Eq6 puhdistus ja rasvaus

Aloittaja hanva77, 07.10.2017, 11:50:14

« edellinen - seuraava »

hanva77

Jatketaan eq-aiheella. Hankkimani seurantapää oli kohtuu paskainen päältäpäin ja näytti ettei sitä ole käytetty pitkään aikaan. Lisäksi moottorit tai rattaat pitävät ääntä jotka kielivät ettei rasvaus ole enää kuosissaan, joten ajattelin suorittaa puhdistus ja rasvaus operaation.

Millaista vaseliinia noihin rattaille ja laakereille olisi hyvä laittaa? Entä puhdistukseen käytettävä aine? Tubesta löytyy videoita joiden mukaan toi ei älyttömän vaativalta operaatiolta näytä, mutta onko jotain mitä kannattaisi ottaa huomioon? Kaikenlaisia vinkkejä asiaan liittyen otetaan ilolla vastaan.

Edit: Tuossa alempana olevassa ketjussa olikin hyvä linkki oppaaseen miten homma toimii, mutta noi rasva ja puhdistusainesuositukset olisivat edelleen tarpeen.

Lithos

Suosittelisin superlubea tai jotain muuta hyvää pakkasen kestävää rasvaa.. sitten jos haluat sellaista tököttiä joka pysyy tosi hyvin paikallaan niin Timpellä oli tuolla myydään osastolla myynnissä sellaista tosi hyvää ratas rasvaa. Itsellä on ollut käytössä CRC super adhesive grease joka on -30 - +140c kestävää litium rasvaa, minä kun olen sen verran pehmoinen kaveri että jos pakkasta on enemmän kuin -30 niin minä pysyn sisällä. Niissä havainto olosuhteissa joissa minä tarkenen tuo on ollut loistavaa ja on sellaista liisteriä ettei lähde helpolla pois. Se on tärkeää noita rattaita rasvatessa, juokseva tavara voi livistää pakoon.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

hanva77

Löytyisikö esim. motonetin valikoimista jotain vastaavaa? Olis kova hinku päästä tälle päivälle puhdistus ja rasvaushommiin. Entäs toi puhdistus? Meneekö perinteisesti dieselillä vai olisiko jotain paremmin sopivaa tähän hommaan?

edit: Kärkkäiseltä löytyi tuota sun käyttämää crc:n rasvaa. Pitää hakea sitä.

pelti

Minä putsailin kiinan rasvoja pois Rasvan/silikonin poistoaineella (käytetään  autonmaalaushommissa). Ainakin liukeni tosi hyvin se rasva tuohon aineeseen. Kokeilin myös kynsilakan poistoainetta - ei toiminut.  Varmasti bensa, diesel toimii myös.

hanva77

Löyty nurkista lamppuöljyä. Pitää kokeilla sitä.

RL

Perus bräkleeni voisi olla hyvä puhdistukseen? Timpellä ainakin oli vähän aikaa sitten myynnissä jotain laadukasta rasvaa jalustalle ulkomailta tilattuna. Taisi kaikki mennä kaupaksi kun ei ole ilmoitusta enään.

Timpe

- Timo Inkinen

hanva77

#7
Nyt olis putsattu ja laitettu uudet rasvat. Nyt enää kasaus. Mites tiukalle toi RA-akselin laakeri kiristetään?  Sitten vielä noista matoruuvin säädöistä, onko niihin mitään simppeliä ohjetta?

pelti

Tein niin, että laakerissa ei oo klappia, eikä ahista. Sama matoruuville. Siis sormituntumalla.
Joku varmaan osaa sanoa oikeat ohjeet.

hanva77

Homma jatkuu. Löysin ohjeita miten noi säädöt tehdään. Semmoinen pikkujuttu vain kävi että kun olin mielestäni säätänyt kaikki kondikseen niin aloin kalibroimaan polar scopea. Käänsin pään melkein vaakatasoon että sain suunnattua polar scopen kaukana olevaan maastoon ja ajattelin ajella moottorilla 180 astetta. Mutta jostain syystä moottori tai rattaat löi jumiin. Nostin pään takaisin 65 asteeseen ja suoritin matoruuvin säädöt uudelleen.

Tuli mieleen että onko se muutenkaan järkevää ajella moottoreilla kun pää on melkein vaakassa ja paine kasvaa matoruuville.

naavis

Kannattaa myös suorittaa vielä lopulliset säädöt suurinpiirtein havaintolämpötilassa. Jalustan välykset muuttuvat lämpötilan muuttuessa kun eri aineista tehdyt osat lämpölaajenevat tai kutistuvat eri tahtia. Huoneenlämmössä hyväksi säädetty jalusta saattaa leikata kiinni pakkasilla.

hanva77

Mites onko tuossa mitään varmistusta jos menee jumiin kesken seurannan ettei moottorit kärvähdä

naavis

En ole vielä nähnyt että EQ6 menisi koskaan jumiin kesken pelkän seurannan. Kovilla pakkasilla nopeammat goto-liikkeet voivat kuitenkin leikata kiinni. Siitä lähtee sellainen ääni että sen kyllä huomaa. :grin: Ei sitä parane paljon tehdä, mutta ei se luullakseni välittömästi mitään vahinkoakaan tee. Mutta en olisi liian huolissani jumittumisesta kesken seurannan.