RJ-45 parvekkeelle

Aloittaja einari, 27.08.2017, 18:50:56

« edellinen - seuraava »

einari

Talossamme tällä hetkellä putkiremppa menossa. Samalla tarkoitus uusia kaapelointia ja sen varjolla sain päähäni kysyä josko parvekkeellekin voisi vetää verkkokaapelin (jalustan ohjaukseen).
Onnistuu mutta tarjouksessa sanottiin ettei rasian toimivuutta voi taata parvekeolosuhteissa.
Voihan tuota yrittää suojata jotenkin.
Mutta onko jollain sattumalta kokemusta kaapeliverkossa parvekkeelle ?
___
Tapio

Tikkes

Kokemusta ei ole ko. järjestelmästä, mutta itse en pitäisi sitä mitenkään mahdottomana. Rasia varmaan kannattaa asentaa sinne asunnon seinälle, eli mahdollisimman sisään ja koteloida vaikka sellaiseen auton lämmitypistokkeen seinäkoteloon.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

lapimmies

Lainaus käyttäjältä: einari - 27.08.2017, 18:50:56
Talossamme tällä hetkellä putkiremppa menossa. Samalla tarkoitus uusia kaapelointia ja sen varjolla sain päähäni kysyä josko parvekkeellekin voisi vetää verkkokaapelin (jalustan ohjaukseen).
Onnistuu mutta tarjouksessa sanottiin ettei rasian toimivuutta voi taata parvekeolosuhteissa.
Uhhautsi,

Ymmärrän klausuulin takuusta. Silti tilaisin sen kaapelin. Sulla todennäköisesti on jo upotettu kytkentärasia parvekkeella. Ekstrakaapelia sen verran kuin sinne rasian sisään mahtuu kiepille. Jos joskus hapettuu liittimet yms., voit kytkeä uuden pistorasian "tuoreeseen" kaapeliin

Pistorasiaksi valitsisin jonkun tällaisien suojatun mallin:
http://www.sks.fi/www/_liittimet-vaylat-verkko&id=liittimet-ethernet-mennekes

einari

Kiitoksia. Täytyypä kysyä jos saisi tuollaisen sääsuojatun rasian.
___
Tapio

Timo Kuhmonen

oliko parvekkeella lasitus, jonka voi havaintojen & kuvauksen ajaksi vetää sivuun? Se estäisi ainakin sadepisaroiden pääsyn kaiteiden yli sisälle, kun ei ole kuvaukset tms aktiviteetti päällä.

Ethernet liittimiä on kyllä myytävänä teollisuusversioina hyvinkin vedenkestävänä. Ulkokäytön eth RJ seinärasioita en ole itse käyttänyt, näyttäisi niitä olevan ainakin edellisten postauksien perusteella.

PS: kyllä se remppa aikanaan loppuu :-) Täälläkin on remontti ohi, mutta pihatyöt vielä jatkuu.

einari

Remppa saatiin (jopa ajallaan) päätökseen \O/.
Ja parvekkeella on nyt sääsuojattu ethernet-rasia.
Harmillista vaan että en ole nyt ollenkaan varma onko siitä minulle mitään hyötyä.
Ensinnäkin en ole varma verkkotopologiasta, eli saako sisällä olevasta rasiasta yhteyden ulkorasiaan.
Toiseksi kun tilasin USB over Ethernet-adapterit niin en saanut sisätiloissa kamerasta kuvaa, yhdisti kyllä ja pystyi säätämään.
Ilmeisesti nämä halvat adapterit ei ole tarkoitettu webkameroihin vaan kevyempään USB-liikennöintiin.
No selvitän vielä lisää että onko toivoa saada piuhat ulos ilman parvekkeen oven aukipitämistä.
___
Tapio

VeijoT

Lainaus käyttäjältä: einari - 05.11.2017, 14:08:23

No selvitän vielä lisää että onko toivoa saada piuhat ulos ilman parvekkeen oven aukipitämistä.

