SQM vs. NELM

Aloittaja Celest1al Sphere, 30.01.2012, 23:02:42

« edellinen - seuraava »

timokarhula

Kun havaitsimme Garradd-komeettaa paljain silimin oli "täydelliselliset" olosuhteet.  Minä ja Johan Warelll näimme 7.2 magnitudin tähtiä".  Loppu seuraa...

timokarhula

Pitänee minun vastaa myös että näin 13 tähteä Seulasissa, elikkä ne tähdet mitkä ovat Uranometrian ympyrän sisällä.

Timo Karhula

mistral

Lainaus käyttäjältä: Aldebaran - 17.03.2012, 15:33:32
Minkälaisissa olosuhteissa olet havaintosi tehnyt? Entä oliko havaintopaikkasi valosaasteinen vai täysin pimeä? Kuinka kauan silmäsi oli ehtinyt adaptoitua pimeään? Ja tosiaan tuo Lyyran rengassumu 7x50 kiikareilla ei ole mikään helppo kohde, mutta näkyy kyllä jos tietää mihin katsoa ja saa kiikarit pidettyä paikallaan, niin ettei kuva tärise ja havaintopaikka on ideaalinen. Minkälainen aparaatti tuo 80mm kiikarisi on? millainen suurennus siinä on?

/Juha
/Juha

Se oli syksyllä, kun katselin rengassumua eikä ollut muistaakseni huippukeli. Paikka on suht pimeä ja kiikari Vixenin. 25mm okuilla on 36x suurennus, ja jalusta on tukeva. Viime tiistaina näin Jupiterin molemmat vyöt 60x suurennoksella

Pappis

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 02.02.2012, 13:03:21
Itse olen mitannut pimeimmät tulokset sankassa sumussa, mutta niitä ei tietenkään ole otettu käyrään mukaan. Pidän listaa omista havainnoista Excelissä ja siellä on kommettisarakkeessa mahdolliset huomiot pilvistä yms. poikkeavasta. Täysin pimeällä paikalla voi tosiaankin olla tilanne, että taustataivas on törkeän tumma, mutta tähtiä ei näy nimeksikään. Sama toimii myös päin vastoin esim. Linnunrata ja elänratavalo aiheuttavat kirkkaampia tuloksia. SQM-laitteen kotisivuilla on erilaisia kaavoja, joilla kompensoidaan Linnunrata ja ympäristön lämpötila jne, mutta en ole niitä huomioinut omissa mittauksissa. SQM lukemahan ilmoittaa vain taivaan kirkkauden mittaushetkellä, se ei ota kantaa läpinäkyvyyteen ja seeingiin, jotka vaikuttavat olennaisesti rajamagnitudiin.
Mielenkiintoista!

Onko arvon herrat tai kukaan muu tehnyt samankaltaisia mittauksia/mittaussarjoja?

Onko mitään mittareita - muita kuin omat silmät - läpinäkyvyyden tai seeingin mittaamiseen?