Mathis Instruments jalustojen kokemuksia

Aloittaja PetriKe, 23.11.2017, 12:02:59

« edellinen - seuraava »

PetriKe

Moi,

Kiinnostaisi kuulla Mathisin jalustoista käyttökokemuksia. Mekaniikan laatu, seurantarkkuus, tuki, ohjaus tietokoneella jne.
Chilessä Paramountin ME -jalustassa hammasrattaat alkaa olla kaput, ja muutenkin tavoitteena olisi hankkia haarukkajalusta, jolla päästään eroon kiusallisesta meridian flipistä.

Päälle pitäisi saada 20" Planewave CDK Truss ja ehkä siihen selkään vielä esim. Takahashi 106. Näyttäisi tuo MI-750/1000 olevan siihen riittävä.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Lauri Kangas

Kaivopuistossa vanhaa Merziä kannattelee MI-750, german equatorial -versio. Luulen että sillä ei ole tosissaan kukaan kuvaillut pitkiä valotuksia mun lisäksi, tai ei ainakaan guidannut. Mullakin on edellisistä kokeiluista pitkähkö aika.

Mekaniikka siinä tuntuu olevan tosi hyvää ja jalusta varmaan kantaisi vaikka kuinka paljon painavampiakin putkia kunnialla. Periodista virhettä oli jonkun verran mutta se talttui guidaamalla hyvin nätisti. Nuo oli ensimmäiset guidauskokeiluni, guideputkena itse Mertz (f=2000mm) ja kamerana QHY5 suoraan jalustassa ST4-kaapelilla.

Tietokoneohjaus sujui suoraan Astro-Physicsin ajureilla, kun tuohon Mathisiin oli liitetty A-P:n kontrolleripönttö, käsittääkseni täsmälleen sama pönttö kuin AP:n omissa jalustoissa. Mikähän lie C-3PO nyt olikaan tyypiltään.

Pääset kyllä varmaan halutessasi Kaivopuiston tornille tutustumaan tuohon rakkineeseen.

Kaizu

#2
Mekaniikka vaikutti ihan tukevalta. Käyttämään en ole kerinnyt.


Tällainen tornista vietiin pois.


Tällainen laitettiin tilalle.
Uusi oli melkein yhtä tukeva kuin vanhakin, suunniteltu n.100 kg kuormalle.
Vanha jalustan päällä on nyt n.70 kg:n putki. Kestäisi hyvin vielä toisen mokoman.

Kaizu
Kai Forssen

kurppa

ootko petri käynny Mathisin sivuilla kattoon?
CPC 925
Diagonal 1 prisma
40mm Pl
Omni 15/12/9mm
X-Cel 21mm/18mm/8mm
Drago 12.5mm
Astro 2.5x Barlow
Baader ND0,9/UHC-S/O-III Suotimet
-------------------------------------------------------
CCD kamera harkinnassa eri vaihtoehtoja voi ehdotella iha vapaasti =)