Kuu ja planeetat -ryhmän yhteydessä olen viritellyt tällaista kuukuvausaiheista teemasarjaa, jossa suoritettaisiin eräänlainen kuvausmatka Kuuhun ja takaisin. Sarja alkaa kameraoptiikasta, etenee kaukoputken ja erilaisten kuvauslaitteiden yhdistelmien kautta aina erikoistuneisiin kuukuvauskalustoihin saakka. Prosessointi kuuluu osana jokaiseen teemaan, samoin kullekin kuvauskalustolle sopivat havaintokohteet. Tavoitteena olisi kerätä yhteen tietoa eri kuvausmenetelmistä, kannustaa ihmisiä tekemään havaintoja niiden avulla ja kehittämään menetelmiä samalla yhdessä eteenpäin. Kukin teema koostettaisiin aina omaksi artikkelikseen Zeniittiin. Samalla syntyisi tietysti myös suuri määrä hienoja kuukuvia Taivaanvahtiin! Keväälle olisi kaksi teemaa rinnakkain, joista tämä siis ensimmäinen, ja toisen avaan piakkoin.
Tämä on siis teema 1 tälle keväälle: Kuun kuvaaminen kameraoptiikalla, sillä mitä jo muutenkin kaapista sattuu löytymään: Sisältäen älylaitteet, digipokkarit, järkkärit yms. Mutta siis ilman kaukoputkea. Ja ideana nimenomaan itse Kuun kohteiden kuvaaminen, ei Kuun sijoittaminen maisemaan tms. Ja ideana ei ole kilpailu siitä, kenellä on pitkäpolttovälisin teleobjektiivi, vaan se, miten kullakin kalustolla saadaan paras mahdollinen lopputulos aikaan. Kannustan siis ihmisiä kuvaamaan ja laittamaan tänne tietoa kuvaus- ja käsittelyprosessistaan sekä itse kuvia. Sekä kuvat toki myös Taivaanvahtiin, mutta täällä piehtaroitaisiin esteettä etenkin teknisissä detaljeissa.
Heitän alkuhypoteesiksi, että hyvän kameraoptiikkakuukuvan ainekset voisivat olla suunnilleen seuraavat: Jalusta tai alusta, jotta kamera ei tärise. Etäkäyttö/etälaukaisin/aikalaukaisin, jotta kameran operointi ei tärisytä kameraa. Kelvollinen optiikka, jolla saa edes kohtalaisen pikseliskaalan aikaan. Huolellinen fokusointi ja valotus. Iso kasa still-kuvia, mielellään raw-formaatissa tai raw-video mahdollisuus. Pinoaminen esim. Registax tai AS!3, mahdollisesti drizzlaten. Kenties jonkin suodattimen käyttö?
Sanottakoon vielä, että itse en ole mikään expertti kameraoptiikalla kuvaamisessa, joten haastakaa rohkeasti. Paljon on kirjoitettu kameraoptiikalla kuvaamisesta DS-kuvauksessa, revontulissa, maisemakuvauksessa jne.. Mutta kuukuvauksessa tuntuu vielä olevan käymätöntä korpimaata. Joku voisi kysyä, mitä hyötyä on virittää kuvaustekniikkaa äärimmilleen kameraoptiikalla, kun voisi vain laittaa ison kaukoputken eteen ja boostata kuukuvia sillä? Mutta kun se sama kuvaustekniikka tulee sielläkin aina lopulta rajoittavaksi tekijäksi.