Kysymys kassiopeiasta!

Aloittaja Emmsku, 23.05.2017, 13:49:14

« edellinen - seuraava »

Emmsku

Hei!
Tulin nyt tänne kysymään itseäni viisaammilta. Olen nimittäin pitkään harkinnut tatuoinnin ottamista ja vihdoin päädyin yhteen, joka muistuttaa kodista. Nimittäin tähtikuvio kassiopeia.
Kysymys kuitenkin on: kuinka monta tähteä siihen itseasiassa kuuluu? Entä kuinka monta tähteä teidän mielestä siihen olisi korrektia laittaa?
Itse olen aina tunnistanut kuvion niistä 5 tähdestä jotka sen M/W kuvion muodostavat, mutta välillä havaitsen myös siihen kuudennen tähden ja mietin, että kuuluuko sekin mukaan?
Kiitos jo etukäteen vastauksista  :cool:!

RL

Tässäpä se taitaa näkyä. Sreenshot stellariumista.

Pappis

Näkyvien tähtien määrä riippuu siis siitä, kuinka pimeässä paikassa katselet ja millä. Mutta tuo W:nä tunnettu osa ko. tähdistöä, eli asterismi, on se osa jonka perusteella koko tähdistö tavallisimmin tunnistetaan. Toki voit katsella Google-haulla "ancient sky map of cassiopeia" minkälaista "lisägrafiikkaa" tähdistöihin on aiemmin liitetty, jos kaipaat lisäkoristeita.

Lauri Kangas

Niinkuin sanottu, niin varsinainen kassiopeia IAU:n määrittelemänä tähdistönä on tuollainen kulmikas aitaus taivaalla ja kaikki sen sisäpuolinen höttö kuuluu tähdistöön.

Sitten on erikseen se viisitähtinen tähtikuvio joka tavataan piirtää viivoina. Muita tähtiä on siinä ympärillä niin paljon kuin jaksaa piirtää.



Jos tuosta suunnittelisi tatuoinnin ja pitäisi piirtää viivat mukaan, niin ne tietysti piirrettäisiin noiden viiden tähden välille ja himmeämpiä tähtiä voisi sitten sirotella siihen ympärille oman maun mukaisen määrän.

Tosiharrastaja tietysti ottaisi tatuoinniksi tuollaisen kuvan mukaisen kaavion rajaviivoineen, galakseineen jne.  :cool:

lapimmies

uhhautsi,

Laitas googlen kuvahakuun "cassiopeia tattoo". Saat vähän ajatusta miltä näyttää.