Uudenlainen keinotähti

Aloittaja Leo, 04.09.2017, 22:43:49

« edellinen - seuraava »

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: kvahlman - 11.02.2018, 14:48:25
Jos ei lainsäädännöllä "satelliittimainontaa" estetä niin SpaceX:n työhän alentaa laukaisukustannuksia jolloin se vääjäämättä alkaa mahtumaan isompiin markkinointibudjetteihin ja siinä vaiheessa vain odotellaan että kuka isoista avaa pelin.

Parhaimmillaanhan se olisi vain logoja tiedelaitteiden kyljessä mutta markkinointiväellä on tapana keksiä kaikkea älytöntä...

No joo, onhan avaruuteen jo lähetetty Lego-palikoita. Se on kuitenkin ollut aika pientä.
Muskin mainosauton lähettäminen avaruuteen on näkyvä markkinointitempaus ja on käynnistänyt melkoisen keskustelun:

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005556483.html

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fem-fragor-om-raketuppskjutningen

Vaikka puolustelijoita riittää, kyseessä on vaarallinen ennakkotapaus.

Jorma M.

Lauri Kangas

Vähän perspektiiviä. Tuo roadsteri on radalla ihan hevonkuusessa eikä tule koskaan olemaan lähelläkään minkäänlaista avaruuslentsikkaa miljooniin vuosiin. Diskopallo tulee alas kohtapuoliin ihan itsestään.

Tässä avaruusromuhommassa on olemassa ihan oikeakin vaarallinen ennakkotapaus: Fengyun-1C.

kjj

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 11.02.2018, 22:33:10
Vähän perspektiiviä. Tuo roadsteri on radalla ihan hevonkuusessa eikä tule koskaan olemaan lähelläkään minkäänlaista avaruuslentsikkaa miljooniin vuosiin.

Jepulis, ja jos SpaceX ei olisi ajanut Teslalla tuolle radalle, niin siellä olisi joka tapauksessa suunnilleen samanpainoinen möhkö betonia tms. "hyötykuormaa". Kukaan ei valittaisi siitä, tosin.

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: kjj - 11.02.2018, 23:24:44
Jepulis, ja jos SpaceX ei olisi ajanut Teslalla tuolle radalle, niin siellä olisi joka tapauksessa suunnilleen samanpainoinen möhkö betonia tms. "hyötykuormaa". Kukaan ei valittaisi siitä, tosin.

Betoniporsas olisi ollut parempi vaihtoehto. Sitä ei voi kukaan mainostaa. Nyt Musk loi vaarallisen ennakkotapauksen.
Mainosala on täynnä toinen toistaan luovempia ihmisiä, ja alaan kuuluu matkiminen. Kun joku saa ovelalla tempauksella uutisarvoista huomiota, kuten nyt Musk, perässä tulee jäljittelijöitä, jotka yrittävät samaa eli saada mainosarvoa uutisarvon avulla. Mainonnassa uutisarvon saamista uudelle tuotteelle ilman maksullista mainontaa pidetään ammattitaidon osoituksena.
Siksi Muskin autotempaus oli vaarallinen ennakkotapaus. Tämän jälkeen MacSatelliitit voivat olla todellisuutta.

Jorma M
Kangasala

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 14.03.2018, 22:22:38
Tämän jälkeen MacSatelliitit voivat olla todellisuutta.

Tai siis se on jo, vaikkakin burgerin sijasta sähköauto.

Kaikilla asioilla on lieveilmiönsä, sivuvaikutus, kääntöpuoli.  Apollo-ohjelmassa ei ollut kyse pelkästään Kuusta ja avaruustekniikasta, se oli myös mainos Yhdysvalloista (ja paljon muuta).  Sääntelyn merkitys on lopulta melko olematon, jos joku päättää tehdä jotain -- niinkuin nyt sitten vaikka myrkyttää agentin vieraalla maalla.  Ei sekään ole 'sallittua'.  Avaruuden resurssien hyödyntämisestä on olemassa regulaatiota, tai ainakin asiaa on ajateltu, mutta mitäs sitten kun joku oikeasti käy hakemassa asteroidin?  Raha (vaihto), kilpailu, markkinointi ja mainonta katoavat vasta sitten kun niitä ei tarvita, ja tarpeettomaksi ne käyvät vasta sitten kun kaikki ovat samalla viivalla: kun kaikkien perustarpeet on tyydytetty, kun kenelläkään ei ole mitään mitä toisella ei ole (jos halu tai tarve vaatii).  Rohkenen ennustaa, että asutamme eksoplaneettaa, ennen kuin tähän päästään.  Jos sittenkään.

Minusta SpaceX:n pelinavaus oli kokonaisuutena onnistunut, ja kun avaruusromustakin huolehdittiin niin seuraavalla toimijalla on paineet pystyä samaan, tai parempaan.  Ennemmin murehdin alati lisääntyvää valosaastetta, kuin logoa taivaalla.  Tokko se siellä pännii lopulta sen enempää kuin selaimen reunassa.  Kaikkeen tottuu.

Sivuhuomio:  tämän on melko varmasti väkevin, luultavasti myös ainoa, puheenvuoro markkinatalouden puolesta minulta, ikinä.  Kaikkea se avaruus teettää.  :rotfl:
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Lauri Kangas

Tässä on nyt käytetty slippery slope -argumentointivirheen johdattelemana pelottelukeinona sellaista skenaariota jossa maata kiertäisi mainostarkoituksissa niin iso mcdonaldsin logo, että sen erottaisi paljain silmin.

Suosittelisin miettimään hetken aikaa tuollaisen härvelin edellyttämiä dimensioita.  :cool:

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 15.03.2018, 08:46:53
Suosittelisin miettimään hetken aikaa tuollaisen härvelin edellyttämiä dimensioita.

Hyvä pointti, mutta pitääkö sen edes erottua paljain silmin?  Space Roadster oli 'näkyvissä' joitakin tunteja, mutta tästäkin keskustelusta päätellen se viipyy mielissämme.  Mielikuvat, eikös ne ole suorastaan mainonnan keskiössä.

Luulisin, että olemassaolevalla ydinarsenaalilla voi kaivertaa Kuun pinnalle kaukoputkilla erottuvan logon.  Jos näin tehtäisiin, niin odottaisin kyllä yleisöryntäystä tähtinäytöksiin.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

JiiHoo

Kyseinen projekti näyttää kohta puoleen toteutuvan: https://gizmodo.com/hey-artists-stop-putting-shiny-crap-into-space-1828299936

Henk.koht. pärjäisin ilman tämän tyyppistä taidetta.