uutta Canon-runkoa valitsemassa

Aloittaja Pappis, 11.01.2018, 19:11:36

« edellinen - seuraava »

Pappis

Jaan tässä vain henkilökohtaisen havainnon ja joitakin omia tulkintoja, en siis pyri nyt käännyttämään ketään mihinkään. Jos haluat kommentoida, niin siitä vaan, omalla vastuulla...

Etsin itselleni uutta Canon-runkoa. Koska harrastan myös perinteistä valokuvausta, niin se tulee olemaan modaamaton. En ole päättänyt vielä APS:n ja FF:n välillä. Jos varat antavat myöten, se on FF. Mutta, koska käytän kameraa myös tähtipuolella, täytyisi ominaisuuksien riittää sinnekin. Eli haussa on siis nykyistä parempaa kokonaisdynamiikkaa sekä myös prosessoitavuutta (kykyä kaivautua heikkoon signaaliin pohjia myöten, eli heikon signaalin hyvää dynaamista parantelukykyä). Oikea astrokamera olisi toki poikaa, mutta kun uusi kuvausrunko on haussa perinteiselle puolelle, niin jätän sen oikean astrokameran nyt myöhemmäksi. 6D ei valiteetafvasti olet nyt vaihtoehto, koska haluan mukaan FullHD & 30fps/60fps videot.

Valokuvauspuolelta mulle on ennestään tuttu sivusto Photons to Photos, eli photonstophotos.net. Heidän "tutkimustensa tuloksista" olen piirtänyt alla olevat käyrät sivuston toiminnoilla ja tehnyt käppyröistä kuvakaappaukset. "Photographic Dynamic Range vs. ISO" mittaa kennon kokonaisdynamiikkaa. "Photographic Dynamic Range Shadow Improvement vs. ISO" mittaa kennon kykyä tuottaa kuvaa, josta saa heikoimmistakin signaaleista prosessoimalla vielä jotain lisää irti.

Perinteisen kuvaamisen osalta paras valinta olisi ilman muuta FF-kennoinen. Tähtipuolella valinta menee kiemuraiseksi.

Kirkkaille kohteille (aurinko, kuu, planeetat, tähdet ja tähtijoukot) ISO on yleensä pieni, joten kennon dynamiikka pienillä ISO-arvoilla ratkaisee. Järjestys olisi tällöin 1. 5D4, 2. 77D/80D ja 3. 6D2/7D2. Toki joku voi näitä eroja pitää merkityksettöminä, mutta se ei ole nyt tässä se pointti... Yllättävintä tässä on uudempien APS-kennoisten pärjääminen niinkin hyvin 6D2:lle: Erot ovat noin aukon verran ISO 100:lla, sekä ylöspäin 5D4:een ja alaspäin 6D2:een.

Heikommille kohteille (sumut, galaksit, jne.) ISO on yleensä suurempi ja kuvia voidaan joutua venyttämään, joten tällöin prosessoitavuus (Shadow Improvement) on tärkeämpi ominaisuus. Ja tällöin järjestys muuttuu melkoisesti: 1. 6D2, 2. 5D4, 3. 80D/7D2/77D. Vaikka 6D2:sta ja sen 6D:tä heikompaa dynamiikkaa on haukuttu kovasti, niin 6D2:n Shadow Improvement arvot ovat 6D:tä parempia, parhaimmillaan yli aukon verran. Ero 5D4:een on vieläkin rajumpi, jopa yli 3 aukkoa. Tämä on paljon, vaikka sen merkityksestä perinteisellä puolella voikin kiistellä. 5D3 on taas tässä suhteessa "tasoissa" sekä 6D:n että 6D2:n kanssa. Onko 5D4 siis niin "pitkälle viritetty", ettämarginaalia ei enää jäänyt?!

