Pidike Losmandy Geminille

Aloittaja naavis, 11.10.2017, 19:00:41

« edellinen - seuraava »

naavis

Ostin taannoin käytetyn Losmandy G11 -jalustan korvaamaan Skywatcherin EQ6:tta. Sain jalustan mukana myös metallisen tolppa-adapterin, johon normaalisti saa jalustan Gemini-ohjausboksin kiinni tähän tapaan: http://www.losmandy.com/images/G11-2.jpg

Tolppa-adapterissa oli pari ruuvireikää Gemini-ohjausboksin pidikkeitä varten, mutta itse pidikkeet puuttuivat. En tiedä oliko niitä uutena ostaessa tullut alkujaankaan mukana.

En löytänyt pidikepalikoita Losmandyn varaosakatalogista, mutta järkeilin, että nämä osat voisi tehdä varmaan alumiinin sijasta 3D-printtaamalla. Autodesk Fusion 360 on harrastelijoille ilmainen CAD-ohjelmisto, josta olin kuullut hyvää monelta kaverilta, joten ryhdyin opiskelemaan sen käyttöä.

Hetki jos toinen vierähti opetellessa, mutta pikkuhiljaa homma alkaa sujua. Tein karkeat mallit myös tolppa-adapterista, betonitolpassa olevasta alumiinilätkästä ja Gemini-boksista, jotta näkisin miten Gemini asettuu roikkumaan pidikkeistä.





Komakallion hovitulostaja vehnae tulosti kaksi kappaletta pidikkeitä mustasta PLA-muovista ja pääsin tänään sovittamaan palikoita tolppa-adapterin ja Geminin kanssa. Hyvinhän nuo tuntuvat sopivan. :azn:






Kaizu

Hieno huipputekninen ratkaisu.
Itse olisinpyöräyttänyt 3x20 mm alumiinilattaa tolpan ympäri ja ruuvannut paneelin siihen kiinni.
Ei ehkä olisi yhtä tyylikäs.
Jalustassani tuli nuo pidikkeet mukana joten ei tarvinnut rakentaa.

Kaizu
Kai Forssen

naavis

#2
Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 12.10.2017, 13:35:00
Hieno huipputekninen ratkaisu.
Itse olisinpyöräyttänyt 3x20 mm alumiinilattaa tolpan ympäri ja ruuvannut paneelin siihen kiinni.
Ei ehkä olisi yhtä tyylikäs.
Jalustassani tuli nuo pidikkeet mukana joten ei tarvinnut rakentaa.

Joo, tämän ongelman olisi voinut varmaan ratkaista vähän yksinkertaisemminkin. :grin: Kuten Komakallion touhuista on ehkä huomannut, meillä tykätään hifistellä ja mennä vaikeimman kautta.

Lauri Kangas

Eikö tuo olisi pitänyt mielummin jyrsiä tuohon samaan muotoon rosterista?

naavis

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 13.10.2017, 09:06:45
Eikö tuo olisi pitänyt mielummin jyrsiä tuohon samaan muotoon rosterista?

Sillä olisi kieltämättä saanut tästä vielä vaikeampaa. :evil: