Monomodaus + peltier- jäähdytys

Aloittaja Kaariminuutti, 14.07.2017, 11:38:27

« edellinen - seuraava »

Kaariminuutti

Moi

Palstoja lukiessa on alkanut kovasti kiinnostamaan digijärkkärin modauttaminen pitkiä valotuksia mahdollistavaksi ja herkemmäksi myös ha:lle. CCD-kamerahan olisi toki se luonnollinen reitti, mutta isomman kennon kamerat ovat pirskatin kalliita, niinpä tämä dslr-mod reitti kiinnostaisi. Myös tällä ja muilla palstoilla (mm. Herra Kuulapää) ovat tulokset olleet suorastaan ällistyttävän hyviä.

Debayerointi ja jäähdytyksen rakentaminen on selkeästi onnistunut joiltakin ns. kotikonstein, mutta itse en usko, että onnistuisin tässä heti ensimmäisellä kerralla ja kun muutoin kamerakalustoa ei ole kertynyt ylimääräistä, joka mahdollistaisi harjoituskappaleet, jättäisin tämän asiaa osaavien käsiin.

Omaan tällä hetkellä nikonin d5300, mutta vaihtoehtona olisi myös hankkia joku käytetty canon tai nikon tätä projektia varten. Canonin etu olisi se, että se mahdollistaisi myös esim. APT:n käyttämisen. Tosin nikonille minulla on jo lisenssit backyard-nikoniin, joskin olen ymmärtänyt, että bn ei oikein tykkää, mikäli samalla ajetaan nikonhackin bios-versioita sisään. Jälkimmäinen ei toki ymmärtääkseni ole välttämätöntä. Canonin osalta en ole törmännyt kotimaisilla palstoilla modeihin, joissa olisi toteutettu myös jäähdytystä. Tähän on oletettavasti jokin syy?

Löytyisiköhän yhteisöstä halukasta, joka haluaisi tällaista projektia toteuttaa? Toki korvausta vastaan.. Ilmeisesti näin laajamittaisia modeja ei tarjoa kukaan kotimaisista kaupallisista toimijoista tai jos tarjoaa, niin hinnat olisivat melkoisia (mikä olisi yksi peruste modaamisprojektissa jo alunperinkin).?

Pidemmällä tähtäimellä toki kiinnostaisi sitten kokeilla narrow-bandiä ja siihen liittyykin toinen askarruttava asia modatuilla järkkäreillä. Canonilla ja nikonilla focuspisteet huitelevat sovitteen kanssa 50 mm paremmalla puolella, mikä on merkittävästi enemmän kuin vastaavaan käyttöön tarkoitetuilla ccd-kameroilla. Oletteko kuitenkin onnistuneet käyttämään filtteripyöriä nb-kuvauksessa järkkärillä? Ymmärrän, että toki tässä on faktorina myös muun kaluston tarjoamat mahdollisuudet (käytössä oleva backfocus). Mahdollista vinjetointia oletettavasti helpottaa se, että käytetään esim. 2" filttereitä, tämä vaatii toki aika paljon lisää dollareita filsuhankintoihin.

Kaikkea sitä ihminen ehtii kesälomalla keksiä syksyn pimeistä ja kirkkaista illoista unelmoidessa😄..

Kuulapaa

ZWO:n ja QHY:n kamerat ovat sen verran edullisia, että monomodauksen riskit eivät oikein enää ole perusteltavissa, suuren työmääränkään kannalta. Asia on tietysti eri jos sen tekee itse ja kennosta tulee toimiva.

Kuvailin aikoinaan juuri filtteripyörään kiinnitetyillä D5100/D600/D800 monokameroilla, joten sekin onnistuu, mutta putkesta pitää löytyä tarpeeksi backfocusta. TS65Q oli siinä mielessä hyvä putki, että sitä siinä riitti.

D5100:


D600:

Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

VP

#2
Ainakin ASI:n kameroissa on myös varsin maltillisia backfokuksia (esim. ASI1600 vain 6.5mm), joten myös järkkärilinssejä voi hyödyntää. Jäähdytys on myös paljon tehokkaampaa eikä noissa tarvitse murehtia kosteuden tiivistymisestä. En luottaisi järjestelmäkameroiden ilmatiiviyteen kovin paljoa.

Edit: tulipas mieleen että jos kerran modaat tai modautat niin varmaan olisi sama siirtää kennoa lähemmäs, vaikka peilikoneiston ja sulkimen eteen? Kuulapaa varmaan tietää onnistuuko moinen operaatio lainkaan. Sillähän saisi backfokuksen reilusti pienemmäksi.

-V

wm-x

Jäähdytyksen tekeminen ja ir lasin pois ottaminen tuolta on varmasti sellaisia mitkä uskallat itse tehdä. Sen tekemisessä joko kuulapaa tai minä voimme neuvoa. Kuulapaan ketju asiasta taisi olla aika hyvä opas muutenkin.

Olen itsekkin yrittänyt mono versiota tehdä laihoin tuloksin ja nyt se projekti on ollut vähän aikaa tauolla. Mutta teen sen puhtaasti omasta mielenkiinnosta. Kenellekkään toiselle en maksaisi siitä, hinta nousee helposti uusien mono kameroiden tasolle.

Tuo d5300 on todella hyvä astro kamera, kun vaan otat ir lasin pois. Et tarvitse edes jäähdytystä.


Kaariminuutti

Kiitos kaikille kokemuksenne jakamisesta - arvokkaita ajatuksia!Pitänee edelleen haudutella vaihtoehtoja. Voihan siinä samalla kerätä myös rohkeutta tuon ir-modin tekoon, vaikka väliaikaisena "ylimenokauden" ratkaisuna.
Valosaaste on asuinpaikallani kohtuullisen runsasta, joten sekin tässä vähän on ajanut nb-kuvausta tutkiskelemaan.
Nuo cmos-kennoiset olisivat etenkin käytettynä varsin houkutteleva vaihtoehto, mutta tavaraa liikkuu oletettavasti aika harvoin. Saatanpa laittaa kuitenkin basaariin ostoilmon pyytämään, eihän sitä koskaan tiedä.

Kiitos wm tuosta avuntarjouksesta, jos uskaltaudun modia kokeilemaan, niin voisin kysäistä apua jos tulee vastaan ongelmia tai epäröintiä!!