Olen jo useamman vuoden käyttänyt SX:n filtteripyörää ihan onnistuneesti, mutta nyt olen törmännyt siihen, että filtteripyörä ei asetu aivan samaan kohtaan joka kerta.
Useampi vuosi sitten kun otin filtteripyörän käyttöön, huomasin että kuvien vinjetointi muuttuu paljon riippuen siitä kummasta suunnasta filtteripyörä kääntää filtterin paikalleen (pyörä tukee siis molemminsuuntaista liikettä). Otin kaksisuuntaisen liikkeen pois päältä filtteripyörän asetuksista, ja ongelma katosi, enkä ole ajatellut asiaa sen jälkeen.
Nyt olen noin vuoden verran törmännyt enemmän tai vähemmän sattumanvaraisesti ilmeneviin flättiongelmiin. Flättikalibroinnin jäljiltä kuviin on jäänyt kaarimaisia epätasaisuuksia. Ajattelin aluksi kyseessä olevan hajavalo-ongelma, jota yritin korjata laittamalla kaukoputken suulle pitkän hajavalosuojan. Ongelma ei kuitenkaan kadonnut. Lähdin etsimään erilaisia taipumia, jotka voisivat aiheuttaa sen, että flättikuvat eivät aina täsmää kohdekuvien kanssa. Muutamia taipumia sainkin korjattua, mutta ongelma ilmeni edelleen.
Tänään muistui mieleeni vanhat ongelmat filtteripyörän kanssa, ja ryhdyin heti tutkimaan asiaa. Otin muutaman flättikuvan EL-paneelin kanssa siten, että pyöräytin filtteripyörää 360 astetta joka flättikuvan välissä. Sitten yritin korjata yhdellä flättikuvalla kaikkia muita. Jos flättikuvat olisivat identtisiä, lopputuloksena olisi täysin tasainen kuva. Toisin kävi! Lopputulokseen jäi samanlaisia kuvioita, joita olin havainnut aiemmin kohdekuvien kanssa. Alla näkyy tällainen flättikuvalla korjattu flättikuva:

Toistin testin vielä niin, että en koskenut filtteripyörään kuvien välillä. Lopputulos näyttää siltä mitä odottaisikin:

Johtopäätös on siis, että filtteripyörä ei asetu tarkasti samaan kohtaan joka kerta. Ongelmia on ollut noin vuoden verran, mutta sitä ennen pyörä toimi minusta ihan moitteetta, elleivät flättiongelmat ole sitten muista syistä jääneet huomaamatta. En ole vielä ehtinyt avata filtteripyörää ja tutkia onko näkyvissä mitään selviä mekaanisia ongelmia. Laitoin kuitenkin SX:n Terrylle sähköpostia asiasta, josko hän olisi törmännyt vastaavaan aiemmin. Raportoin tänne jos selviää jotain.