Budjettiluokan kamera 6" newtonin kaveriksi

Aloittaja hanva77, 11.03.2018, 22:36:03

« edellinen - seuraava »

hanva77

Tähtikuvausharratukseni on lähtenyt maisematähtikuvauksesta, jossa tärkeintä on kuvanlaatu isolla ISOlla. Kamerana on Nikon D800. Nyt kuitenkin ollaan siinä pisteessä, että on hommattu seurantajalusta ja guidaussysteemit ja kuvausputkena on SW 130PDS.

Sen verran olen päässyt kartalle tästä astrokuvaamisesta, että pärjäisin varsin hyvin hiukan edullisemmallakin kameralla kuin tuo D800. Haluan myös säästää tuota Nikonia normikuvauksiin ja olenkin nyt miettimässä jotain budjettiluokan kameraa, jonka voi modata paremmin soveltuvaksi astrokuvauksiin.

Olen etsinyt tietoja kameroista akselilla Canon(550D, 1200D ja Nikon(D3200,G5200) mutta en oikein osaa päättää mikä noista olisi parasta vastinetta rahalle. Jos olen oikein ymmärtänyt niin nyt kun käytössä on seuranta joka sallii pidemmät valotukset niin kameran ei tarvi olla mikään ISO hirmu ja lisäksi pinoaminen poistaa kohinan tehokaasti. Mulla on kokemusta ainoastaan D800 kuvanlaadusta niin en oikein tiedä millaista kuvanlaatua osata odottaa noilta budjettiluokan kameroilta.

Heittäkää kokemuksia ja suosituksia, mikä voisi olla kokeilemisen arvoinen vaihtoehto. Canon kiinnostaisi sen puolesta että olen huomannut sen olevan yleisempi ja tuetumpi astropuolella.

Jommeli

#1
kurkkaapa tuolta linkin takaa josko saisit jotain vinkkiä asiaan http://dslr-astrophotography.com

Lisäys: Tarkemmin täältä http://dslr-astrophotography.com/nikon-vs-canon-for-astrophotography/
Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Orion Starshoot g3, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF

JVO


hanva77

Kiitoksia vinkeistä. Toi kuulapään monokamera ei oikein innosta...värit pitäis olla.

Hirveästi painotetaan tuota kohinatonta kuvaa korkeilla ISOilla vaikka mun käsityksen mukaan paras olisi kuvata natiivi-ISOlla. Eli riittää kun kenno on laadukas sillä. Vai olenko kartalla?

Mulla olis tiedossa edullinen käytetty Canon 550D. Olisko tuo käypä kampe vielä tänä päivänä? Kokemuksia kyseisestä kamerasta?

Jommeli

Lainaus käyttäjältä: hanva77 - 12.03.2018, 12:05:27
Hirveästi painotetaan tuota kohinatonta kuvaa korkeilla ISOilla vaikka mun käsityksen mukaan paras olisi kuvata natiivi-ISOlla. Eli riittää kun kenno on laadukas sillä. Vai olenko kartalla?

Täältä löytyy jotain ISO:ista http://dslr-astrophotography.com/iso-dslr-astrophotography/
Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Orion Starshoot g3, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF

Tertsi

Lainaus käyttäjältä: hanva77 - 12.03.2018, 12:05:27
Mulla olis tiedossa edullinen käytetty Canon 550D. Olisko tuo käypä kampe vielä tänä päivänä? Kokemuksia kyseisestä kamerasta?

Itse olen kuvannut (planeettoja ja) syvää taivasta Canon EOS 500D:llä jo monta vuotta. Miinukset ovat toki IR-filtteri ja se että kamera ei ole jäähdytetty. Kyllähän sillä kuvaa ihan ok, mutta nyt mun hankinta-ajatukset on jäähdytetyssä CMOS kennoisessa (väri)kamerassa.
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/

RL

Lainaus käyttäjältä: hanva77 - 11.03.2018, 22:36:03
Canon kiinnostaisi sen puolesta että olen huomannut sen olevan yleisempi ja tuetumpi astropuolella.

Tämä alkaa omasta mielestä olemaan aika vanhentunutta tietoa. Nykyään puhutaan, että nikonin rungoilla saa yleisesti parempaa kuvanlaatua.

550d:llä saa ihan ok kuvanlaatua matalammilla herkkyyksillä. Tuollaiseen voisi modaustakin itse kokeilla kun on niin halpa(paitsi facebook kirppiksillä jotkut pitää todella isoja hintoja tuollaisilla vanhoilla rungoilla).

hanva77

Ok. Ehkä kokeilen tuota 550D. Kysytään vielä näinpäin että jos kuvaan max ISO 800 ja osavalotukset pysyvät alle 10min ja pyrin ottamaan tarpeeksi monta osavalotusta pinoon niin saanko mitään etua kuvanlaadullisesti jos kuvaan jollain ns. kalliimman hintaluokan kameralla?

Jommeli

Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Orion Starshoot g3, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF

RL

Lainaus käyttäjältä: hanva77 - 12.03.2018, 16:11:16
Ok. Ehkä kokeilen tuota 550D. Kysytään vielä näinpäin että jos kuvaan max ISO 800 ja osavalotukset pysyvät alle 10min ja pyrin ottamaan tarpeeksi monta osavalotusta pinoon niin saanko mitään etua kuvanlaadullisesti jos kuvaan jollain ns. kalliimman hintaluokan kameralla?

Mitä nyt olen seuraillut kameroiden testejä ja arvosteluja, niin saman ikäluokan kameroissa pienellä herkkyyksillä erot ovat melko pieniä kohinassa ja dynamiikassa. Täysikennoiset kohisevat tietty vähemmän(paitsi nämä pikselihirmut 40-50mp). Mutta muuten niillä kaukoputken laadun vaatimukset kasvaa.

Jos saat välineilläsi 10 minuutin valotuksia, niin luultavasti matalempikin herkkyys riittää kuin ISO 800 ja tuolla canonilla saat kelpo jälkeä.

hanva77

Kiitoksia linkeistä ja uskon vahvistuksesta. Mennään siis tuolla 550D:llä.

LauriT

Jos kiinnostaa, niin voisin luopua hyvinkin edullisesti Astronomiserin (UK:n paras modaaja) astromodatusta Canon 5D mk II:sta + Astronomik CLS Clip-filtteristä.