ISS ja SSTV lähetykset

Aloittaja Timo Kuhmonen, 11.04.2018, 12:22:03

« edellinen - seuraava »

Timo Kuhmonen

tiedoksi,

Muutaman päivän ajan alkaen 11.4. tulee ISS asemalta ns SSTV kuvalähetyksiä (slow scan TV).
https://ariss.pzk.org.pl/sstv/#news_en

Lähete (FM) on radioamatöörien käyttämällä taajuudella 145.800 MHz (plus miinus taajuussiirtymä). Täytynee itse kokeilla kuunnella sopivaan aikaan. ISS nousee Heavens Above mukaan pohjois-Savossa hieman yli 10 asteen korkeudelle....

•Jeppe•

Minua on alkanut kiinnostamaan just tällainen satelliittien kuuntelu. Minkäslaisia ja hintaisia laitteita tämmöseen hommaan tarvii? Ja oisko jossakin sivulla suomenkielistä tietoa näistä?
-Helios Sirocco HR ll 10x42
-skysafari 6 pro
-Helios 8" dobson

Timo Kuhmonen

Laitteiston pääosat on antenni, radiovastaanotin ja softat. Antennia on toki useampaa tyyppiä tuolle alueelle, hakusanalla googlesta löytynee useita eri vaihtoehtoja. Jos esim jagi antenni käytössä, niin olettaisin että lyhyt puominen riittää (esim 3...4 elementtiä). Itselläni on yksi sellainen, joka ei paina montaa kiloa.

Tarkkaan en osaa sanoa miten tuo lähete kuuluu, olettaisin että pitää olla parempi antenni kuin esim pienikoikoisen kannettavan käsiradion (esim skanneri) piiska.

Vastaanottimina voi käyttää esim tavallisia USB liitäntäisiä TV tikkuja (hakusana RTL - SDR). Saa noin kympillä kiinankaupasta...

Softan pitää kyetä purkamaan tuo lähete. Tavallisesti SSTV lähete kuulosta uikutukselta. Lähetteessä tulee kuvan yksi vaakapikselirivi kerrallaan.

Timo Kuhmonen

Oma radioamatöörikäytössä oleva HamRadioDeluxe softa ei Google hakujen mukaan pure ISS:n käyttämän PD120 tyypin SSTV lähetteeseen. Yleisimpien SSTV lajien tuki siinä kuitenkin on. Pitänee katsella jotain muuta softaa (mahdollisesti MMSSTV).

EDIT. Joitakin ohjeita alla olevassa linkissä
https://www.issfanclub.com/node/40409
https://www.issfanclub.com/node/44772

tähti_ville

Heippa Timo ja kumppanit,

Kerkesin juuri nappaa nämä kuvat ennenkuin sain asetuksia kohilleen tikussa ja orbitronissa,  eipä satelliitti montaa minuuttia viivy kuulultavissa

terveisin Antti


Timo Kuhmonen

Oliko millainen antenni sinulla käytössä, kun kuvat vastaanotit ...?

einari

Arvasinkin että Antti saattaa yrittää.
Siellä on ihan hyvät vehkeet, mutta Antti kertonee speksit.
___
Tapio

tähti_ville

#7
Heippa Timo,

Antenni on itse tehty QHA tyyppinen antenni millä otan vastaan noita sääsatelliitteja osoite on  http://metsat.gogan.org/ant_qha.htm josta selviää mitoitus ja muut asiat vastaanotto tikkuna rtl-sdr.com:n V3 ja sdrsHarp ohjelmisto sekä orbitron satelliitti seuranta softa kuvat rx-sstv:llä kun se tukee iss:n kuva formaattia.

Mistäs Tapio sellaista arvuuttelit että saattaisin koettaa? :cool:

Terveisin Antti

Edit Antennin kuva


•Jeppe•

-Helios Sirocco HR ll 10x42
-skysafari 6 pro
-Helios 8" dobson

Timo Kuhmonen

Tarkemmin en tunne edellisen viestin lähettäjän taustoja (onko mm radioamatööri vai ei). Ainakin speksien mukaan tuossa radiossa on lähetin mukana (25W tehot). Tästä tulee tiettyjä määräyksiä mm viestintäviraston taholta (luvanvaraiset radiolaitteet).

