ccd + Canon linssin yhdistelmään steppermotor

Aloittaja TimoSu, 22.05.2016, 10:23:21

« edellinen - seuraava »

TimoSu

Moi

Onko joku rakentanut tai jostain tilannut stepper moottoria ja rakennussarjaa fokusointiin? Vai miten ihmeessä fokus löytyy jos kuvaa ccd kameralla käyttäen dslr-linssejä? 

Olen nähnyt joitain kuvia, joissa homma on hoidettu hihnavälitysellä. Eli askelmoottorin akseli on hihnan kautta yhteydessä obj. tarkennusrenkaaseen. Toimiikohan ja pitääkö fokuksen?

Tällä hetkellä minulla on Moonliten fokuser ja high res stepper motor C8:n perällä ja käsifokusointiin en palaa enää ikinä! niin paljon helpompaa tämä on.

Nyt tavoitteena, että saisin rakennettua vastaavan ASCOM yhteensopivan setin kun käytän ccd kameraa ja canonin objektiivia.


Ajatuksia, ehdotuksia, kaivataan.


T:Timo

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: TimoSu - 22.05.2016, 10:23:21
Olen nähnyt joitain kuvia, joissa homma on hoidettu hihnavälitysellä. Eli askelmoottorin akseli on hihnan kautta yhteydessä obj. tarkennusrenkaaseen. Toimiikohan ja pitääkö fokuksen?

Lyhyellä parin kokeilun kokemuksella sanoisin että oma hihna viritys toimii loistavasti, ja pitää fokuksen. Tosin nopeat linssit on hyvin pikkutarkkoja oikeasta fokuksesta, joten lämpötilan muutokset saattaa aiheuttaa säännöllisen fokuksen tarkistustarpeen pitkin iltaa/yötä.
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=15104.msg140703#msg140703
Timo Kantola


vehnae

Itselläni oli vähän ongelmia hihnan luistamisen kanssa. Tai kyllä se toimi ihan hyvin, mutta hihnan kireydestä piti pitää huolta jotta hihna otti kunnolla tarkennusrenkaasta kiinni, eli laitetaan mun mekaanisen toteutuksen piikkiin. Jokatapauksessa nyt kun järkkärivideokuvaus on kuuminta hottia, niin esim. Ebaysta saa kaikenlaisia objektiiviin kiinnitettäviä hammashihnoja. Askelmoottoriin laitetaan vastaava "mod 8" hammastuksella varustettu hammaspyörä, joita saa esim. täältä.

Kuva mun tämänhetkisestä toteutuksesta: https://www.dropbox.com/s/o9tp9ay93hkvync/fokkari.jpg?dl=0

TimoSu

Kiitokset vinkeistä. Tässä onkin nyt paljon hyödynnettävää. Moonlite tarjosi minulle high res stepper motorin ja hihnat 170€. taidan ottaa sen kun on jo kokemusta ko. moottorista ja sen ohjaamisesta tietokoneella. Aloittelija turvautuu tuttuun.

Jos hihnat ei pelaa, niin kokeilen tuota ratasvälitystä. Noiden linkkien kautta saan tarvittavat osat siihen.

Vielä kun joku luopuisi halvalla huippuvalovoimaisesta obiskasta. Nyt mennään tuolla canonin f2.8 200mm obiskalla.

JVO

kännissä ja läpällä koitin joskus tehdä moottorifokuserin EQ5:n deklinaatiomoottorista ja ohjausyksiköstä. vaikka hammasrattaat vähän luistivatkin Sigman telezoomin tarkennusrinkulan päällä, niin yllättävän tarkkaan sai tuollakin yhdistelmällä tarkennusta ajettua.

wm-x

Millä ajoit noita moottoreita, eli siis mikä ohjaus yksikkö?
Ajattelin itse rakennella tuohon 80 ed putken focuseriin moottoriohjauksen. Se pitäisi saada vaan jollain tietokone ohjelmalla ajettua.
En tajunnutkaan että noita voisi käyttää. Minullakin on nuo eq-5 orkkis moottorit tallella, niillähän tuo ajo onnistuisi, mutta minkälaisen ohjausyksikön saisin niihin. Ascom yhteensopivuus olisi tietysti plussaa, tai yleensäkkin jonkun focus ohjelman yhteensopivuus.


wm-x

Aivan. Pystyykö tuota kapulaa ajamaan etänä st4 portin kautta?

Timpe

Lainaus käyttäjältä: vehnae - 22.05.2016, 13:32:06
...Ebaysta saa kaikenlaisia objektiiviin kiinnitettäviä hammashihnoja. Askelmoottoriin laitetaan vastaava "mod 8" hammastuksella varustettu hammaspyörä, joita saa esim. täältä. Kuva mun tämänhetkisestä toteutuksesta: https://www.dropbox.com/s/o9tp9ay93hkvync/fokkari.jpg?dl=0

Sain keväällä kimmokkeen tästä Jarin viestistä ja tilasin osat Jarin avustuksella (kiitos!) Canonin EF500/4L:n moottorifokuksen rakentelua varten. Homma on ollut jäissä muiden kiireiden takia tähän viikonloppuun, mutta nyt aiheen tienoilta tuli tehtyä pari epäonnistunutta kokeilua. Käytössäni on varaosana Starlight Instrumentsin MSM-20 stepperi (kuvan malli on wifi-mallia, omani on tavallisella kaapelilla Starizonan ohjainboksiin kytkettävää mallia).

Ensimmäinen ongelma oli rakentaa tuolle sopiva akseli, koska tämä stepperi edellyttää että se kytketään pienen välirattaan avulla noin 4mm halkaisijaltaan olevaan tarkentimen säätöakseliin. Tässä on kuva joka selventää asiaa:



Tuo vaikutti alkuun hyvältä ajatukselta, mutta sittemmin tuo kiinnitysrunkona toiminut kuminen holkki piti hylätä mm. liian löysän materiaalinsa takia. Toinen syy tuon hylkäämiseen oli liian suuri ulkohalkaisija, sillä MSM-20 edellyttää menevänsä juuri sopivan kokoisen akselirungon päälle. Jos runkohalkaisija on liian pieni/suuri mitaltaan, stepperiä ei saa joko kiristettyä paikalleen tai sitten rakenteessa tuohon 4mm pituusakseliin kiinnitettävä sisäinen pikkuratas ei enää saa kunnon sivuttaiskontaktia toiseen pikkurattaaseen, joka on stepperin sisällä tuon kiinnitysaukon sivussa (tämä ratas-pari siirtää stepperin liikkeen 4mm akseliin).

Revisio 2 on sitten tämän kuvan mukainen viritys. Tuossa on M12 jatkomutteri, jonka sisäpuolella on M12 alumiinikierretangosta katkaistu pätkä, jonka keskellä on tuolle 4mm akselille kulkureikä. Moottorin päässä on 4mm akselissa kiinni se pikkuratas, lisänä tulee muutama muoviholkki akselin päällä liukulaakereina ja ulos tullaan tuolla teflon-pala/0.8 Mod Brass Spur Gear -ratasyhdistelmällä. Akselin kummassakin päässä olevat rattaat lukitsevat akselin paikalleen pituussuunnassa ja näin MSM-20 pyörittää tuota 0.8 Mod Brass Spur Gear ratasta sujuvasti. Tässä osakoodit (Motionco):
0.8 Mod Spur Gear, 40 T, 6mm Bore  GR08M040-A 1 €17.53 €17.53
Bore Reducer, 4mm bore, 6mm OD x 15mm long  R06X04X15 1 €4.21 €4.21




Näyttää hyvältä ja simppeliltä ratkaisulta, mutta tuokaan ei toimi  :undecided:
Tässä on hyvin tarkkaa kuinka ebaystä tilattu Adjustable+Follow+Focus+Flexible+Gear+Driven+Ring+Belt+For+HDSLR+Canon+46+110+mm ja tuo ratas ovat kontaktissa keskenään ja sitten kun näiden backlash-sovitus saadaan mekanisesti kohdalleen huomataan, että MSM-20 stepperin vääntö ei enää riitä tuollaisen tarkenninrenkaan pyörittämiseen.
Stepperi liikuttaa tarkennusrengasta, mutta liike ei ole vapaana pyörivän rattaan pehmeän tasaista liikettä. Sen tilalle tulee pätkittäinen ja pykivä/pysähtelevä liike ja stepperin ääni on myös rasahteleva ts. ei ollenkaan oikea käyntiääni. Olen katsonut/säätänyt tuota liikevaraa kumiratashihnan ja messinkirattaan välillä, enkä ole löytänyt sellaista tiukkuutta, missä tarkenninkierän liike olisi tasaista.

Olisiko ideoita, kuinka tästä kannattaa jatkaa? Pitäisikö hylätä tuo messinkiratas/kumipyörä-yhdistelmän käyttäminen kokonaan vai pitäisikö tuohon voimansiirtoon rakentaa jonkinlainen vaihteisto? Tuo J-P:n käyttämä pyöreä viila saattaisi olla toimiva ratkaisu, sillä sen käyttö ei kai vaatisi vääntöä moottorilta niin paljon, vai kuinka? Areena on vapaa ehdotuksille, kiitos!

Tässä on vielä rakennekuva EF500/4L teleen nykyasennuksesta ennen tuon moottorin lisäämistä:
- Timo Inkinen

Lauri Kangas

Mulla on työn alla vastaavanlainen viritelmä käytettäväksi samyangin 135mm f/2 varten. Aiemmin olen hoitanut vastaavat hommat EQ3:n seurantamoottorilla, hammashihnalla ja Seletekillä, mutta nyt pistän systeemin uusiksi. Pöydällä on NEMA17-moottori 1:27 planeettavaihteistolla (tekee reilu 5000 steppiä/kierros) ja ohjaimen teen itse arduinosta. Pyörää en kuitenkaan aio keksiä uudestaan, eli täytyy apinoida Moonliten ohjaimen protokolla ja käyttää sitten Moonliten tarkennussoftaa/ascom-ajuria.

Vähän on mutkia matkassa tuon stepperin ohjaamisessa arduinossa, mutta nyt on testauksessa kolme erilaista ohjainpiiriä, ehkä joku niistä toimii hyvin.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 30.10.2016, 18:14:58
Näyttää hyvältä ja simppeliltä ratkaisulta, mutta tuokaan ei toimi.
Tässä on hyvin tarkkaa kuinka ebaystä tilattu Adjustable+Follow+Focus+Flexible+Gear+Driven+Ring+Belt+For+HDSLR+Canon+46+110+mm ja tuo ratas ovat kontaktissa keskenään ja sitten kun näiden backlash-sovitus saadaan mekanisesti kohdalleen huomataan, että MSM-20 stepperin vääntö ei enää riitä tuollaisen tarkenninrenkaan pyörittämiseen.
Stepperi liikuttaa tarkennusrengasta, mutta liike ei ole vapaana pyörivän rattaan pehmeän tasaista liikettä. Sen tilalle tulee pätkittäinen ja pykivä/pysähtelevä liike ja stepperin ääni on myös rasahteleva ts. ei ollenkaan oikea käyntiääni. Olen katsonut/säätänyt tuota liikevaraa kumiratashihnan ja messinkirattaan välillä, enkä ole löytänyt sellaista tiukkuutta, missä tarkenninkierän liike olisi tasaista.

Olisiko ideoita, kuinka tästä kannattaa jatkaa? Pitäisikö hylätä tuo messinkiratas/kumipyörä-yhdistelmän käyttäminen kokonaan vai pitäisikö tuohon voimansiirtoon rakentaa jonkinlainen vaihteisto? Tuo J-P:n käyttämä pyöreä viila saattaisi olla toimiva ratkaisu, sillä sen käyttö ei kai vaatisi vääntöä moottorilta niin paljon, vai kuinka? Areena on vapaa ehdotuksille, kiitos!

Olisiko foorumi nyt tarpeeksi hiljainen, että tälle ongelmalle voisi uhrata ajatuksen tai pari? :wink:
Tuolle EF500/4:n autofokukselle olisi tarvetta, vaikka sujuu tuo tarkentaminen työläästi manuaalisestikin, kuten tämä komeetta-pino osoittaa.
- Timo Inkinen