Fokuksen muuttuminen lämpötilan muuttuessa

Aloittaja wm-x, 15.09.2017, 20:35:24

« edellinen - seuraava »

wm-x

Olen harkinnut SGP kuvausohjelmaan vaihtamista ja autofokuseria.


Mitenköhän tuollainen 80mm tripletti kaipaa yön aikana uudelleen fokusointia? Jos lämpötilavaihtelu on 5 astetta, Tarvitseeko uudelleen fokusointia?

Lueskelin niin monet tarkentaa uudestaan aina 1 asteen muutoksesta.

En pysty öitä valvomaan, enkä mielellään kuvaa huonolla fokuksellakaan. Pitääkö hommata motorfokuseri ja sgp?

VP

Eikös se alumiiniputki ole? Luulisi elävän siis. Ainakin alumiinisessa 16" Meadessa joutuu fokusoimaan tunnin välein, joskus useamminkin jos lämpötila tippuu rajusti. Hiilikuituputket on parempia, omaa Boren-Simon tötteröä ei tarvitse fokusoida kuin kuvaussession alussa.

-V

Lauri Kangas

Lämpötilakompensointi on aika vaikea laji. Ainoa tilanne jossa sellaista on ihan pakko harrastaa on jos systeemi on niin herkkä että tarkennusta on muutettava kesken valotuksen.

Yleensä asian ajaa säännöllinen uudelleenfokusointi. Siinäkin hommassa moottorifokuseri parantaa elämänlaatua noin 8000 % (laskettu tarkkaan).


einari

Luinpa hiljattain että linssiputkissa ei välttämättä hiilikuitu ole parempaa kuin perinteinen aines.
En nyt muista perusteita mutta yhtenä argumenttinä oli se että esim AP:n linssiputkissa ei hiilikuitua ole käytetty ja luulisi heidän tämänkin asian ottaneen huomioon.
___
Tapio

VP

Lainaus käyttäjältä: einari - 15.09.2017, 21:40:17
Luinpa hiljattain että linssiputkissa ei välttämättä hiilikuitu ole parempaa kuin perinteinen aines.
En nyt muista perusteita mutta yhtenä argumenttinä oli se että esim AP:n linssiputkissa ei hiilikuitua ole käytetty ja luulisi heidän tämänkin asian ottaneen huomioon.

En nyt oikein ymmärrä miksi linssiputket olisivat sen erilaisempia? Maalaisjärjellä ajateltuna kyseessä on tötterö, johon on tungettu optiikkaa, tötterön pituus muuttuu ja fokuspaikka sen myötä, eikö?

SGP on mielestäni loistava ostos, samoin moottorifokuseri. Kuten Lauri jo totesikin elämänlaatu paranee dramaattisesti. Pitkässä juoksussa myös kenkiesi pohjat ja observatorion lattia kuluu huomattavasti vähemmän, kun kaikki hoituu näppärästi etänä. Näin ollen on helppo perustella hankintaa, kun se maksaa itsensä takaisin. Ehkä jo 1000 vuodessa? :rotfl:

-V

wm-x

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 15.09.2017, 21:34:51
Lämpötilakompensointi on aika vaikea laji. Ainoa tilanne jossa sellaista on ihan pakko harrastaa on jos systeemi on niin herkkä että tarkennusta on muutettava kesken valotuksen.

Yleensä asian ajaa säännöllinen uudelleenfokusointi. Siinäkin hommassa moottorifokuseri parantaa elämänlaatua noin 8000 % (laskettu tarkkaan).

Tuohon 8000% elämänlaadun paranemiseen olisi mukava päästä. Ei kesken valoituksen tarvitsee fokusointia, tai ainakaan en niin monimutkaista systeemiä halua. Minulle riittäisi vaikka 10 valoituksen välein tehtävä fokusointi. Vaihtoehtoisesti voisi olla, että aina 1-2 asteen muutoksesta uudelleen fokusointi.

Olen vain huomannut että paras FWMH ei välttämättä anna bahtinovin maskilla täydellistä fokusta. Mihin uskoa ja miten tuo olisi järkevin tehdä? Tuota FWMH lukemaa olen siis tuijottanut vain BYN liveviewin kautta. Oikealla valoituksella FWMH voikin pitää paikkansa. Onko tästä kokemusta?


Tykkään tästä yksinkertaisesta systeemistä, joten tähän ryhtyminen olisi aika iso ohjelmallinen haaste. Kannattaako asiaan käyttää aikaa ja rahaa? En tietysti tiedä miten herkkä tuo tripletti on, mutta edellisellä putkella näin yön valoitusten aikana pientä suurenemista tähdissä.




einari

En usko että noin pienessä putkessa lämpötilalaajeneminen on merkittävä tekijä.
Edit: löysinpä jutun mihin viittasin.
"It helps to remember what material your scope is made out of. Even a refractor with a CF tube still has glass for lenses, and an aluminum lens cell holder. So even if the tube isn't expanding/contracting .... everything else still is. The high-end companies (AP, TeleVue, APM, TEC, Takahashi, etc) are still using aluminum for their tubes. I think they probably test to get the best performance for their scopes, so I suspect CF may not be all it's advertised to be. "
___
Tapio

Ransu

Karkeasti voi laskea että 400mm mittaisen alumiinirakenteen pituus muuttuu 5 asteen lämpötilan muutoksessa 0.05mm, teräsrakenteen pituus muuttuu puolet tästä.
Muuttuuko itse optiikaan polttoväli lämpötilan muuttuessa, Määttäsen Hannu varmaan osaisi kertoa.