Jos on pelkkä vastaanottotarve, niin sanoisin että halvalla TV tikulla pääsee helpoiten kokeilemaan. Herkkyys ei välttämättä ole aivan kalliimpien liikennevastaanottimien tasoa, mutta en usko että se ongelma on. Kunhan antenni on käyttökohteeseen soveltuva.

Taajuussiirtymästä (doppler) en osaa sanoa kokeilematta kuinka suuri on. Jos ISS radasta muistan oikein niin kohti tullessa lounaan suunnallta on taajuus suurempi ja pois mennessä pienempi kuin ilmoitettu. Jotkut radiolaitteen ohjaussoftat voi automaattisesti korjata doppler siirtymän. Ehkä Antti voi kommentoida - kun ehti pari kuvaa vastaanottaa...

USB liitäntäisen tikun tapauksessa ei tarvitse erillistä kaapelia, jossa pientaajuus signaali viedään PC:lle. Pienet kädessä pidettävät skannerivastaanottimet on myös käyttökelpoisia. Silloin pitää joko linja tai mikrofoniliitännän kautta viedä audio SSTV softalle (jälkimmäisessä tapauksessa signaalitasot pienempiä)

Timo Kuhmonen

#10
ISS saatu kuuluviin. Videolta selviää tarkemmat tiedot. SSTV dekoodausta - kokeillaan mahdollisesti seuraavilla ohilennoilla kunhan saa softat käyttöön...
https://youtu.be/wddo1Xn_uFs

EDIT: kaksi kuvaa lisätty 12.4.2018 SSTV vastaanotoista, softana oli MMSSTV.

tähti_ville

Heippa,

No niin nyt on sitten workittu ISS ja munkin antenni on niin matalalla ja etelän suunnassa vielä metsä sekä rakennuksia edessä, mutta kyllä sieltä signaalia tulee- Tässä vielä yksi otos kun säätelin noita tikun asetuksia edes sinne päin. Otitko Tmo vastaan käsikapulalla jolla kuuntelit tupessa?

terv.Antti

Timo Kuhmonen

Videolla näkyvällä käsikapulalla oli minun SSTV vastaanotot. Tarkoitus vielä kokeilla myös Ettus SDR vastaanottimella. Sillä saisi isoman kaistan talteen lähetettä (esim HDSDR parina) - toki siinä kombinaatiossa on minulla jokin pitkään päällä ollut softaongelma vielä - sitäkin selvitellään.

tähti_ville

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 13.04.2018, 16:45:47
Videolla näkyvällä käsikapulalla oli minun SSTV vastaanotot. Tarkoitus vielä kokeilla myös Ettus SDR vastaanottimella. Sillä saisi isoman kaistan talteen lähetettä (esim HDSDR parina) - toki siinä kombinaatiossa on minulla jokin pitkään päällä ollut softaongelma vielä - sitäkin selvitellään.

Itse käytän tuota SDRSharp softaa kun en saanut tuota HDSDR ohjelmaa toimimaan kunnolla kun on tämä win7 64bittinen niin ei pelittänyt oikein ja teki mitä ihmeellisempiä temppuja. Sitten tuohon sdrs:ään saa niitä lugin palikoita vähän jokalähtöön asenneltua joilla saa vaikka mitä aikaiseksi. Mullakin oli alussa mukavaa kun en tiennyt mistään mitään ja muutaman kerran kerran kone oli sekaisin ja asentelin uudestaan softia kohilleen.

Samalla siihen saa tehtyä vaalmiita asetuksia ja taajuusluetteloa jolla saa kuunneltua eri taajuuksia klikkaamalla vaikka sääsatelliitteja tai mitä vaan niin asetukset ovat kohdillaan eikä aina tarvii asennella uudelleen.

Terveisin Antti

naavis

Luin ARISS-SSTV-blogista, että 30.-31.7. olisi tiedossa taas SSTV-lähetyksiä. Eilen en ehtinyt kokeilla vastaanottoa, mutta nyt tuli tilaisuus, ja kyllähän sieltä yksi kuva ehti tupsahtaa ennen kuin ISS katosi taas talojen taa.



Puolentoista tunnin päästä voi yrittää uusiksi, jos jaksaa. :cool: