Mons Rümker

Aloittaja Ari Haavisto, 02.11.2017, 20:36:20

« edellinen - seuraava »

Ari Haavisto

Laitetaanpa tälle teemakohteellekin oma ketju.
1.11.2017 pääsin yllätyskirkkaalla kuvaamaan kohdetta edullisessa valaistuksessa. Kuu oli melko matalalla, keskipilvi aaltoili edessä ja kuva kiehui ja huojui aivan tolkuttomasti. Pakkaskeli oli raikas ja edellisen päivän optiikan pesusta oli jäänyt jononkin väliin vettä, joka jäätyi ja jumiutti azimutikäytön kesken kuvauksen. Siitä selvittiin hetken kuumailmapuhalluksella ja taas mentiin. Aika pehmeiksi jäi kuvat ja suuremmista suurennuksista piti luopua, vaan jäipä sitäkin enemmän kaluttavaa tähän kohteeseen vastaisen varalle. Itselleni uusi kohde.




Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Timpe

Näkyypä hyvin ja kohteelle edullisessa valaistuksessakin  :cool:
Myös nuo domet ovat hienosti esillä.
- Timo Inkinen

Ari Haavisto

Kiitos, valaistus oli tosiaan harvinaisen hyvä. Laitoin havainnon taivaanvahtiinkin, joka näköjään kyykkäsi siitä samantien  :grin: Yllättyikö sitten yhtäkkisestä kuuhavainnostani pitkän pilvisen kauden jälkeen vai oliko se tuo ü-kirjain?
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

avanti

Kiitos todella harvinaisesta kuvauskohteesta. Minua on jo pitkään kiinnostanut tämä Mons Rümker, kun on niin omalaatuisen näköinen kohde. En ole ennen nähnytkään harrastajan ottamia kuvia tästä.

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

Oskari

Näköjään oli tämä Mons Rümker aika mukavasti näkyvissä yhdessä viimevuotisessa Kuumosaiikissa... Eipä tajunnut kuvata silloin tätä isommalla suurennoksella... :undecided:



Tiedä nyt sitten onko tällä mitään virkaa, mutta laitan tämän nyt tähän. Tein em. mosaiikista tästä alueesta taas vähän laajemman mineraalikartan tapaisen mun ja ellun, muistaakseni viime huhtikuussa kuvaamaa väriaineistoa hyödyntäen :rolleyes: Kanavat tässä seuraavasti: R= R+Ir(50/50), G= G, B= B+Uv(50/50)

Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

T. Öhman

Lainaus käyttäjältä: Oskari - 08.11.2017, 20:17:13
Tiedä nyt sitten onko tällä mitään virkaa, mutta laitan tämän nyt tähän. Tein em. mosaiikista tästä alueesta taas vähän laajemman mineraalikartan tapaisen mun ja ellun, muistaakseni viime huhtikuussa kuvaamaa väriaineistoa hyödyntäen :rolleyes: Kanavat tässä seuraavasti: R= R+Ir(50/50), G= G, B= B+Uv(50/50)

Kyllä tuolla ainakin minun mielestäni on paljonkin virkaa, sillä korrelaatio aika paljon kalliimmalla tehtyihin mineraalikarttoihin on melkoisen hyvä. En nyt ala sitä sen tarkemmin käymään läpi, niin säilyy edes jotain jännitystä tulevaa Zeniitin Rümker-juttuakin silmällä pitäen  :cheesy:

Teemu