle Win 7 -läppärille, niin asenuus päättyy virheeseen (error code 2738), jos haluan, että ohjelman ikoni tulee työpöydälle. Jos raksin nämä pois, niin asennus näyttää menevän OK.

Ongelma vain on se, että Photomizer-ohjelma ei löydä kameraa vaan sanoo "No camera available".

Asennuslevykkeellä oleva ohjelma amcap.exe kyllä näkee sekä Bresserin antaman kuvan että läppärin oman web-kameran. Asennuslevykkeellä näkyy olevan vain WindowsXP-alkuinen exe-tidedosto.

Onko joku saanut Bresser PC okulaarin toimimaan Win 7:n kanssa?

Markus

Lithos

Kunhan amcap toimii tuon PC okulaarin kanssa niin pärjäät ihan hyvin. Minä en mitään järkevää käyttöä tuolle photomizerille ole löytänyt. Minulla ongelmana on se että manuaalinen iriksen(aukon) säätö ei pelaa. jos säädän sen manuaalisesti kirkaskuvaiseksi homma toimii previewissä mutta kun alan nauhoittamaan aukko pamahtaa todella himmeäksi. Auto asetuksilla kyllä tulee kirkasta mutta liian kirkasta ja kuva palaa puhki joten ainakin minulle tässä vaiheessa hyödytön kapine muun kuin kuun kuvaamiseen :(

Ongelma esiintyy sekä XP että vista koneilla minulla, ratkaisusta ei tietoa.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

maleficium

Itselläni on ongelmana ollut myös tuo puhkipalaminen.

Sain ensimmäisen kaukoputkeni ja tämän bresserin okulaarin noin kuukausi sitten. Kelit eivät ole olleet ihan parhaat mahdolliset, mutta tästä huolimatta sain puolisen tuntia kuvailtua Jupiteria. Ongelmana oli se, että jouduin olosuhteiden pakosta kuvaamaan Macbookin Photobooth-ohjelmalla joka ei tarjoa minkäänlaisia säätöjä kuvan kirkkaudelle yms. Sain kuitenkin kuusuodinta käyttämällä ainakin placebovaikutuksen verran Jupiterista esiin tummempaa aluetta.

Testasin myös pilvisinä iltoina bresseriä amcapin kanssa XP:llä ja minulla se näytti toimivan ihan odotetusti (säädöt toimii ja video tallentuu) ja nyt odottelen että pääsisi taivasta kuvaamaan. Lithoksen mainitsemasta aukon säädöstä en ole varma, voisin tsekata sen kun ehdin. 

Eihän tämä missään tapauksessa mikään pro-laite ole, mutta minunlaiselle aloittelijalle tuottaa suurta mielihyvää saada mitä tahansa tietokoneen ruudulle. Hieman onnistuneempi otos tuli Mizarista ihan ensimmäisenä iltana. Siinä näkyy selvästi kaksi sinistä palluraa ja minulle tuli sellainen olo että sain rahoilleni jo vastinetta :)

Lithos

Jos pääset testaamaan niin tällainen on minulla komapastuskivenä:

AMCAP päälle, kuva kamerasta ruudulle -> Video Capture filterin alta iriksen säätö manuaaliseksi -> kun valitsen start video capture, ruutu menee mustaksi hetken aikaa ja sitten tarjoutuu nauhoittamaan luokattoman pienellä aukolla (hyväksi säädetty kuva tummenee paljon, lähes käyttökelvottomaksi). Minkä tahansa iris arvon valitsen, manuaalitilassa nauhoittamisen aloittaminen tuntuu puskevan sen takaisin liian pieneksi.

Ja kuten sanottu, sitten AUTO asetuksella kaikki palaa puhki. Ongelma on todella ärsyttävä, ja mikäli jollakulla on mitään vinkkiä sen ratkaisemiseen ottaisn ratkaisun kiitollisena vastaan. Itse kuvanlaatu laitteella olisi ihan ok ainakin preview kuvan mukaan, joskus kun kuvaa saisi oikeilla valotusasetuksilla myös talteen.

En ole varma onko kyseessä ajuri- vai joku muu ongelma.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

maleficium

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 07.11.2011, 15:27:15
Minkä tahansa iris arvon valitsen, manuaalitilassa nauhoittamisen aloittaminen tuntuu puskevan sen takaisin liian pieneksi.


Sama ongelma ilmeni minulla. Luultavasti kyseessä on ajuriongelma. Tämä tietysti selviäisi, jos testaisi bresseriä jollain muulla kaappaussoftalla. En vaan ole löytänyt muuta toimivaa ja ilmaista softaa jolla tätä pääsisi testaamaan. Amcapista löytyy näemmä googlella paljon uudempi versio, kuin mitä kameran mukana tuli. Sitä voisi testata Bresserin kanssa, mutta itse en pääse ennen viikonloppua koittamaan.

Lithos

Ainakin AMCAP softan eri versioilla ongelma on ja pysyy, yritän löytää muita softia testattavaksi mutta tällä hetkellä aika synkältä näyttää tuon käytettävyyden suhteen.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Lithos

#12
Ja ratkaisu löytynyt ainakin oman testailuni mukaan. Ohjelman nimi on FireCapture ja sillä nuo säädetyt iris arvot pysyvät.

http://firecapture.wonderplanets.de/download.html

Toinen softa joka tuntuu pelaavan tämän kanssa erinomaisesti on SharpCap:

http://sites.google.com/site/rwgastro/sharpcap/downloads

Molemmilla edellämainituilla videoiden teko on vielä huomattavasti mukavampaa kuin AMCAP ohjelmalla. Toivottavasti auttaa muidenkin ongelmiin tämän laitteen kanssa. Käyttöliittymä voi olla outo aluksi mutta optiot ovat itseasiassa tähän touhuun erittäin hyvät.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro