Astrometry.net API lite - pystytä itsellesi oma plate solver :)

Aloittaja Jusas, 04.03.2018, 23:19:29

« edellinen - seuraava »

Jusas

Morjensta!

Rakentelin tuossa puhdetyönä kevyemmän version Astrometry.net:n API:sta, vähän sillä ajatuksella, että tuollaisen voi kuka tahansa pystyttää omiin tai porukkansa tarpeisiin.
Tämä siis lähti siitä, että eräänä kauniina päivänä ajattelin kokeilla pystyttää kopiota Astrometry.net:n Nova-palvelusta, sillä taka-ajatuksella että sitä voisi käyttää solverina silloinkin, kun Nova on itsessään nurin. Noh, homma kuitenkin tyssäsi hyvin pitkälti siihen, että Nova on melkoinen viritys kaiken kaikkiaan, ja sen pystytys on jo saavutus itsessään - eikä se ole kovin huoleton pitää ylipäätänsä pystyssä. Tästä sitten lähti kipinä, että mitä jos saisi toteutettua saman palvelun ilman kaikkea visuaalista höttöä, joka palvelisi lähinnä eri sovelluksia jotka kyseistä API:a käyttää - nimenomaan tarjoamaan vain rajapintaa plate solveriin.
Toki jos voi käyttää suoraan solveria itsessään niin suoraanhan sitä kannattaa käyttää, mutta sitten on olemassa sovelluksia, joissa sille ei ole suoraa tukea, mutta tuki API:lle kuitenkin löytyy (KStars/Ekos Windowsissa nyt ainakin tule mieleen). Toinen tapaus voi olla esimerkiksi jos pitää päästä käyttämään solveria lähiverkossa usealta koneelta, mutta ei halua asentaa sitä joka koneeseen.

Eli jätän tämän vain tähän: https://github.com/Jusas/astrometry-api-lite

Asennus on kohtuullisen nopea juttu, ja olen itse testannut toimivaksi niin Ubuntu Linuxissa kuin Windows 10:n Subsystem for Linux -viritelmässä.
Testailkaa jos sattui osumaan omaan tarpeeseen, ja ilmoitelkaa jos löytyy pahoja bugeja  :afro:

- Jussi

Jusas

Hep, minä täällä taas, ilmoittelemassa että sain tänään vihdoin Windows installerin tehtyä koko hässäkälle. Nyt tuo on siis helpohkoa asentaa Windows 10:n päälle, vaatii ainoastaan, että on Linux Subsystem (Ubuntu suositeltu) asennettuna, jonka saa Microsoft Storesta asennettua.

Asennusohjelma asentaa siis kaikki tarvittavat kilkkeet, mukaanlukien astrometry.net solverin ja sen indeksit oman valinnan mukaan.

Asennusohjelma löytyypi täältä: https://github.com/Jusas/astrometry-api-lite/releases

- Jussi