Kennon jäähdytys

Aloittaja MikaHoo, 02.08.2017, 20:23:08

« edellinen - seuraava »

MikaHoo

Olen koittanut rakennella kennon jäähdytystä Canon 450D kameraan. Kuvassa näkyy kuparilevy joka on kiinnitetty kennoon tietokoneissa käytetyllä pii-tahnalla. Olen päällystänyt paljaat kupariosat kumilla (pyörän sisäkumi) ja vesieristeellä. Kuparilevyyn laitoin 40x40 Peltier-elementin sekä siilin ja puhaltimen. Olen testaillut kennon lämpötilaa käyttäen BackyardEOS-ohjelmaa joka kertoo kennon lämpötilan (?) Hommassa mietityttää se että vaikka Peltier käy kuumana niin kennon lämpötila ei kuitenkaan merkittävästi laske. Mieleen tullut että eristys kuitenkin pääsee valskaamaan jostain tai sitten lämpötila jonka BYEOS ilmoittaa onkin jotain muuta kuin kennon lämpötila. Jostain luin että ko. lämpötila olisi kuvaprosessorin lämpötila (EXIF data). Onko jollain tietoa minkä lämpötilan EXIF-data mahtaa sisältää ?
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

wm-x

Se canonin lämpötila ei ole sensorin lämpötila. Se mittaa tuolta piirilevystä sen lämpötilan. Eli todennäköisesti kenno jäähtyy kuitenkin.

Teitkö testejä miten peltier jäähdyttää ilman että se oli kennossa kiinni? Onko sinulla pwm ohjaus tuolle peltier elementille?

Näin kostealla kelillä voit tehdä yksinkertaisen testin jäähdyttää kennoa reippaasti ja katsoa lähteekö kosteutta muodostumaan. Jos alkaa niin kennon jäähdytys toimii.

Jos haluat saada kennon lämpötilan, sinun pitää asentaa erillinen anturi johonkin kennon sivuun/alle.

MikaHoo

On PWM-ohjain. Testailin Peltieriä mittaamalla virtaa ja kokeilemalla että toinen puoli kuumenee ja toinen kylmenee. Aika helposti tuommoisen elementin saa myös hajalle jos liikaa luukuttaa.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

Kuulapaa

Noissa Canonin kameroissa kenno on kiinni piirilevyssä vain jaloiltaan. Toisin sanoen kennon ja piirilevyn välissä on rako, jonka yli lämpö ei oikein välity ja se jäähdytyssilta pitäisi saada sinne väliin.

Google löysi pari linkkiä:
http://www.singastro.org/forum2/viewtopic.php?f=8&t=14018&view=next
http://www.zytratech.com/2011/08/29/dslr-cooling-systems-comparison/
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

MikaHoo

Joo sinne kennon ja piirilevyn väliin ujutin kuparilevyn. Kuparin ja piirilevyn välissä on kumia (sisäkumi). Aika isoja jäähdytyssiileja käyttävät mitä katsellut muutamaa linkkiä. Mahtaako siilin koolla olla merkitystä ?
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

MikaHoo

Laitoin hieman isomman siilin ja puhaltimen. Lisäksi laitoin lämpöanturin kiinni kuparilevyyn. Näyttäisi ainakin kuparin lämpötila tippuvan ihan mukavasti. Ympäristön lämpötila reilut +24-astetta. En sitten tiedä paljonko kennon lämpötila on.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

wm-x

Kyllä se varmasti jäähtyy ja pitää lämpötilan tasaisempana valoitusten ajan.

Laitatko eri kulmista kuvia näkyville. Olet ilmeisesti näytön poistanut?

MikaHoo

Näyttö on joo poistettu. Pitäisi vielä miettiä mekaniikkoja vähän paremmin. Nyt lähinnä ruutattu kuumaliimalla väliaikaisesti =20v kasaan.
Canon alkaa jo näyttämään aika tieteelliseltä kojeelta  :cheesy:
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.