Hiilikuiturakenteen lämpölaajenemiskerroin on riippuvainen käytetyn epoksin laadusta, määrästä ja kuitujen suunnasta.
Yhdensuuntaisen kuiturakenteen lämpölaajenemiskerroin on lievästi negatiivinen.
Lämmönjohtavuushan hiilikuidulla on pienempi kuin alumiinilla tai teräksellä, eli putki jäähtyy hitaammin.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

blaatu

Ompas visutarkkaa touhua tämän lajin valokuvaaminen! Olettaen että tarkennus muuttuu samassa suhteessa putken pituuden muutoksen kanssa, niin 5  asteen lämpötilan muutos sumentaisi kuvaa 400/80 putkella 10  mikronilla, so teoreettinen nollahalkaisijan piste kasvaisi halkaisijaltaan 10 mikronin läiskäksi.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

Pappis

On se tarkkaa, mutta... Laskeskella kerran fokus-tason syvyyden Jupiterille (äärettömässä) ja 2-3 km päässä olevalle metsänreunalle. Mokomat olivat kennolla 5-10 mikronia eri paikassa (syvyydellä). Käytännössä tämä näkyi niin, että toiseen tarkennettuna toinen ei ollutkaan enää tarkka...

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 15.09.2017, 23:22:31
Tykkään tästä yksinkertaisesta systeemistä, joten tähän ryhtyminen olisi aika iso ohjelmallinen haaste. Kannattaako asiaan käyttää aikaa ja rahaa? En tietysti tiedä miten herkkä tuo tripletti on, mutta edellisellä putkella näin yön valoitusten aikana pientä suurenemista tähdissä.

Kannattaa. Kuvauslaitteiston varustaminen ASCOM-moottorifokuserilla ei ole mitenkään erityisen monimutkainen operaatio. Moottoriksi kelpaa mikä tahansa alennusvaihteistolla varustettu askelmoottori, samanlaisia kuin joilla tuunailit edellistä jalustaasi. Mekaaninen sovittaminen putkeen onnistuu yleensä peltiä taivuttamalla ja poraamalla, joskus pitää ehkä metsästää joku sopiva puristinholkki akseleille tai tehdä sellainen itse.

Fokuseriohjaimet ovat ihan turkasen kalliita, mutta meillä on työn alla arduino-pohjainen vehje jota voi ohjata valmiilla ASCOM-ajurilla (Moonlite) ja osat maksaa noin kympin, ilman moottoria ja koteloa. Voi olla ettei tartte edes kolvata.

wm-x

Kyllä kun katsoin noita valmiiden pakettien hintoja niin jo hiipunut DIY-mieli alkoi taas raksuttaa.

Minulla olisi sopiva nema 14 moottori valmiiksi, pitäisi vain ascom ohjaus sille saada. Olen lueskellut muutamia DIY juttuja aiheesta ja softa puoli taitaisikin olla jo valmiina maailmalta.
Mites tuo arduinon rakentelu, osaisinkohan sen tehdä. Olen nyt jotenkin perillä moottorin ohjauksesta ja sen rakennuksesta. Mutta en ole ikinä perehtynyt miten noihin koodi ajetaan sisälle.

Lauri Kangas

Koodi ajetaan sisälle painamalla yhtä nappia Arduino-softassa kun lankku on kiinni USB:ssä. Mutta palataan asiaan kun saadaan täällä päässä jotain valmiiksi.

wm-x

No hätähousuna soitin jo täältä tutulle kaimalle ja hänellä sattui olemaan yksi ylimääräinen arduino. Minulla on pari drv8825 moottorin ohjainta ja tuo nema 14 moottori. En nyt kerennyt sen enempää itse selvittää, mutta saatan palata aiheeseen myös kun kerkeän opiskelemaan.


wm-x

Tässä oli ainakin aika helppo versio:
http://www.scopefocus.info/arduino-focuser-2

Kaikessa yksinkertaisuudessaan tuossa siis laitetaan arduino kiinni moottoriohjaimeen ja siiten moottoriohjain kiinni moottoriin.
Minun pitäisi saada Backyard Nikon toimimaan myös tuon kanssa, joten pakko vaihtoa ei ehkä olekkaan SGP ohjelmaan.

Jossain oli laitettu painikkeet ja jotain vastuksia, en ihan ymmärtänyt miksi toiset olivat niin monimutkaisen näköisiä ja esim tämä näin yksinkertainen.

Onkohan noilla arduinoilla eroja? On Uno, Nano, Mega etc.

Minulle on tulossa kaimalta tuo Mega versio, käyköhän tuo sama koodi minulle?