Katadioptristen putkien lämpöeristys vs. jäähdytys

Aloittaja Aksu, 21.05.2018, 21:06:10

« edellinen - seuraava »

Aksu

Kiitos Timpe kannustuksesta!  :azn:

Joulupukki toi tänään paketin Arizonasta :grin: Jos vaikka joululomalla olisi aikaa tuunailla...



Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Aksu

Projekti etenee. Tuulettimien asennus vaatii tietenkin putken täydellisen purkamisen, johon löytyy hyvät ohjeet tuolta: https://astromart.com/reviews/telescopes/show/disassembly-of-an-sct-childs-play. Näissä uudemmissa tosin fokuserin kuminen nuppi lähtee irti ihan vetämällä.

Baffeliputken irroittaminen peräpään valurungosta osoittautui ainakin tässä mallissa käytännössä mahdottomaksi, mikä toi omat haasteensa poraamiselle, baffeliputkella kun on pituutta useampi vaaksa. Samoin tuolla toisessa ketjussa pohtimani baffelin rasvojen vaihto tulee olemaan välttämätöntä, koska poratessa irtoava alumiinisilppu tarttuisi rasvaiseen baffeliin väkisin, eikä sellaista voi liukulaakeripinnalle jättää. Eli rasvat tuli baffelista pestyä mineraalitärpätillä ja kaipa tuota Aeroshelliä sitten laitan tilalle kasausvaiheessa.

Tässä poraussuunnitelma kahdelle tuulettimelle ja kahdelle liittimelle (toinen tuulettimille, toinen korrektorin lämmityspannalle):

Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Aksu

#17
Esteettisesti luontevin paikka tuulettimille olisi voinut olla tuon korotetun kolmion kärjissä (vastaavassa kohdassa kuin fokuseri), mutta alumiinissa on siinä jostain syystä melkein tuumaiset paksunnokset (ks. kuva; 35 mm reikäsahanterä antamassa skaalaa...), ja Deep Space Productsin Ed Thomas suositteli poraamaan läpiviennit ohuemmalle tasaiselle osalle.

Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Aksu

#18
Baffeliputki tosiaan aiheutti päänvaivaa miten saada runko sovitettua meikäläisen antiikkisen ja kömpelön pylväsporakoneen alle. Lopulta keittiöön tuli rakennettua tällainen 'don't try this at home' -tyyppinen viritys, jolla kuitenkin (tyhmän)rohkeasti selvittiin  :tongue: Oma haasteensa oli saada hieman kalteva rungon pinta suunnilleen vaateriin poraamista varten, koska itse rungon oli oltava vinossa.

Tuulettimien kehysten ulkohalkaisija on siis 50 mm, ja asennusreikä 35 mm, jotka tein DSP:n suosituksen mukaisesti bi-metalli-reikäsahalla.

Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Aksu

Tuulettimien kehyksissä oli 4 kpl 2.5 mm (tai 1/10 tuuman?) reiän alkuja ruuvikiinnitystä varten, joita ei kuitenkaan oltu porattu läpi asti. Ehkä ideana että asentaja voi valita itse mieleisensä ruuvin paksuuden, ja alkureiät vain ohjureina. Päädyin M3-ruuveihin, joten porasin kehyksiin 3 mm reiät, ja tuulettimia sapluunana käyttäen 2.5 mm reiät runkoon, joihin sitten tein M3-jengat.

Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Aksu

Tässä toinen tuuletin jo asennettuna, toista varten reiät valmiina, ja samassa kuvassa 2 kpl 8.5 mm reikiä liittimiä varten. Ihan siistin näköinen lopputulos, vaikka jossain vaiheessa pylväsporan kanssa taistellessa meinasi jo usko loppua  :shocked:

Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Aksu

Tässä peräpää valmiina, ulkoa ja sisältä. RCA-liittimelle pitää vetää vielä johto johon liitän putken etupäähän sisäpuolelle asennettavan lämmityspannan.

Tarkkasilmäiset huomaa, että tuulettimet ovat eri päin - tarkoituksella, jotta toinen puhaltaa ja toinen imee ja saadaan ilma kiertämään.

Jatkuu taas ensi numerossa...

Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

mistral

Lainaus käyttäjältä: Aksu - 02.01.2020, 14:23:52
Samoin tuolla toisessa ketjussa pohtimani baffelin rasvojen vaihto tulee olemaan välttämätöntä, koska poratessa irtoava alumiinisilppu tarttuisi rasvaiseen baffeliin väkisin, eikä sellaista voi liukulaakeripinnalle jättää. Eli rasvat tuli baffelista pestyä mineraalitärpätillä ja kaipa tuota Aeroshelliä sitten laitan tilalle kasausvaiheessa.

Löysin sen Super-lube nlgi-00 rasvan mutta oli  separoitunut joten tuon tapaisiin paikkoihin ei ehkä sovi. Ostin patruunan vajaat 10v sitten joten on sillä ollutkin aikaa separoitua.

Aksu

#23
Korrektorin puoleiseen päähän putkea teippasin alumiiniteipillä sisäpuolelle C9.25:lle tarkoitetun lämmityspannan, josta olin leikannut kangassukkapäällisen pois. Alumiiniteipin heijastavuus ei haittaa, päälle tulee musta eristekerros joka tapauksessa. Nuo hassun näköiset juonteet putken sisäpinnalla ovat peräisin edellisen omistajan dc-fix black velour -flokkauksesta - aika napakasti oli liima jämähtänyt mattamustaan maalipintaan. No, sinne eristeen alle tuokin jää piiloon.

Vaihdoin samalla lämmityspannan kaapelin fiksumpaan (ulkohalkaisijaltaan ohuempi mutta varsinaiselta kaapelipaksuudeltaan paksumpi parikaapeli - pullottelee vähemmän sitten eristeen alla). RCA-liittimeltä putken sisään lähtevien johtojen ja putken sisäpintaa kulkevan kaapelin väliset liitokset toteutin abiko-liittimin, jotta putken saa tulevaisuudessakin tarvittaessa purettua osiin ilman että on tarvis leikata johtoja poikki.

Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Aksu

Lainaus käyttäjältä: mistral - 02.01.2020, 19:56:29
Löysin sen Super-lube nlgi-00 rasvan mutta oli  separoitunut joten tuon tapaisiin paikkoihin ei ehkä sovi. Ostin patruunan vajaat 10v sitten joten on sillä ollutkin aikaa separoitua.

Onhan 10 vuotta pitkähkö aika rasvan seistä purkissa. Tuohon baffeliin tarvittava rasvamäärä on onneksi on hyvin vähäinen, eikä rasva todellakaan joudu suurelle rasitukselle. Tärkein ominaisuus lienee, että jämähdä kylmässä ilmassa eikä juoksetu kesäkeleilläkään, ja tuo lämpötilastabiilisuus lienee Aeroshellissä hyvin kohdillaan.
Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Mikko_L

Lainaus käyttäjältä: Aksu - 02.01.2020, 20:18:18
Onhan 10 vuotta pitkähkö aika rasvan seistä purkissa.
Hehee, kesällä putsasin ja voitelin EQ3-2 jalustani noin 80-luvulta peräisin olevalla litiumrasvalla jonka löysin porukoiden autotallista ja jota olen käyttänyt fillarin laakereihin ja semmoiseen.  CRC "Mineraaliöljyyn, litiumiin ja lisäaineisiin perustuva rasva", varmaan ajalta ennenkuin ympäristösäädökset ovat kieltäneet "lisäaineiden" käytön :cheesy:  Ei ole separoitunut 40 vuodessa ja luvataan toimivan pakkasessa -35°C asti.

Rasvasta lämpöeristykseen, olen C5:lle askarellut pienen nutun Motonetin 3mm alumiinipinnoitetusta retkipatjasta, ja samasta tavarasta myös n. 30cm pitkän huurreputken magneettikiinnityksellä.  Nuttu ei peitä putken takaosaa, enkä sinänsä huomannut että se auttaisi putkivirtauksiin, mutta sitten kun putki on osapuilleen jäähtynyt niin tämä yhdistelmä pitää korrektorin huurtumatta aivan passiivisesti useamman tunnin.  Nyt uutenavuotena putki oli ulkona 4 tuntia (jo valmiiksi jäähtyneenä) ilman huurteen häivää korrektorissa, vaikka muualle kertyi kuuraa.  Eristäminen siis tekee sähköllä lämpiävät huurrepannatkin vähemmän tarpeellisiksi.