Minulle on riittänyt vain yksi USB johto joka menee parvekkeelle ikkunan alta. Parvekkeella on sitten neljä porttinen USB hubi, josta menee kaapelit kameralle, jalustalle, guiderille.

Jalustaa  saisin ohjattua myös SkySafarin / Skyfifin kautta. Myös kamera toimii ipadin kautta langattomasti.

Veijo T

einari

Veijo, oletko siis poraillut reiän karmiin?
___
Tapio

VeijoT

3 mm paksu metallisukalla suojattu kaapeli mahtui hyvin karmin ja ikkunan väliseen kulmaan. Siinä se on toiminut kohta 10 vuotta.
USB hubiksi kannattaa valita joku omalla 5 voltin virtalähteellä oleva, joten se ei kuormita läppärin emolevyä.

Kuva kaapelista. Jos ei ole lasitettua parveketta niin tuo USB hub on syytä ottaa käytön jälkeen sisälle lämpimään.

https://avaruus.kuvat.fi/Kuvausvalineet/Autoguider/index.html

Veijo T


einari

Hm, saiskohan jostain ujutettua tuollaisen.
Itse teit varmaan mutta mistä/minkälaista kaapelia ?
___
Tapio

wm-x

Eikö sulla ole einari valmis reikä siellä mistä vetivät sen rj45 kaapelin. Mahtuisko sieltä? En nyt ole täysin perillä mitä haet, mutta sinullahan on todennäköisesti langaton verkko siellä? Mihin tarvitse usb /rj45 kaapeleita?

einari

rj45-johdotusreikää ei pysty enää hyödyntämään (ilman purkutöitä).
Toivo on nyt olemassa olevan kaapeloinnin hyödyntämisessä RDP:n kautta.
Sain tänään sähkömieheltä ohjeet sisällä olevan kytkinkaapissa olevien rasioiden kytkemisessä jotta saa yhteyden ulkorasiaan.
Langattomasta yhteydestä olen ymmärtänyt että toimii huonosti nykyisten ikkunalasien läpi.
___
Tapio

Timpe

Lainaus käyttäjältä: einari - 06.11.2017, 16:18:46
Langattomasta yhteydestä olen ymmärtänyt että toimii huonosti nykyisten ikkunalasien läpi.

Onko tästä parempaa tietoa olemassa? Kiinnostaisi varmaan monia okt-omistajia, joilla on ikkunaremppa suunnitelmissa ja pihalla WLAN-yhteyden varassa havaintosuojan tietokone.  :wink:
- Timo Inkinen

Timo Kuhmonen

Espoossa tehtiin kerrostaloon putkirempan jälkeen ikkunaremppa (se talo missä itse asun ja naapuritalo). On siellä ollut WLAN kanssa ongelmia. Uskoisin että se suurimmalta osin johtuu siitä, että käyttäjiä on pienellä alueella paljon. Normaalisti sisällä läppärin WLAN kortti voi kuulla 20 eri WLAN "tukaria". Jos sopivalle hollille menee, niin saattaa kuulua yli 30. Kokeilin koneella speccy softalla ja näkyy jopa 4...6 eri tukaria olevan samalla kanavalla :-( Tietääkseni tuo on suurin ongelma oman kerrostalon kohdalla.

Yksi keino joka saattaisi itsellä auttaa, kun siirtyisi 5GHz alueelle (pari kappaletta romutukselta pelastettua 5GHz tukevaa Cisco WLAN laitetta odottamassa). Omassa talossa sillä kaistalla ei ole kuin yksittäisiä verkkoja kuuluvilla. Toisaalta 5GHz kuuluvuudessa voi olla selkeitä eroja 2.4GHz kaistaan.

wm-x

Meneehän se seinästä läpi jos ei ikkunasta? Minulla ei ole yhtään ikkunaa observatorion puolella ja hyvin pelaa yhteys. Betoniharkko talo kyseessä.