APS-kennoiset ovat odotetusti täyskennoisia heikompia sekä kuvien kokonaisdynamiikassa että prosessoitavuudessa, kautta koko ISO-skaalan. Mutta... Kimurantiksi menee! Jokin aika sitten mietin nimenomaan 77D/80/7D2, mutta nyt tuo 6D2 kiinnostaa todella. Ja sieltä on tulossa myös 7D3 vielä kesällä, tosin testituloksia jouduttanee odottelemaan ensi talveen...


softis

Yksi perusasia mikä aina pitäisi muistaa on se että "ISO", ennenvanhaan "DIN" eli filmin herkkyys ei enää digiaikana merkitse muuta kuin vahvistuksen (gain) lisäämistä joka samalla tuo mukanaan lisää kohinaa ja vaikuttaa S/N-suhteeseen. ISO-arvon suurentaminen ei tuo niitä fotoneja yhtään enempää kennolle. Kennoilla toki on eroja, toiset on parempia ja toiset huonompia. Kirjoitin "omalla vastuulla" ;-)

Pappis

Lainaus käyttäjältä: softis - 11.01.2018, 19:21:53
Yksi perusasia mikä aina pitäisi muistaa on se että "ISO", ennenvanhaan "DIN" eli filmin herkkyys ei enää digiaikana merkitse muuta kuin vahvistuksen (gain) lisäämistä joka samalla tuo mukanaan lisää kohinaa ja vaikuttaa S/N-suhteeseen. ISO-arvon suurentaminen ei tuo niitä fotoneja yhtään enempää kennolle. Kennoilla toki on eroja, toiset on parempia ja toiset huonompia.
Samaa mieltä olen!

Kuulapaa

Sanoisin että osta se FF järkkäri pelkästään päiväkuvaustarpeiden mukaan. Sitä pystyy sitten kuitenkin käyttämään riittävästi tähtikuvauksessa. Ja sitten kun tuntuu että kennolle ei vaan tartu tarpeeksi signaalia, niin siihen kaveriksi joku harmaasävy CMOS-kamera sumuille.

Edit: Unohdin sanoa että se ir-filtteri merkitsee järkkäreissä loppujen lopuksi paljon enemmän kuin mallien väliset luku- ja pimeäkohinaerot.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

einari

Täyskennolla sitten siihen laitettavat optiikat pitää olla laadukkaita / kalliita että koko kennosta saa kaiken irti.
___
Tapio

Timpe

Lainaus käyttäjältä: einari - 11.01.2018, 19:55:12
Täyskennolla sitten siihen laitettavat optiikat pitää olla laadukkaita / kalliita että koko kennosta saa kaiken irti.

Vink, laitoin juuri myyntiin myös tähtikuvaukseen kelpaavia hyvälaatuisia objektiiveja... :wink:
esim. https://astrokuva.galleria.fi/kuvat/Kuvauslaitteistot/Temp/For_sale/IMG_20180111_CanonEF135_20.jpg/_full.jpg
ja https://astrokuva.galleria.fi/kuvat/Kuvauslaitteistot/Temp/For_sale/IMG_20180111_SigmaArt24_14.jpg/_full.jpg
- Timo Inkinen

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: softis - 11.01.2018, 19:21:53
Yksi perusasia mikä aina pitäisi muistaa on se että "ISO", ennenvanhaan "DIN" eli filmin herkkyys ei enää digiaikana merkitse muuta kuin vahvistuksen (gain) lisäämistä joka samalla tuo mukanaan lisää kohinaa ja vaikuttaa S/N-suhteeseen. ISO-arvon suurentaminen ei tuo niitä fotoneja yhtään enempää kennolle. Kennoilla toki on eroja, toiset on parempia ja toiset huonompia. Kirjoitin "omalla vastuulla" ;-)

Pelkkä gainin lisääminen ei itsessään vaikuta SNR:ään koska se vaikuttaa kohinaan ja signaaliin samalla tavalla. Monissa kameroissa suuremmilla gaineilla saadaan itseasiassa pienempi lukukohina.