-Mikko
36/50/76/127/250mm

Aksu

#26
Lainaus käyttäjältä: Mikko_L - 02.01.2020, 23:51:48
Eristäminen siis tekee sähköllä lämpiävät huurrepannatkin vähemmän tarpeellisiksi.

Saman olen havainnut minäkin, varsinkin kun eristämisen lisäksi käytössä huurreputki. Ja universaali havainto muuallakin, jos CN:ää uskominen.

Asensin tuon lämmityspannan tuonne lähinnä kun sellainen sattui jo löytymään ja putki oli osina joka tapauksessa, eli sivujuonne tässä projektissa.  Saas nähdä paljonko sitä lopulta tarvitaan. Tosin tuo aktiivinen jäähdytys (jonka ehdottomasti halusin, sen verran tehokkaasti se tuntuu putkivirtauksia eliminoivan, yhdessä eristyksen kanssa) voi lisätä korrektorilämmityksen tarvetta, kun puhallus viilentää korrektorinkin lopulta ulkoilman lämpötilaan. Toki eristys ja huurreputki siltikin toivottavasti estävät alijäähtymisen, jolloin korrektorin lämpötilän pitäisi pysyä kastepisteen yläpuolella. Pysyypähän lämmityspanta tästedes ainakin aina mukana. Ja sähköt on mukana yleensä jo jalustan ja tuuletuksenkin takia.

Suurin jännitysmomentti itselläni tässä projektissa (nyt kun ne tuulettimet saatu onnistuneesti porattua runkoon :shocked:) on, että hankaloittaako putken sisälle tuleva eristekerros aktiivisen jäähdytyksen toimintaa; sitä kun ei sitten saa pois alkujäähdytystä varten, toisin kuin ulkopuolelle kääräistyn eristeen. Lasken toivoni tässä Roland Christenin suosituksen varaan. Ja toisaalta toisessa vaakakupissa voi parhaimmillaan odottaa sellainen jackpot, että sisäeristys osoittautuu riittäväksi eikä ulkopuolelle laitettavaa alumiinitakkia tarvita lainkaan.

Harkitsin ohikiitävän hetken myös sellaista vaihtoehtoa, että olisin poistanut maalin runkoputken ulkopinnalta ja jättänyt sen paljaan alumiinin väriseksi. Sen yhdistettynä sisäpuolen eristämiseen pitäisi ainakin täysin vastata teholtaan alumiinipintaista ulkoeristekerrosta. Mutta ihan siihen ei siviilirohkeus ainakaan vielä riittänyt :tongue:
Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Aksu

Nyt on putki kasattu korrektorin ja apupeilin kiinnitystä lukuunottamatta. Armaflex oli niin jäykkää, että sisään rullattuna aukesi vasten putken sisäpintaa eikä tarvinnut käyttää liimapintaa. Lopputuloskin tällä tavoin varmasti suorempi ja rypyttömämpi. Plus purkaminen tarvittaessa huomattavasti helpompaa. Putken perällä peilin eteen liimasin ohennetun suikaleen, jotta peili ei varmasti törmää eristeeseen fokusoidessa (hiukan hätävarjelua, koska luonnollisesti eriste on ohuempi kuin peilin reunan ja putken seinämän välinen etäisyys vinjetoinnin välttämiseksi. Samoin huurrepannan päälle laitoin erillisen suikaleen. Saumat teippasin dc-fixin black velourilla. Varsin mustaa tuo Armaflex näyttää olevan...

Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Aksu

Lopuksi vielä fiilistelykuva putken perästä kasattuna.

Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Aksu

No niin, putki kasattu ja kollimoitu niin pitkälle kuin sisätiloissa onnistuu. Säätiedotuskin viikonlopun osalta vähintäänkin lupaava, jos vaikka tuunauksen jälkeisen ensivalon saisi otettua  :grin:
Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC