Parallaksivirhe polar scopessa

Aloittaja hanva77, 02.11.2017, 08:31:05

« edellinen - seuraava »

hanva77

Onko täällä kokemusta Star adveturerin Polar scopesta. Muuten vaikuttaa ihan hyvältä, mutta siinä on aikamoinen parallaksivirhe. Lisäksi kuvaa ja reticleä ei saa missään vaiheessa samaan aikaan selkeäksi. Pystyykös tuota jotenkin säätää? Kun avasin mountin niin Polar scope vaikutti aika kiinteältä paketilta.

Lauri Kangas

Jos tarkoitat napatähtäimen kollimointivirhettä eli sitä että seuranta-aksellia pyöritettäessä napatähtäimen suunta piirtää ympyrää, niin sitä varten on kaikissa napatähtäimissä yleensä kolme kappaletta suuntausruuveja. Suuntaaminen on päivänvalossa melko helppoa kun oppii proseduurin.

Kuvan ja ristikon saaminen fokukseen yhtäaikaa perustuu hahmottaakseni yleensä siihen, että ristikko fokusoituu jollekin tietylle näennäiselle etäisyydelle jonka jälkeen itse skooppi tarkennetaan niin että tähdetkin fokusoituvat siihen samaan. Voi olla toisinaan kiusallinen, jos se okulaarista näkyvän kuvan näennäinen etäisyys on niin lähellä että joutuu rasittamaan silmiä tarkentaakseen.

En nyt muista millaiset skruuvit ja fokushanikat itse Adventurerissa on, kun olen käyttänyt sitä toistaiseksi vain päiväkuvaamiseen. Voin tutkia illalla ja tarkentaa ohjeita.

hanva77

Just tuota yllämainitsemaasi kalibrointia meinasin alkaa tekemään kun huomasin tämän parallaksivirheen. Siis sen että jos vähänkään liikuttaa silmää okulaarissa niin ristikko liikkuu kuvaan nähden joten tarkka kalibrointi on mahdotonta. Ja sama virhe tarkan polar alignmentin tekemisen koska pohjantähden paikka kehällä vaihtelee sen mukaan missä asennossa silmä on okulaarin nähden. Lisäksi myös siinä on ongelma että kun tarkennan okulaarista kuvan (kaukainen kohde) niin ristikko on sumea ja jos säädän ristikon tarkaksi niin kuva on sumea. Sen verran olen lueskellut että etulinssin ja ristikon etäisyys toisiinsa nähden vaikuttaa parallaksivirheen syntyyn tietyllä etäisyydellä.

hanva77

Ratkaisu löytyi kun avasin toistamiseen mountin ja tutkin asiaa. Reticleä voi siirtää scopen akselilla suhteessa etulinssiin aivan niinkuin pitääkin jos parallaksivirhettä säädetään. Myyjäkään ei tiennyt kyseisestä säätömahdollisuudesta mitään. Amatöörien puuhastelua. Pitäis aina vaatia räjäytyskuvat mukaan kun ostaa jotain.

Lauri Kangas

Hmm, erikoinen ilmiö jos hiusristikko ja tähtäimen objektiivin tuottava kuva majailevat täsmälleen samassa fyysisessä tasossa. Pitääpä silmäillä omaakin yksilöä sillä silmällä.

hanva77

Tässä karkea poikkileikkaus tuosta scopesta ja säädöstä.