Guidauksesta edelleen

Aloittaja hanva77, 11.02.2018, 18:05:33

« edellinen - seuraava »

hanva77

Tässä on nyt taisteltu tovi sopivan quidaussysteemin löytämiseksi ja loppujen lopuksi PHD2 suostui toimimaan.

Tilanne on nyt se, että joudun hoitamaan guidauksen PHD2:lla, kuvaamisen Dslrdasboardilla ja jalustan ohjaamisen Stellariumilla. 

Guidekamera on suoraan usbilla kiinni Raspberryssä jossa pyörii indiserveri. PHD on asennettu Raspberrylle ja asetuksista on laitettu kameraksi indikamera. Jalustasta (Heq5pro) menee yhteys kapulaan josta sitten raspberryyn (kapulassa on pc direct mode päällä) ja PHDssä on jalustana indimount. PHD:tä hallitsen ottamalla läppärillä teamviewer yhteyden raspille. Jalustaa ohjaan läppärin stellariumilla joka on yhteydessä raspin indiserveriin.

Mulle on jäänyt vähän epäselväksi että miten toi PHD juttelee jalustan kanssa tässä kokoonpanossa ja tietääkö se missä päin taivaankantta ollaan menossa?

jpaana

PHD2 juttelee INDI:n kautta EQMod ajurin kanssa ja saa sieltä tiedon jalustan asennosta, joista se käyttää tietoa pier sidestä ja declinaatiosta. Samoin se osaa esimerkiksi drift alignia varten ajaa jalustan sopivaan suuntaan. Guidauksen se voi hoitaa joko tuota samaa reittiä (käytän itse tätä) tai kameran kautta ST4 piuhalla, jos se on valittuna. Aiheeseen liittyen jos kameralle on suora tuki PHD2:ssa niin saattaa olla hyödyllistä käyttää sitä ja jättää se INDI:n puolelta pois kokonaan, itse tein näin SX Lodestarin kanssa.
ScopeDome 2M, TS/GSO 8" RC (203mm 1624/1090mm 0.67x redulla), EQ8, Player One Poseidon-M PRO, Atik 383L+, ASI178MC, ASI120MM-S, SX Lodestar X2, Player One Phoenix Wheel, SX USB Wheel, ZWO EAF, Gemini SnapCap

hanva77

Kiitoksia tiedosta. Tää voi olla tyhmä kysymys,mutta mistä se tieto jalustan asennosta tulee? Itse jalustalta/kapulalta vai stellariumista. Mulla on vähän nää perusteet hukassa, mutta kyselemällähän se selviää :cheesy:

jpaana

EQMod ajurin kanssa ajuri itsessään hoitaa tuon, jalustan kanssa jutellaan oikeastaan vain stepperimoottorin askelien välityksellä ja tarkkuudella, itse jalustan päässä on oikeastaan vain moottorikontrollerit, jotka hoitaa sen varsinaisen liikuttelun ja trackingin vakionopeudella. EQMod olettaa, että jalusta on käynnistettäessä parkkitilassa, eli yleensä kohti napaa ja sen jälkeen muodostaa sync-pointtien kautta alignointimallin, jolla se tarkemmin päättelee mihin suuntaan osoittaa. Stellarium on tässä tapauksessa vain tämän ajurin client samoin kuin PHD2, joka saa tiedon suunnasta ja voi käskeä jalustaa siirtymään johonkin toiseen suuntaan. Jos tuo alkuasento on eri kuin mitä ajuri olettaa tai käy käsin kääntelemässä putkea ilman moottoreita niin homma menee hyvin tehokkaasti reisille ennen kuin jalustalle taas noilla sync-pointeilla kerrotaan asioiden oikea laita. Joissain jalustoissa on enkooderit, joilla jalusta saa summittaisen tiedon suunnasta noidenkin jälkeen, mutta HEQ5 ei kuulu näihin.

Käsikapulaa käytettäessä (ei pc direct moodissa, jolloin kapula käytännössä ohitetaan) kapula hoitaa tuota samaa hommaa kuin EQMod ajuri, eli luo tuota alignointimallia ja ohjailee jalustan liikkeitä suoraan moottoreita ohjaamalla.
ScopeDome 2M, TS/GSO 8" RC (203mm 1624/1090mm 0.67x redulla), EQ8, Player One Poseidon-M PRO, Atik 383L+, ASI178MC, ASI120MM-S, SX Lodestar X2, Player One Phoenix Wheel, SX USB Wheel, ZWO EAF, Gemini SnapCap

hanva77

Kiitoksia. Nyt alkaa hahmottumaan.

hanva77

Tämmöinen jatkokysymys vielä sivuten aihetta. Raspihan ei ole yhteydessä nettiin eikä siinä ole paristoa kellolle. Onko tällä merkitystä, kun jalustalle on määritetty koordinaatit ja kellonaika ja läppäri jossa pyörii stellarium tai kstars clienttinä on yhteys nettiin ja lokaatio sekä kellonaika on oikein.

jpaana

Jalustassa tai kapulassa itsessään ei myöskään ole mitään patteria, joten paikka ja aika täytyy sinne tavalla tai toisella saada syötettyä. Normaalisti INDI ottaa sen paikallisen koneen ajasta (eli tässä tapauksessa raspista) ja paikan konffista, KStarsissa on säätö, että käytetäänkö INDIn vai KStarsin tietoja (tilanteessa, jossa INDI serveri esimerkiksi on jossain muualla) ja optionaalisesti kumpikin osaa esimerkiksi GPS-mokkulasta ottaa nuo. Tilanteen voi tarkistaa ajamalla indi_getprop komennon ja katsoa, miltä tämän näköiset kentät näyttää:
EQMod Mount.TIME_UTC.UTC=2018-02-12T08:50:25
EQMod Mount.TIME_UTC.OFFSET=2
EQMod Mount.GEOGRAPHIC_COORD.LAT=61.299999999999997158
EQMod Mount.GEOGRAPHIC_COORD.LONG=23.5
EQMod Mount.GEOGRAPHIC_COORD.ELEV=90
ScopeDome 2M, TS/GSO 8" RC (203mm 1624/1090mm 0.67x redulla), EQ8, Player One Poseidon-M PRO, Atik 383L+, ASI178MC, ASI120MM-S, SX Lodestar X2, Player One Phoenix Wheel, SX USB Wheel, ZWO EAF, Gemini SnapCap