Newton putken kollimoinnista

Aloittaja hoptari, 27.01.2018, 23:07:41

« edellinen - seuraava »

Aksu

Lainaus käyttäjältä: hoptari - 29.01.2018, 15:24:34
Tuo kartiovirhe juuri menetemässäni poistetaan.

Mutta kun sitä nimenomaan ei ole mielekästä poistaa optisen kuvanlaadun kustannuksella.
Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

VeskuP

Onko tuo kartiovirhe sama, kun englanniksi cone error niminen termi?
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

VP

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 29.01.2018, 18:04:15
Onko tuo kartiovirhe sama, kun englanniksi cone error niminen termi?

Kyllä.

Kollimoinnin tekeminen jalustaa kääntelemällä ei yksinkertaisesti onnistu, jossain on aina joustoa ja peilin avulla kuvakentän hivuttaminen kohdalleen on huono ratkaisu sillä putken kollimointi menee pieleen kuten Aksu jo mainitsikin.
Kollimoi se putki siihen tehdyillä työkaluilla ja tee jalustan synkkaus erikseen. Säästyt monelta pahalta. :smiley:

-V

Lauri Kangas

Tuo kartiovirhe on jalustoissa yleensä sen verran pientä ettei se haittaa missään normaalissa käytössä. Goton tarkkuutta se sotkee hieman mutta sekin on ihan ratkaistu ongelma: virhe joko mallinnetaan, tai sitten goto tehdään iteratiivisesti tekemällä solve välissä. Käytännössä jompi kumpi edellä mainituista tehdään aina kun kuvataan gotolla tosissaan.

En millään ymmärrä mikä juju olisi kompensoida tuollainen melko harmiton kartiovirhe pois pilaamalla kollimointi tarkoituksella. Tuossa tilanteessahan valokimppu saapuu kuvatasolle ihan vinossa joten aina pitäisi myös tarkennuslaitteessa korjata tiltti.

Itseasiassa en ole hiljattain kuullut mitään muita tilanteita joissa kartiovirheestä pitäisi edes välittää, kuin nämä hoptarin algoritmit.

hoptari

Osaakohan joku tyhmemmälleen selittää, mistä mekaanisesta syystä kartiovirhe syntyy,
miksi sitä ei saisi poistaa ja mikä on kartiovirheen oikea suuruus.
Kollimoituani tavallani putkeni, cheshire näyttää kollimoinnin olevan OK.
Muuttamalla apupeilin tai pääpeilin suuntaa tulee kartiovirhettä ja virheen suuruudella
ei ole mitään erityistä arvoa johon se pyrkisi. Sitä voi tehdä miten paljon tai vähän hyvänsä.

En keksi cheshirellä ja omalla tavallani kollimoinnissa muuta eroa kuin että tavallani tehtynä
se on huomattavasti työläämpi, mutta pääpeilin sääto on paljon tarkempaa, koska liike
näkyy voimakkaasti suurennettuna.

Se, että jollakin kartiovirheellä kuvan laatu olisi paras, kuullostaa uskon asialta.
Saatan toki olla väärässä.

naavis

Lainaus käyttäjältä: hoptari - 30.01.2018, 00:39:04
Osaakohan joku tyhmemmälleen selittää, mistä mekaanisesta syystä kartiovirhe syntyy, miksi sitä ei saisi poistaa ja mikä on kartiovirheen oikea suuruus.

Kartiovirhe syntyy usein jalustan ja kaukoputken välisestä kiinnityksestä, tai itse jalustasta. Yleensä kaukoputki on kiinni renkaissa, jotka ovat kiinni metallikiskossa, joka puolestaan tulee kiinni jalustan satulaan. Jossakin näistä kohdista syntyy monesti pientä suuntavirhettä mekaanisten epätäydellisyyksien ja/tai jouston takia. Monissa lohenpyrstökiskoissa on säätöruuvit kaukoputken tarkan suuntauksen säätämiseen kartiovirheen korjaamiseksi. Kartiovirhe tulisikin korjata tällä tavalla, ei säätämällä optiikkaa.

Optinen akseli on kollimoidessa parasta säätää yhdensuuntaiseksi kaukoputken fyysisen akselin kanssa. Jos korjaat kartiovirhettä kallistamalla pää- ja apupeilejä, kuvataso lakkaa olemasta samansuuntainen kaukoputken kyljen kanssa, ja joudut kallistamaan myös koko tarkennuslaitetta, jotta saat okulaarin tai kameran sensorin polttotasolle oikein.

hoptari

Kiitos mainiosta selvityksestä. Asia tuli valaistuksi niin selvästi, että minäkin ymmärsin.
Täytyy tutkia optisen akselin ja putkipellin samansuuntaisuutta.