Tähtäin kiikareihin

Aloittaja eerova, 08.03.2015, 14:36:39

« edellinen - seuraava »

eerova

Kiikarit 20x80 noin 10 mm keskitangolla, onko jollakin patentti millä kiikareihin saisi punatähtäimen tai laser pointterin kiinni.
Jokin nipistin jostakin kiina kaupasta tai jotakin, onko joku tehnyt itse ?

Minulla on Dobsonissa Rigel Quick finder.
Rigelin mukana tuli toinen alustalevy mutta en viitsisi laitaa sitä pikaliimalla kiinni.

Eero Väyrynen

VeskuP

Voisi ehkä kokeilla kromiputkella käytettäviä putkenkannakkeita, niitä on muitaakseni myös 10 millisiä...

Eli liimaisit sen Rigelin alustalevyyn kaksi kannaketta peräkkäin, ja ne saisi sitten painamalla paikalleen kiikareihin. Tosin en tiedä pysyykö se välttämättä "pystyssä" keskitangossa vai kaatuuko.

Mutta onko joku idea laittaa etsin kiikareihin, kun suurennosta on vain 20x???
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

eerova

Kun menen takapihalle siellä mangnitudi on jotakin <5, eli tähtikuviot tunnistaa.
Tiedän missä jokin Messier tähtikuviossa on, mutta kun sohotan kiikareilla, kuva taivaasta on hyvin
erillainen kuin paljaalla silmällä, ja jos kohde ei osu heti kohdalle niin minun on hankala tietää mihin suuntaan pitäisi korjata.
Kyllä punapiste tähtäin helpotta huomattavasti elämää ja nopeuttaa.
Muistaakseni joku oli T&A lehdessä (?) viritellyt punapiste tähtäimen kiikareihin, en vaan löytänyt missä.
Kyllä muutkin ovat tälläisia viritelmiä tehneet "binocular red dot finder" hekin ovat kohdannet saman ongelman.
Mutta sinun vinkki putken kannatimesta oli hyvä, käyn huomenna kaupoilla ja ostan 2 kpl JOHDON kannatinta
Tälläisia
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Sahko/Kaapelinkiinnikkeet-ja-eristys/Johtopidike-350097/
Kahden tuollaisen perään sopivasti veistetty puun kappale poikittain (ei kaadu) ja puun päälle liimalla alusta levy.
Pitäisi upota kiikareihin "klip,klip" tyyliin

iosainio

Eipä taida klipklip onnistua, jos oikein ymmärsin asennuksesi. Tuollainen kiinnike on metallia, eikä jousta juurikaan kun ei ole sellaiseksi tarkoitettu. Kun saat kiikarin painettua paikoilleen, onkin haarukka löysä. Vaikka et aikoisi kiikaria pois ottaakaan, ei haarukka purista kunnolla liukkaaseen keskitankoon. Ääni putkenkannakkeelle.

VeskuP

No joo taidat olla oikeassa, itselläni on 15x70 kiikarit niin niillä löytyy vielä aika helposti(siis ne kohteet, jotka niillä yleensä näkyy)

Itse meinasin tyyliin tällaista kannaketta

Tuo nyt taitaa olla ehkä vähän tollanen rimpula, mut toimintaperiaate on kaikissa sama, eli painetaan se putki siihen uraan just samalla tavalla kun tossa johtokannakkeessa...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

iosainio

Tuollainen kyllä pitää hyvin kun vielä putken ja kiinnikkeen väliin laittaa kumisuikaleen.

eerova

Tämmöinen siitä tuli. Liimasin jalustaan hiukan koroketta puurimoista ja naulasin puuhun kaksi kaapelikiinnikettä
https://www.tokmanni.fi/tuotteet/tuote/6438114634240/KRAFT%20Kaapelikiinnike%208-12%20mm%20100%20kpl
Noita oli 25 kpl pussi, koko oli sopiva, jalusta meni paikalleen napsahtamalla.
Se jalusta sopii kiikarin kanssa iroittamatta kiikari salkkuun. Saa jäädä kiinteästi kiikariin.

VeskuP

Tässä voisin lainata erästä kolleegaa töistä, jonka loistaviin sanointoihin kuuluu seuraava, tähänkin sopiva:

Hyvä tulee, jos onnistuu :grin:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

eerova


Kaizu

http://www.kaiforssen.fi/Leitz%20Wetzlar%20binocular%2023x135.htm
Viimeisessä kuvassa on kuva tähtäimestä. Pikkukiikareihin en ole erillistä etsintä kaivannut. Yleensä olen käyttänyt kiikareita etsimenä kun pitää joku visuaalikohde löytää.

Kaizu
Kai Forssen