Napatähtäimen käyttö

Aloittaja aloittelija 123, 24.12.2017, 21:55:09

« edellinen - seuraava »

VP

Niin siis se polaris kuuluu olla sivussa, siinä napatähtäimessä on varmasti keskellä jonkinnäköinen ristikko. Sen ristikon keskusta kuuluu keskittää akselin suhteen.
Esim. tuolla sivulla 10 on kuva oikein kollimoidusta napatähtäimestä. Keskellä on pieni ympyrä ja risti. Ristin keskikohta (eli napatähtäimen keskipiste) ei pidä "liepata" jos käännät tuntiakselia ja katsot napatähtäimestä jotain staattista kohdetta päivällä.
https://astrojaws.files.wordpress.com/2016/08/kochab-clock-ja-n-tc3a4htc3a4imen-kalibrointi1.pdf

Tämä johtuu siitä, että pohjantähti ei ole maapallon akselin suuntainen. Se on lähellä oikeaa kohtaa (puhutaan taivaannavasta) ja sen vuoksi napatähtäimessä pohjantähti on hieman sivussa. Kun tähtäin kohdistetaan pohjantähteen tuntiakseli osoittaa silloin taivaannapaan.
Kannattanee varmaan myös konsultoida paikallista tähtiyhdistystä, sieltä varmaankin saisit lisää opastusta.

-V

aloittelija 123

Tosiaan kai sit pitäs tuo drif alling opetella jos tuo sama ongelma tulee uudestaan.

Javs86

Voisin yrittää vielä selventää noita ohjeita. Mitkä asiat eniten jäivät askarruttamaan ohjeita seuratessasi?
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

aloittelija 123

Siis  olin tehnyt tuon astrokawsin kollimointi ohjeiden mukaan ja onnistuin siinä.  Mutta kun pystytin jalustaa  niin napa tähtäin ei ollutkaan enää vasta paino axelin mukainen ainoa looginen selitys olis että ruuvit oli löysällä.  Noh myöhemmin onnistuin pudottamaan napa tähtäimen tarkennus renkaan ja nyt se ei enää toimi ollenkaan (ku kattoo eri kulmasti nii napatähtäimen paikka siirtyy) oon nyt tilannu uuden napa tähtäimen ja yritän onneani sillä.  Onko muuten tietoa ton kohab allingin tarkkuudesta verratuna drift allingiin. 

VP

Väittäisin että kaukoputken / jalustan taipuminen, periodiset virheet yms tulevat vastaan paljon ennen kuin on syytä murehtia absoluuttisen tarkasta napatähtäyksestä. Oikein tehtynä kummallakin metodilla lopputulos lienee sama.

-V

aloittelija 123

Hyvä kuulla. Oon saanu sellasen käsityksen että tuo aloittelijalle vähän helpompi vaihto ehto