Meade Infinity 80/ 400

Aloittaja Markku Niiranen, 21.01.2018, 12:26:58

« edellinen - seuraava »

Markku Niiranen

Tervehdys!

Uutena jäsenenä uusi aihe.
Eli onko kenelläkään kokemusta tästä AZ- jalustalla olevasta Meade Infinity 80- putkesta?
Lähinnä verraten SW 80/400- putkeen AZ- jalustalla.                                                              http://www.kivelaoutdoor.com/tuote/meade-infinity-80-mm-altazimut-refraktor/



Jalusta näyttäisi muuten olevan SW:n kaltainen AZ3 joillakin - ehken? - parannuksilla:
-teräsputkijalustoissa tärinä tietääkseni vaimenee nopeammin kuin alumiiniprofiilissa?
-Meaden jalustassa on kääntämistä helpottava kahva.

Putken mukana tulee kolme Meaden okulaaria, jotka lievät kellner- tyyppisinä jotakuinkin samaa tasoa kuin SW:n Superit?
6.3mm:n okulaarin polttoväli antanee aihetta ajatukseen, että se lienee pohjimmiltaan sama kuin Vixenin vastaavat?

Ajattelin joko tätä tai SW:n putkea kuun visuaaliseen katseluun ja aikanaan kuun kuvaukseen.
Tai sen opetteluun. :P
Ajoittaisessa (ja ajoin satunnaisessa) tähtiharrastuksessani minusta on lähinnä on tullut "kuuhullu."
Vuosikymmenien tulos.

Toistaiseksi ensimmäiseni (ja se ainoa) tähtiputkeni oli nuorena 1982 ostamani peiliputki RET 45.
Kyllä siitä 26- vuotias poika oli ylpeä. =D
Ja siihen meni lomarahat...
Mutta nopeasti vuosien mittaan huomasin, että ne harmaat sumutuhnut olivat mitä oli.
Minua kiinnosti aurinkokunta, kuu ja planeetat.
Mutta kun putki seurasi mukanani joka muutossa tuli jotain nähtyä.
Mutta peiliputki..., raskas, hankala, kollimoitava ym.
Päätin, ettei seuraava putkeni eläkeläisenä ole peili vaan linssi, lyhyt linssi.
Ja kyllästyin myös EQ- jalustaan, seuraavassa tulisi olla AZ
Eläkeukkona myös selkä ja jalat estävät sen, etten uskalla kantaa yli 10kg:n laitetta edes pihalle.

Lintuputkena minulla on hyvä (jo iäkäs) Leica Televid 77.
Erinomainen optiikka (32x laajakulma sekä 20-60x zoom), mutta visuaalisessa katselussa yty loppuu kesken.
Laskujeni mukaan putkesta pitäisi saada irti 83x suurennus putken tarjoaman erotuskyvyn saavuttamiseksi, mutta sitä ei Leicasta irtoa.
Leicaani olen kyllä hankkinut (siinä on kahden tuuman okulaarit) adapterin kuvausta varten digipokkarillani (Canon PowerShot S-200).
Lintukuvat onnistuvat hienosti.

Joko Meade tai SW, tuolla polttovälillä aikanaan hankittavaksi tulee joko fringe killer tai contrast booster.
Tietysti vaalenkeltaisella suotimella voisi kokeilla tuota fringeä...?

Kirjallisuutta on tarpeeksi vuosikymmenien myötä, netissä suosikkeina lisäksi tarpeelliset Kuusta, Jupiterista ja Saturnuksesta.

t. Markku Niiranen Hailuodosta (viimeisin ja hyvä asuinpaikkani.)


VeskuP

Itse putkea/putkityyppiä kommentoimatta, osta se ehdottomasti käytettynä. Tai ainakin kysele josko jollain olisi sopivaa uudenveroista...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Markku Niiranen

Miksi käytettynä?
Ja moista putkea ei taida monelta Suomessa löytyä.
Vastavia SW Startravel- putkia ehken kylläkin.
Mutta senkin ostaisin mieluiten uutena Saksasta.

t. Markku

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Markku Niiranen - 21.01.2018, 12:26:58
Lähinnä verraten SW 80/400- putkeen AZ- jalustalla.       http://www.kivelaoutdoor.com/tuote/meade-infinity-80-mm-altazimut-refraktor/
Jalusta näyttäisi muuten olevan SW:n kaltainen AZ3 joillakin - ehken? - parannuksilla:
...clip...
Ajattelin joko tätä tai SW:n putkea kuun visuaaliseen katseluun ja aikanaan kuun kuvaukseen.
...clip...
Päätin, ettei seuraava putkeni eläkeläisenä ole peili vaan linssi, lyhyt linssi.
...clip...
Lintuputkena minulla on hyvä (jo iäkäs) Leica Televid 77.
Erinomainen optiikka (32x laajakulma sekä 20-60x zoom), mutta visuaalisessa katselussa yty loppuu kesken.
Laskujeni mukaan putkesta pitäisi saada irti 83x suurennus putken tarjoaman erotuskyvyn saavuttamiseksi, mutta sitä ei Leicasta irtoa.
Leicaani olen kyllä hankkinut (siinä on kahden tuuman okulaarit) adapterin kuvausta varten digipokkarillani (Canon PowerShot S-200).

Jäi sellainen vaikutelma kertomastasi, ettei tuolla Leicalla ja kaavailulla linssiputkella olisi kumminkaan suurta eroa. Olen aikoinaan omistanut Leica Televid APO 77 lintuputken ja olen sillä kuutakin katsellut. Suurin kiusa tulee tosiaankin siitä, ettei putkeen saa 60x suurempia suurennuksia. Toisaalta ero 60x ... 83x välilläkin on melko vähäinen, joten perustelusi juuri tuon linssiputken hankkimiseen ontuvat.

Rohkenen siis ehdottaa esim. tätä käytettyä Maksutovia tarpeeseesi:
https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=16181.0 (vanha ilmoitus, mutta toivottavasti vielä voimassa)

Olisi merkittävästi parempi laite tarkoituksiisi, eikä olisi mitenkään hankalan kokoinen siirreltäväksi.
Tuossa 102mm Maksutovin mukaan tulisi lisävarusteena myytävä seurantamoottori (antaa rauhallisuutta Kuun katseluun) ja Baaderin kelvollinen 8-24mm zoom-okulaari, jolla saisit 1300 mm polttovälistä suoraan  54x - 162.5x suurennukset. Putken 102mm apertuuri toisi myös merkittävästi enemmän erottelukykyä 77mm Leicaan verrattuna (ja nuo zoomin suurennukset olisivat muutoinkin mukavasti Leican omien jatkona).
Saat tietoa putkesta tarkemmin esim. URSA:n sivuilta: https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/sky-watcher-skymax-102/  :wink:
- Timo Inkinen

pepa

Onko Hailuodossa talvella selkeää? 4-5 kertaa talvella käyny ja Oulusalon rannalta ollu aina umpisumussa. Kesällä hyvä lomapaikka :)
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

Markku Niiranen

Kyllähän täällä Hailuodossa monesti talvella on selkeää (nyt kirkasta ja -19 pakkasta), mutta nyt syksystä alkaen saaressa on kyllä ollut harvinaisen pilvistä.
Ei ole montakaan selkeää iltaa tai yötä ollut.

Joo, tuolla kaukoputken hankinnalla ei ole kiirettä.
Olen 3-4 vuotta jo miettinyt ja harkinnut vaihtoehtoja.
Joka vuosi kuitenkin olen päätynyt ajatukseen: "josko Leicallani pärjäisin vielä tämän vuoden."
Kun noita harrastuksia on melkoinen tukku muitakin: linnut, hyönteiset, kasvit, filatelia, numismatiikka, dx- kuuntelu, jalo- ja korukivet...
ja joskus on tullut harrastettua myös piirtämistä, öljyväreillä tuhertelua...radioamatöörilupakin oli nuorempana...

Maksutov olisi yksi vaihtoehto, ja sitäkin olen harkinnut.
Mutta EQ- jalustoihin kyllästyneenä pidän AZ3- jalustaa ehdottomana minulle.
Joten ei myöskään moottoriseurantaa.
Putken paino on myös yksi seikka, samoin sen pituus.
Paino siksi, etten uskalla nostella juuri 8kg painavampia tavaroita.
Noin 5-7x vuodessa selkäni on siinä kunnossa, etten voi nostaa yhtään mitään.
Ja jos samaan aikaan menee jalat niin siinäpä sitä taas ollaan.
Aikaahan työkyvyttömyyseläkeläisellä olisi.
Tuo putken pituus on myös määräävä seikka.
Eli siis joko maksutov tai lyhyt linssiputki.
Ja jos aikanaan käyttäisin moista kuukuvaukseen on lyhyen linssin nopeudesta (F/5) kaiketi etua?
Mutta lyhyen putken haittana tietysti se värivirhe ja myös se, että putken tarvitsema suurennus saavutetaan vain lyhytpolttovälisillä okulaareilla kera barlowin (barlowista ei toki haittaa).

Jos ajattelen apertuureja 80mm ja 100mm ei niiden erotuskyvyllä ole kovin ratkaisevaa eroa.
127mm jo toista, mutta se vaatii paremman jalustan..., ja sen myötä paino nousee yli sietokyvyn.
jos siis 80mm.
Erotuskyky 115:80=1,4375 kaarisekuntia.
Tarvittava suurennus maksimaalisen erotuskyvyn saavuttamiseksi 120:1,4375=83,5x.
Kaikki tuon ylimenevä tietenkin vain suurentaa kohdetta, mutta ei tuo mitään uutta kuvaan.
Totta tietysti, että jos se kärpäsen kikkara erottuisi laittamalla 83x tarvitaan vielä jotain 20-30x lisää, että sitä voisi mukavasti tarkastella.
Eli 80 millin putkessa 83x plus 30x= 113x olisi jotakuinkin jo riittävä.
Samaa sanoo kaava järkevästä suurennuksesta, eli 1,5x80mm= 120x.
7-21mm:n zoom toisi tuon kokoiselle (80mm) kapineelle vaihteluvälin (kera barlowin) 114x - 38x.
Minulle se riittää.
Tuossa mainitussa Meadessa se lyhyin mukana tuleva kolmas  oku (6,3mm) antaa tulokseksi 127x.
Minusta se on tuolle kapineelle ehdoton maksimi.
Vaikka joku jenkki netissä väittäisikin, että kuun katseluun sopii maksimissaan jopa 3x linssin halkaisija.
Mihin sitä tarvitaan ja mitä sillä saadaan? Ei ainakaan lisää erotuskykyä.

Mutta tämä on edelleen pohdinnan alla.
Mitään kiirettä ei ole.
ps. 1.  Olen tämänkin foorumin keskusteluja (osallistumatta) seurannut jo vuosikausia. :)
post scriptum 2. Laskukaavat yllä Kari Kailan erinomaisesta kirjasta "Tähtitaivaan opas." Muistan ne kaavat jo ulkoa.

t. Markku N.


Markku Niiranen

Näitä samankaltaisia (ja samalla jalustalla) malleja Meade Infinity- sarjassa on kolmea kokoa:
80/400
90/600
102/600

Ohessa (aivan tolkuttoman pitkä, joten voi "lataantua" hitaasti) perusteellinen selonteko suurimmasta mallista 102/600

https://www.meade.com/bill-steen-meade-infinity-102-az/

Markku N.